Poszerzenie ul. Sowińskiego kością niezgody wśród mieszkańców dzielnicy

Artur Jurkowski
Zaktualizowana koncepcja poszerzenia do czterech pasów jezdni ulic Poniatowskiego i Sowińskiego ma być gotowa w połowie kwietnia
Zaktualizowana koncepcja poszerzenia do czterech pasów jezdni ulic Poniatowskiego i Sowińskiego ma być gotowa w połowie kwietnia Archiwum
Trwa facebookowa akcja na rzecz szybkiej przebudowy ulic Sowińskiego i Poniatowskiego. Zmianom przeciwna część mieszkańców dzielnicy.

- Władze Lublina pod presją kilkunastu wiecznych malkontentów wycofują się z ambitnego planu poszerzenia ulic Poniatowskiego i Sowińskiego w celu udrożnienia przejazdu przez centrum Lublina, pomiędzy północnymi a południowymi dzielnicami - przekonują autorzy facebookowej akcji. I agi-tują za szybkim wykonaniem prac drogowych: - Podobnie jak autorzy tego fanpage'u, myśli większość lublinian, a na pewno ponad 40 tys. mieszkańców miasta. Apelujemy do władz naszego miasta, by interesów większości mieszkańców Lublina, którzy oczekują poprawy komfortu życia w centrum tego pięknego miasta, nie przedkładał na zachcianki małej garstki ludzi. Apelujemy do prezydenta Lublina, aby nie dał się szantażować.

Ratusz przekonuje, że nie ma mowy o "zamrożeniu" inwestycji. - Nie wycofujemy się z niej - zapewnia Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. I dodaje: - Układ drogowy w tej części miasta jest dysfunkcjonalny i wymaga zmian.

Chodzi o "wąskie gardło" drogowe na trasie między LSM a Czechowem. Ma je zlikwidować właśnie poszerzenie - do czterech pasów ruchu - ulic Sowińskiego oraz Poniatow-skiego. To nie podoba się części mieszkańców Wieniawy. - To porażka, planuje się autostradę w centrum dzielnicy. Pod oknami będziemy mieli tylko samochody i samochody. Będzie hałas, spaliny i betonowa pustynia, bo zostaną wycięte drzewa - przekonywała Danuta Marciniak, mieszkanka ul. Poniatowskiego, podczas marcowej debaty nad zmianami, którą zorganizował magistrat.

W odpowiedzi ratusz zlecił modyfikację koncepcji przebudowy dróg. - Pozostaną cztery pasy, ale jezdnia będzie węższa o 1,5 metra od pierwotnie planowanej (miała mieć 14 metrów szerokości - dop. red.) - wskazuje Kieliszek.

Ponadto jezdnia ul. Poniatowskiego ma być przesunięta bliżej Orlika, aby nie przebiegała zbyt blisko stojących tam budynków mieszkalnych. Projektanci mają też na nowo zastanowić się nad organizacją ruchu na ul. Langiewicza, gdzie wstępnie był zaplanowany wyjazd tylko z nakazem skrętu w prawo.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 78

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
A. Jakóbczak

3. 2.Rozwiązanie, w którym trasa z ul. Poligonową - łącząca „Jakubowice” z ul. Sikorskiego przecina się z Al. Solidarności w punkcie B a nie w punkcie A, które pokazane są na Rys. 2 zamieszczonym w w w/w argumentacji z 29. 04. 2014 r.(antjakobczak.blogspot.com), radykalnie przyśpieszyłaby możliwość uzyskania bardzo dużej poprawy połączenia z pozostałą częścią Lublina dla mieszkańców rejonu ul. Willowej i ul. Poligonowej przez w/w dodatkowy wiadukt nad torem motocrossowym, łączący ul. Willową z ul. Solarza, przy czym pełnienie roli większej niż uliczki osiedlowej przez ul. Solarza trwałoby tylko do czasu uzyskania w/w połączenia ul. Elsnera z ul. Sikorskiego. Ten dodatkowy wiadukt powinien posiadać cztery pasy ruchu – więc powinien posiadać dwie jezdnie, których wykonanie jest możliwe do podzielenie na dwa etapy, przy czym wykonywanie tego najważniejszego pierwszego etapu nie powodowałoby jakichkolwiek zakłóceń w obecnym eksploatowaniu skrzyżowania Al. Solidarności z ul. Sikorskiego. Natomiast w przypadku ograniczenia się tylko do wykonania dwupoziomowego połączenia ul. Generała Ducha z ul. Sikorskiego, uciążliwości podczas jego wykonywania byłyby znacznie większe niż w przypadku wykonywania estakady w osi Al. Warszawskiej nad Al. Solidarności.
Dziękuję za cierpliwość i zapraszam do zapoznania się z argumentacją zamieszczoną na blogu „Transport w urbanistyce” antjakobczak.blogspot.com
Antoni. Jakóbczak

A
Antoni Jakóbczak

2.Pomimo przeprowadzenia już przetargu na wykonanie poszerzenia ul. Poligonowej od „Jakubowic” do skrzyżowania z ul. Willową, istnieje więc jednak jeszcze możliwość uzyskania takiego w/w połączenia UL SIKORSKIEGO Z UL. ELSNERA. Możliwość taka jeszcze istnieje dzięki temu że dotąd nie przeprowadzono jeszcze przetargu na wykonanie odcinka tej arterii pokrywającego się z ul. Generała Ducha. Konieczna jest więc i możliwa REZYGNACJA z takiego połączenia tej trasy (UL. POLIGONOWEJ0 Z ULL. SIKORSKIEGO PRZEZ UL. GENERAŁA DUCHA i połączenie tej nowej już poszerzonej ul. Poligonowej przez dodatkowy WIADUKT NAD TOREM MOTOCROSSOWYM do punktu położonego u zbiegu ul. Solarza i tej koniecznej i niemożliwej do zastąpienia w inny sposób w/w trasy łączącej ul. Sikorskiego z ul. Elsnera - posiadającej cechy fragmentu obwodnicy śródmiejskiej. Odmowa przyjęcia takiego rozwiązania przez obecnych animatorów rozwoju układu transportowego Lublina jeszcze bardziej spotęgowałaby odczucie mieszkańców ul. Sowińskiego a także olbrzymiej rzeszy studentów i pracowników campusu UMCS oraz Uniwersytetu Przyrodniczego, że uciążliwości przyszłej arterii tworzonej przez ul. Sowińskiego dla tego środowiska są przez tych animatorów zupełnie ignorowane.

3.Koszty przygotowania dokumentacji konstrukcyjnej i dokumentacji formalno - prawnej dla połączenia ul. Sikorskiego z rondem u zbiegu ul. Poligonowej i ul. Willowej po trasie ul. Generała Ducha są z pewnością niemałe, ale tak jak w przypadku jeszcze większych kosztów (ok. 2,5 mln) na przygotowanie takiej dokumentacji z tunelem dla ul. Sowińskiego i estakadą skierowaną do ul. Filaretów, powinniśmy DZIĘOWAĆ OPATRZNOŚCI za to, że dokumentacja ta ma duże szanse zostać wyrzucona na śmietnik – co uzasadnione jest w w/w argumentacji z 29. 04 2014 r. (antjakobczak.blogspot.com), tak również powinno stać się i w przypadku tej (jednak nieco tańszej) dokumentacji dla dwupoziomowego węzła w ul. Generała Ducha. Tylko REZYGNACJA Z TEGO ROZWIAZANIA a pozwoli na:

3. 1.Uzyskanie w tym rejonie estakady prostopadłej do Al. Solidarności tworzącej dostatecznie atrakcyjne dla kierowców POŁACZENIE UL. ELSNERA Z UL. SIKORSKIEGO. Oczywiste jest, że strumień samochodów w Al. Solidarności zawsze będzie większy od strumienia na tym fragmencie kolejnego pierścienia od ul. Związkowej przez ul. Elsnera, ul. Sikorskiego do Al. Kraśnickiej – nawet pomimo tego, że znacząca część strumienia z Al. Solidarności przeniesie się na północny fragment obwodnicy zewnętrznej od Dąbrowicy przez węzeł „Lubartów” do Witosa i nawet pomimo tego że na tej estakadzie prostopadłej do Al. Solidarności dołożony zostanie strumień samochodów przemieszczających się między Jakubowicami i Al. Kraśnicką. Więc nawet pomimo mniejszej wartości strumienia samochodów, ta estakada powinna być dla kierowców BARDZIEJ ATRAKCYJNA niż Al. Solidarności, gdyż Al. Solidarności jest arterią średnicową i przez podnoszenie jej atrakcyjności zapraszalibyśmy kierowców do wyboru trasy przebiegającej przez centrum Lublina, natomiast dzięki powiększaniu atrakcyjności połączenia ul. Elsnera z ul. Sikorskiego wzrasta skuteczność oddziaływania tego fragmentu obwodnicy śródmiejskiej w oddziaływaniu na to, aby na ul. Sikorskiego przeniosła się znacząca część kierowców, która zrezygnowałaby z dotychczas wybieranej trasy przez ul. Sowińskiego - to jest z trasy przebiegającej bliżej centrum Lublina. Ul. Sowińskiego też może posiadać charakter fragmentu obwodnicy, który opisany jest w argumentacji z 15. 04. 2013 r. (jest na ant jakobczak.blogspot.com) gdzie tekst ten zatytułowany jest: „Obwodnice śródmiejskie są jak izbice dla podpór mostowych” oraz argumentacji z 6. 10. 2010 r. (jest to opisane na na www.jakobczak.pollub.pl), ale jednak obwodnicy o mniejszym pierścieniu, którego ochrona wymaga większych starań niż ochrona kolejnego większego pierścienia.

3. 2.Rozwiązanie, w którym trasa z ul. Poligonową - łącząca „Jakubowice” z ul. Sikorskiego przecina się z Al. Solidarności w punkcie B .....CDN

A
Antoni Jakóbczak

Wymowa przeważającej części zamieszczonych tutaj wcześniej wypowiedzi jest przygnębiająca, ale są też wypowiedzi, którym nie można odmówić poparcia. Na przykład pogląd o konieczności dostrzegania tego, że nakłady poniesione na uzyskanie dwupoziomowego bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Poniatowskiego z Al. Solidarności były tak duże, iż nie byłoby racjonalnym dalsze przedłużanie obecnego braku starań dla wyeliminowania korków na ul. Sowińskiego. Oczywiste jest więc, że konieczne jest jak najszybsze poszerzenie tej ulicy, ale konieczne są również takie jak najszybsze działania, które będą dostatecznie zabezpieczać tę ulicę przed powstaniem efektu, który wynika Prawa Lewisa – Mogridge'a. Prawo to nie jest dostatecznie powszechnie doceniane, gdyż w internecie nie jest ono opisane odpowiednio precyzyjnie– być może z powodu wykonania jego tłumaczenia na język polski przez osobę, która nie była wystarczająco zorientowana w transporcie urbanistycznym. Odkrywcy tego prawa doszli do wniosku i potwierdzili go na przykładach, że powiększanie drożności jakiejś arterii powiększa tak bardzo jej atrakcyjność dla nadmiernie dużej grupy kierowców, która rezygnuje z korzystania z tras równoległych i przenosi swoje podróże na tę poszerzoną już arterię. Powoduje to jeszcze większe zagrożenie powstawania korków na niej niż miało to miejsce przed jej poszerzeniem. W przypadku ul. Sowińskiego zagrożenie takie jest bardzo realne, gdyż niedobór drożności na trasach równoległych jest nadmiernie duży, np. na ul. Spadochroniarzy, na ul. Raabego, na ul. Długosza (który ujawniłby się gdyby nie obecny niedobór drożności na ul. Sowińskiego oraz na ul. Raabego), na trasie Al. Kraśnickiej / ul. Sikorskiego, na trasie ul. Nadbystrzyckiej / ul. Narutowicza oraz na ul. Krochmalnej.

1.Wymienione wyżej zaległości te są tak duże, że poszerzenie ul. Sowińskiego do sześciu pasów na odcinku od ul. Radziszewskiego do ul. Głębokiej, zastosowanie dostatecznie obszernego ronda u zbiegu ul. Radziszewskiego z ul. Sowińskiego oraz u zbiegu ul. Popiełuszki z ul Poniatowskiego, powiększenie drożności ul. Długosza i wschodniego odcinka ul. Popiełuszki,, poszerzenie ul. Spadochroniarzy (nawet z 15 lub 20 letnim opóźnieniem likwidacji około15 kasztanowców w pobliżu hotelu Huzar – mam nadzieję, że kilka lub kilkadziesiąt dni opiszę to szerzej), połączeniem ul. Radziszewskiego z Al. Racławickimi – jak opisałem to w argumentacji z 31. 03. 2014 r. oraz z 29. 04. 2014 r.(zamieszczonych na blogu „Transport w urbanistyce” - antjakobczak.blogspot.com), POZWOLĄ ZALEDWIE WYKAZAĆ, że sumaryczna drożność takiego przekroczenia Al. Racławickich w postaci tych trzech rozdrobnionych tras jest na tyle duża, że zarzut o przeinwestowaniu w/w dwupoziomowego węzła nad Al. Solidarności nie będzie już uzasadniony. Natomiast tylko takie powiększenie tych rozdrobnionych w/w drożności nie pozwoliłoby na dostateczne zabezpieczenie się przed tym, żeby UL. SOWIŃSKIEGO PO JAKIMKOLWIE JEJ POSZERZENIU STAŁA SIĘ SWOISTYM KOZŁEM OFIARNYM, przede wszystkim którego kosztem kompensowany byłby (chociaż nawet niedostatecznie skutecznie, jednak dla ul. Sowińskiego nadmiernie dokuczliwie) niedobór drożności ul. Nadbystrzyckiej / Narutowicza wynikający z braku przedłużenia ul. Glinianej do mostu na Bystrzycy w osi ul. Muzycznej, braku dostatecznej drożności ul. Młyńskiej i ul. Krochmalnej i PRZEDE WSZYSTKIM kompensowany byłby brak dostatecznie atrakcyjnej dla kierowców trasy ŁĄCZĄCEJ UL. SIKORSKIEGO Z UL. ELSNERA - tak jak zaproponowane to jest w w/w argumentacji z 29. 04. 2014 r. (antjakobczak.blogspot.com)

2.Pomimo przeprowadzenia już przetargu na wykonanie poszerzenia ul. Poligonowej od „Jakubowic” do skrzyżowania z ul. Willową, istnieje więc jednak jeszcze możliwość uzyskania.....CDN

t
tellchar

Zdjęcie jest świetne. Widać, że Sowińskiego ma już w niektórych miejscach 3 pasy. Teraz mają być 4, czyli poszerzenie ulicy o 3 - 3,5m. A dla niektórych to się równa uczynienie z Sowińskiego autostrady... ręce opadają. Lipowa ma w niektórych miejscach 5 pasów, to też autostrada?

j
january

tylko tunel rozwiaze problem, zamiast nikomu nie potrzebnego stadionu, ktorego kosztow chyba nikt nie jest w stanie okreslic, nalezalo wybudowac tunel pod al Raclawickimi. tylko bezkolizyjne skrzyzowanie pozwoli na zwiekszenie przepustowosci ruchu. mozna robic nie tylko po 4 pasy ruchu w jedna strone, ale to i tak nie pozwoli na jednoczesny ruch samochodow po al Raclawickich i ul Sowinskiego. tunel umozliwia taki manewr, czuli bezkolizyjny ruch samochodow we wszystkich kierunkach. ale mamy stadion, zamiast tunelu. stadion, ktorego koszty zaczeto rozdzielac na mniejsze inwestycje, takie jak drogi dojazdowe, infrastruktura towarzyszaca, oswietlenie, itp, tylko po to by rzeczywisty koszt koszmarka zbyt nie przerazil podatnikow. tylko, dwupoziomowe skrzyzowanie al Raclawickich i ul Sowinskiego rozwiaze problem. protest, kilkudziesieciu mieszkancow sasiadujacych ulic jest napewno sluszny, jednak ludzie ci musza zrozumiec, ze mieszkaja w sporym miescie i to , ze ich, kiedys malutkie uliczki sasiadujace z tymi wiekszymi musza spelniac calkiem inna role. jezeli jednak uciazliwosc spowodowana ruchem bedzie nie do wytrzymania , to miasto za godziwa cene powinno te mieszkania wykupic od dotychczasowych lokatorow inp sprzedac je na biura. rozumiem, ze ludzie moga miec racje, licza sie jednak wyzsze interesy tysiecy ludzi jezdzacych tamtedy codziennie. takie niestety sa koszty cywilizacji, ktora nas dogania co krok. tunel, tunel, tunel.

P
POłgłówek

czy POje.aniec ?

p
pp

i co taka wielka roznice robi te 1,5 metra tym krzykaczom?? miala miec 14 m szer bedzie miala 12,5 takze juz autostrady nie bedzie,i nie bedziemy mieli juz samochodow samochodow, i juz nie beda pod oknami, bo 1,5 to jednak duzo:) dwa kroki większe ludzie, czego wy sluchacie dewotek , a nie eksprtwów i ludzi od budowania drog. czyli na drodze 12,5 metrowej bedzie mniejszy halas niz na 14 metrowej tak??? paranoja

a
a

"Udział w nim wzięły głównie dzieci. Rysowały samolot uderzający o drzewo i lepiły części rozbitego tupolewa
Chodzi o konkurs plastyczny ogłoszony przez Komitet na rzecz Budowy Pomnika Ofiar Katastrofy Smoleńskiej w Kraśniku, Jak pisze "Dziennik Wschodni" organizatorzy sądzili, że zgłoszą się dzieci i osoby dorosłe. Jednak prace nadesłały głównie dzieci. Malowały obrazki na lekcjach plastyki i kończyły je w domach. Wygrała uczennica II klasy gimnazjum.

Kraśnik to rządzone przez PiS miasto, a rzecznik tamtejszego burmistrza jest członkiem komitetu, który chce postawić pomnik smoleński."

O
Ość

że nie tyle sama trasa a WĘZŁY tras głównie wpływają na przepustowość... Ja uważam, że w w tym przypadku odetkanie SKRZYŻOWAŃ już znacznie by wpłynęło na poprawę ruchu. Ulice wcale nie muszą być szersze! Poszerzać, wprowadzać dodatkowe pasy należy tylko w obrębie skrzyżowań, aby sprawniej dzielić kierunki...
Komunikacja miejska - owszem, ważne to, ale pomimo wszystko - nie zastąpi ruchu indywidualnego. Na pewno nie przejmie jego większości - jak się marzy niektórym. A już na pewno nie przejmie większości ruchu międzyosiedlowego na długie dystanse. Gdyż, proszę zauważyć - komunikacja miejska jest STALE DOTOWANA. Rozbudowanie jej do takiego stanu, żeby zastąpiła w co najmniej 80% ruch indywidualny - a to wiąże się z częstotliwością kursów, gęstością linii - wprowadzi takie obciążenia budżetów miast, że po prostu zbankrutują... owszem, można poprawiać sytuację podnoszeniem cen przejazdu - ale tylko do momentu, kiedy te ceny JESZCZE będą rekompensowały niewygody (a jest ich sporo) związane z korzystania TYLKO z komunikacji miejskiej.

G
Gość

I dobrze, niech w końcu poszerzą te ulice. Mam nadzieję, że kilku histeryków nie wstrzyma inwestycji

J
Jacek

Włodarze miasta wydajcie lepiej pieniądze na to co bardziej rozwiąże problem drogowy Lublina, a mianowicie trasa zielona do Jana Pawła II, trasa Wrotkowska-Dywizjonów 303, Bohaterów Monte Cassino do alei Solidności oraz podłączeniówki do obwodnicy S17, a potem S19. To rozwiąże problem komunikacyjny północ-południe oraz w centrum a nie poszerzanie Sowińskiego i Poniatowskiego.

j
ja

tylko zobacz jak wybudowanie dwujezdniówek na Podzamczu i nowego mostu na Bystrzycy rozładowało Krakowskie Przedmieście, Lubartowską, Kunickiego itd., z Wieniawą będzie tak samo. Przejdź się tam spacerkiem albo przejedź na rowerku, to blisko. W każdym razie bliżej, jak do Seulu, Kopenhagi i Wiednia.

l
lublinianin

jak z koziej brody pędzel

j
ja

to rzeczywiście na ulicach zrobi się luźniej... A "mieszkańcom Wieniawy" proponuję, żeby zrobili dobry przykład i nie zajmowali miejsc parkingowych oraz nie zatruwali powietrza w dzielnicy. W centrum mieszkają, wszędzie mają blisko, więc wszędzie mogą dojść spacerkiem na piechotkę a w ostateczności 2 przystanki autobusem. Będą mieli cicho i czysto, samochody nie są im potrzebne. :-P

G
Gość

Przecież bez konsultacji i społecznej akceptacji przedstawionych przez ratusz koncepcji, to możesz sobie co najwyżej poszerzyć ścieżkę we własnym ogródku.

Poza tym, to może pora zacząć używać w miejscu publicznym odpowiedniego słownictwa, a nie prostackiego języka.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3