MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Poziom wiedzy finansowej Polaków wymaga poprawy. „Szczególnie niepokoi nas temat cyberbezpieczeństwa i kredytów” (WIDEO)

Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Widmo spowolnienia gospodarczego w kraju i na świecie, a przede wszystkim utrzymująca się wysoka inflacja sprawiają, że wśród Polaków wzrasta świadomość na temat edukacji ekonomicznej i chęć dbania o swoje finanse w perspektywie długoterminowej – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023”. w niektórych segmentach jest już lepiej, ale nadal wiele mamy do zrobienia – mówi nam Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. – Szczególny obszar, który niepokoi respondentów, to oczywiście obszar cyberbezpieczeństwa – dodaje. Zobacz materiał wideo.

Spis treści

Jak Polacy oceniają swoją wiedzę na temat gospodarki i finansów?

Ankietowani w badaniu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW w przededniu VII Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości oceniają swoją wiedzę w tym zakresie średnio na 2,88 w 5-stopniowej skali. – 30 proc. z nich uznaje swoją wiedzę za bardzo i raczej małą, zaś prawie 1/3 jako dużą i bardzo dużą –wskazują autorzy raportu.

– Wyniki badań pokazują, że sytuacja w pewnych segmentach, jeśli chodzi o naszą wiedzę, poprawia się, ale niestety nadal wiedza na temat finansów, gospodarki znajduje się na niedostatecznym poziomie – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. – Szczególny obszar, który niepokoi obywateli i respondentów, to oczywiście obszar cyberbezpieczeństwa – wskazuje.

Pietraszkiewicz wskazuje także na niedostateczną wiedzę respondentów na temat kredytowania i ryzyka związanego z zaciąganiem kredytów. – Niedostateczny poziom wiedzy dotyczy także tematu oszczędzania i inwestowania w warunkach dużych zmian zachodzących na świecie – podkreśla prezes ZBP.

Zdaniem eksperta, praktycznie w we wszystkich segmentach naszej aktywności społecznej i gospodarczej mamy wiele do zrobienia, „a więc w szkolnictwie, obszarze mediów, obszarze instytucji profesjonalnych, takich jak banki, fundusze inwestycyjne czy firmy ubezpieczeniowe”.

– Mamy wiele do zrobienia w nowoczesnych kanałach dystrybucji informacji – zauważa Pietraszkiewicz i przyznaje, że powinno to być zrobione „profesjonalnie”, ponieważ wiele młodszych osób „chętnie sięga do nowoczesnych form przekazu” – w mediach społecznościowych lub na blogach.

– To bardzo ważne, będziemy prowadzili te badania sukcesywnie oraz będziemy dyskutowali o tym, żeby wiedza finansowa, wiedza ekonomiczna naszego społeczeństwa sukcesywnie się poprawiła – zapowiada i dodaje, że w niektórych segmentach jest już lepiej, ale nadal wiele mamy do zrobienia.

Gdzie szukamy informacji na temat kredytów czy oszczędzania?

Głównymi źródłami wiedzy o finansach i ekonomii, mimo spadku w ujęciu rok do roku, pozostają: internet (spadek o 13 pp. do 61 proc.) i media (spadek o 1 pp. do 43 proc.). W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem o 8 pp. wzrósł odsetek osób, które w tej kwestii polegają na instytucjach publicznych (do 32 proc.). Na instytucje sektora finansowego i banki wskazuje 39 proc. respondentów.

W porównaniu do roku 2022 aż o 10 pp. spadł za to odsetek badanych, którzy za źródło wiedzy ekonomicznej wskazali uczelnie lub szkoły. W świetle tych odczytów wydaje się słuszne postawienie na edukację finansową w placówkach oświatowych poprzez plany wdrożenia od 1 września br. przedmiotu pn. biznes i zarządzanie w szkołach ponadpodstawowych.

Gdzie widzimy największe braki?

Wśród obszarów wymagających największej uwagi w kwestii uzupełnienia własnej wiedzy, Polacy – podobnie jak przed rokiem – wskazali cyberbezpieczeństwo (44 proc.) oraz inwestowanie (33 proc.). Istotny wzrost wskazań odnotowano w zakresie wiedzy nt. kredytów i pożyczek – 24 proc. (wzrost r/r o 6 pp.), a także systemu podatkowego – 23 proc. (wzrost r/r o 5 pp.) oraz oszczędzania – 19 proc. (wzrost r/r o 6 pp.).

Z pogarszającej się sytuacji gospodarczej Polacy wyciągają wnioski na przyszłość. Najczęściej wskazywane są te, związane z zarządzaniem finansami osobistymi – prawie co drugi respondent (46 proc.) zaznacza, że należy trzymać rękę na pulsie, bardziej interesując się wiadomościami gospodarczymi. 3 na 10 badanych wskazuje na konieczność dywersyfikacji oszczędności, a 1/5 respondentów twierdzi, że trzeba regularniej odkładać na tzw. czarną godzinę.

Ankietowani w poprawie poziomu wiedzy ekonomicznej widzą przede wszystkim praktyczny wymiar – najczęściej wskazują lepsze rozumienie mechanizmów gospodarczych (53 proc.), poprawę gospodarowania budżetem domowym (48 proc.) oraz większe poczucie bezpieczeństwa finansowego (45 proc.).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski