Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pracowici, ale czasem nieuczciwi. Jacy jeszcze są polscy przedsiębiorcy?

Redakcja
SXC
Pracowici, oszczędni i profesjonalni - tacy w oczach Polaków są polscy przedsiębiorcy.

Z sondażu TNS przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy wynika, że oceniając ludzi biznesu częściej dostrzegamy ich zalety niż wady. Przede wszystkim widzimy ich olbrzymią pracowitość i profesjonalizm, nieźle oceniamy kreatywność i innowacyjność. Nieco gorzej patrzymy na ich uczciwość i terminowość.

Pracowitość, oszczędność, profesjonalizm, kreatywność, innowacyjność, rzetelność, terminowość i uczciwość przy każdej z tych cech respondenci mieli określić w siedmiostopniowej skali na ile charakteryzuje ona polskich przedsiębiorców. Różnica między pozytywnymi a negatywnymi wskazaniami pokazała siłę poszczególnej cechy. Najlepiej oceniono pracowitość, najgorzej uczciwość.

Obraz polskiego przedsiębiorcy, jaki rysuje się na podstawie tych wyników jest generalnie pozytywny, co nie znaczy, że wystarczająco dobry. Najbardziej doceniamy ich pracowitość, profesjonalizm i oszczędność. Nieco gorzej, ale nadal na bardzo wysokim poziomie, kreatywność i innowacyjność. Najgorzej jest z rzetelnością, terminowością i uczciwością - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Nie odmawiamy ludziom biznesu pracowitości i profesjonalizmu. Właśnie te dwie cechy to największe zalety polskiego biznesu. Sześciu na dziesięciu Polaków przyznaje, że właśnie poprzez pracowitość można opisać przedsiębiorców. Z kolei, tylko 12 proc. z nas uważa, że polscy przedsiębiorcy są leniwi. Profesjonalizm również dostał pozytywną cenzurkę. Przez 57% ankietowanych ludzie tworzący w Polsce biznes zostali uznani za profesjonalnych, a tylko przez 13 proc. za nieprofesjonalnych.

Odrobinę mniej, bo 56% respondentów, dostrzega oszczędność rodzimych przedsiębiorców. Z kolei, według 16 proc. właściciele polskich firmy są rozrzutni. Należy przy tym pamiętać, że oszczędność nie zawsze jest dobrą postawą w prowadzeniu biznesu. Jeśli jest zbyt przesadna może hamować inwestycje w rozwój działalności.

Kolejną grupę cech, o jakich ocenę poproszono Polaków była kreatywność i innowacyjność. Została oceniona pozytywnie kolejno przez 56 proc. i 55 proc., a negatywnie przez 16 proc. i 13 proc.

Pięta Achillesa biznesu

Najsłabiej ocenionymi w badaniu cechami były te związane z etyką. Dla co piątego z nas przedsiębiorcy są wyjątkowo nierzetelni, nieterminowi i nieuczciwi, a na pozytywne cechy w tym obszarze wskazuje mniej niż połowa Polaków. To znacznie gorsze noty niż w pozostałych cechach, co świadczy o tym, że etyka przez wielu z nas postrzegana jest jako pięta achillesowa polskich przedsiębiorców.

Jak się okazuje wiele na ten temat powiedzieć mogliby sami przedsiębiorcy. Z cyklicznego badania Krajowego Rejestru Długów "Portfel należności polskich przedsiębiorstw" wynika, że tylko 17,1% firm nie ma problemu z wyegzekwowaniem zapłat za faktury od swoich klientów i kontrahentów.

Niestety wciąż zdarza się, że firmy nie płacą swoim kontrahentom. Są nieterminowe i nieuczciwe. To źle rzutuje na kondycję polskiego biznesu, bo przekłada się na brak zaufania i utracone korzyści. Potrzeba akcji, które nie tylko zmienią wizerunek przedsiębiorców, ale przede wszystkim zachęcą właścicieli firm do tego, by zawsze postępowali uczciwie. Dlatego od kilku lat promujemy pozytywne wzorce i postawy wśród firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, zachęcając je do rzetelności płatniczej oraz chwalenie się swoją uczciwością - mówi Waldemar Sokołowski.

Etyka w biznesie jest niezwykle istotna. To ona w dużej mierze buduje kapitał zaufania. Bo jeśli mamy przeświadczenie, że inni są nieuczciwi, nierzetelni i nieterminowi to będziemy mieć obawy przed współpracą z nimi. Potwierdzają to dane płynące z badania "Kapitał społeczny w polskim biznesie" przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy. 47,1% przedsiębiorców deklaruje, że część transakcji nie dochodzi do skutku, ponieważ nie mają zaufania do potencjalnych kontrahentów, a 52,5% wątpi w uczciwość swoich kontrahentów przyznając, że "większość polskich przedsiębiorców wykorzystuje lukę prawną w umowie, aby uzyskać dodatkowe korzyści z kontraktu kosztem drugiej strony.

Dobra ocena biznesu z korzyścią dla wszystkich

To, jacy są ludzie stojący na czele polskich firm, dużo mówi o kondycji i potencjalne rozwojowym polskiego biznesu. Jeśli ma się rozwijać, to przedsiębiorcy muszą być odważni, ale też kreatywni i innowacyjni, by móc podejmować nowe wyzwania i konkurować z coraz większą liczbą podmiotów gospodarczych. W dużej mierze wynika to z doświadczeń Polaków, jakie zdobyli jako pracownicy, klienci lub obserwatorzy życia gospodarczego. Ważne jest też to, kim oni są. Czy są to najlepsi z najlepszych i osoby faktycznie samodzielne i z dobrym pomysłem na biznes? Czy może osoby, które decydują się na własną działalność wyłącznie z konieczności, a ich główną motywacją jest przetrwanie na rynku.

Badanie wizerunku przedsiębiorców jest istotne, bo jak dowodzą doświadczenia historyczne to postawa wobec przedsiębiorców i klimat działalności odgrywają kluczową rolę w rozwoju gospodarczym. Jeśli społeczeństwo jest otwarte to biznes, docenia go to może się szybciej i łatwiej rozwijać. Jak mówi prof. Deidre McCloskey z Uniwersytetu Illinois w wywiadzie dla portalu obserwatorfinansowy.pl główną przyczyną niesamowitego rozwoju gospodarczego Europy i USA w XVIII wieku był szacunek dla przedsiębiorczości i upowszechnienie równości statusu, a nie, tak jak się powszechnie uważa wyłącznie innowacje technologiczne i nauka.

Dlatego tak bardzo istotne jest budowanie pozytywnego klimatu dla przedsiębiorczości. Oraz wspierania głównie sektora mikro i małych firm. Bo to w nich tkwi wielki potencjał - podsumowuje Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. 

Źródło: KRD

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski