Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poskarżyli się na „nowe” Aleje Racławickie

Artur Jurkowski
Małgorzata Genca
Porozumienie Rowerowe chce cofnięcia decyzji środowiskowej dla przebudowy drogi. Punkty zapalne to m.in. wycinka drzew.

– Za dużo kontrowersji dotyczy tej inwestycji – przekonuje Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego. Chodzi o przebudowę Al. Racławickich. PR odwołało się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego od tzw. decyzji środowiskowej.

Zdaniem ratusza, powtórzenie procedur związanych z ponownym jej uzyskaniem mogłoby zagrozić unijnemu dofinansowaniu, które może sięgnąć kilkudziesięciu milionów złotych.

Na Al. Racławickich ma być wymieniony asfalt, skrajnie prawe pasy jezdni – w obu kierunkach – zmienią się w buspasy, powstanie ścieżka rowerowa (po obu stronach drogi). Inwestycja obejmie też przebudowę ul. Lipowej, tam też pojawią się buspasy, oraz poszerzenie ul. Poniatowskiego.

Nie tylko Porozumienie ma zastrzeżenia do inwestycji. Krytycznie mówi o niej też Rada Kultury Przestrzeni. W czwartek miało się odbyć spotkanie prezydenta Lublina z przedstawicielami RKP. Zostało jednak przesunięte. – Na pierwszy tydzień lutego – informuje Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Rada zarzuca miastu, że projekt opiera się „na doktrynie z lat 70. XX wieku, kiedy priorytetem był indywidualny transport samochodowy”. A zmiany „nie poprawią sytuacji transportu zbiorowego”.

Miał o tym świadczyć m.in. brak zaznaczenia buspasów w dostępnych dokumentach czy brak węzła przesiadkowego dla pasażerów przy skrzyżowaniu Al. Racławickich z ul. Poniatowskiego.

– Można też zrezygnować z dodatkowych pasów do skrętów w lewo na skrzyżowaniach, co uratowałoby trochę drzew – dodaje Marcin Skrzypek z Rady Kultury Przestrzeni.

RKP wskazuje, że zostanie wyciętych 377 drzew, ratusz – że 89. – Czy patrzymy na ten sam projekt? – dopytuje Kieliszek.
Zdaniem Porozumienia Rowerowego, są jeszcze drzewa, które można ocalić. – Np. dwa dęby o średnicy 40 cm rosnące na wysokości Uniwersytetu Medycznego. Mają być wycięte, bo kolidują z drogą dla rowerów – wskazuje Kowalik.

– To przejazd rowerowy przy przejściu dla pieszych przez Al. Racławickie. Nie da się go poprowadzić inaczej, bo po prostu nie ma na to miejsca – ripostuje Kieliszek.

Ratusz zapowiada, że podczas spotkania chce przekonać przedstawicieli RKP do swoich racji. Przyznaje, że jest gotów pójść na ustępstwa. – Ale nie możemy wywrócić tego projektu do góry nogami. Odstępstwa mogą mieć tylko charakter nieistotny – nie pozostawia złudzeń Kieliszek.

W tle sporu o przebudowę Al. Racławickich są dziesiątki milionów złotych. Ratusz szacuje koszt robót na 70 mln zł. 85 proc. tej kwoty ma pokryć dofinansowanie z UE. Ratusz już wystąpił o te środki i złożył komplet dokumentów, w tym m.in. decyzję środowiskową. – Nie zmarnujmy takiej szansy. Drugiej może już nie być – apeluje Kieliszek.

– Spór o przebudowę Al. Racławickich trwa od 2013 r. i ratusz znał wszystkie nasze zarzuty. A mówienie o utracie dofinansowania to kłamstwo. Przecież unijne środki są zagwarantowane dla nas w trybie pozakonkursowym. Więc nie ma znaczenia, kiedy zostanie złożony wniosek o dofinansowanie – twierdzi Kowalik.

Największe inwestycje w Lublinie. Od wizualizacji do realizacji (ZDJĘCIA)
Uskrzydlony Lublin. Otwarto Strefę Wysokich Lotów
Lubelskie morsy kąpały się przy pięknej pogodzie (ZDJĘCIA)
Spotkanie opłatkowe lubelskich adwokatów [ZDJĘCIA]
Czołgi i pojazdy wojskowe pod Urzędem Wojewódzkim

Jesteśmy też w serwisie INSTAGRAM. Obserwuj nas!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Poskarżyli się na „nowe” Aleje Racławickie - Kurier Lubelski

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski