– To będzie jedna z największych inwestycji, które będą realizowane w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej – podkreśla Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. Chodzi o ulice Głęboką. Miasto podało właśnie, że inwestycja może ruszyć za dwa lata. Zastrzega jednak, że jest to wstępny harmonogram, a jego realizacja zależy od tego czy uda się zdobyć unijne dofinansowanie.
– W ramach polityki spójności – wskazuje Żuk. I dodaje: – Jeśli środki pomocowe byłyby dostępne od przełomu 2022 i 2023 r. to potrzebujemy roku na wykonanie pełnej dokumentacji. Prace drogowe mogłyby ruszyć w 2024 r.
O zmianach na Głębokiej ratusz mówi od ponad dekady. Początkowe plany mówiły o przebudowie drogi na odcinku do Narutowicza do Sowińskiego. Jezdnia miała być poszerzona do czterech pasów ruchu (po dwa w każdym kierunku). Realizacja takiej koncepcji oznaczał konieczność wycinki okolicznych drzew. Łącznie pod topór poszłoby ich ok. 150. Przeciwko takim planom zaprotestowali mieszkańcy. Ostatecznie w 2011 r. ratusz wycofał się z pomysłu poszerzenia ul. Głębokiej.
Do sprawy przebudowy ulicy miasto wróciło w grudniu 2019 r. Wtedy przestawiono inwestycje, które zostaną zgłoszone do sfinansowania z funduszy unijnych. Na liście znalazła się ul. Głęboka.
– Droga będzie stanowić korytarz komunikacyjny, który umożliwi obsługę przyszłego dworca metropolitalnego – podkreślał wówczas Żuk.
Plany mówiły o przebudowie - bez poszerzania - istniejącego odcinka ulicy. Ale nie tylko. Chodziło też o budowę jej przedłużenia od al. Kraśnickiej do węzła Sławin na przedłużonym fragmencie al. Solidarności.
– Jezdnia ul. Głębokiej zostanie poprowadzona pod al. Kraśnicką – opisywał dwa lata temu Kazimierz Pidek, dyrektor Zarządu Dróg i Mostów.
Jaki będzie ostatecznie zakres robót?
– Zgodnie z wstępnie przyjętymi założeniami, planuje się przebudowę ul. Głębokiej wraz z infrastrukturą podziemną i zagospodarowaniem wód opadowych oraz budową ciągów pieszo-rowerowych – opisuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza. I dodaje: – Niemniej jednak ostateczny zakres inwestycji będzie ustalany na etapie opracowywania dokumentacji projektowej i również uzależniony od możliwości, na jakie pozwolą regulacje Polityki Spójności.
Inwestycja ma objąć swoim zasięgiem nie tylko ul. Głęboką. Jej komponentem będzie też przebudowa ul. Nadbystrzyckiej. Chodzi o likwidację drogowego „wąskiego gardła” na odcinku od skrzyżowania z ul. Głęboką do skrzyżowania z ul. Zana. Jezdnia ma tu się poszerzyć do czterech pasów ruchu (po dwa w każdym kierunku). Miasto od lat przekonuje, że bez tej zmiany nie uda zlikwidować m.in. korków tworzących się na ul. Narutowicza.
Ile pochłoną roboty przy ul. Głębokiej? – Na podstawie dotychczasowych przeprowadzonych już inwestycji w podobnym zakresie, koszt przebudowy oszacowano na poziomie około 120 mln zł – szacuje Góźdź.
- Używany traktor do 10 tys. zł. Te maszyny mają przed sobą wiele lat pracy w polu
- Zaognia się spór w szpitalu na Kraśnickiej
- „Zdrowia, szczęścia, pomyślności”. Tak w Kazimierzu Dolnym powitano nowy rok
- Pogrzeb Lecha Cwaliny. „Będzie nam brakować jego i tego miejsca, które stworzył”
- Poślizg z budową dworca metropolitalnego
- Tłumy na pogrzebie ks. Jana Pęzioła w Wąwolnicy (ZDJĘCIA)
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?