Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo jazdy w Lublinie: Ekojazda nie taka straszna jak się kursantom zdawało

Agnieszka Kasperska
Egzaminy pokazały, że kursanci nie muszą się bać ekojazdy. - Tu też najważniejsza jest płynność - wyjaśnia dyr. Pasikowski
Egzaminy pokazały, że kursanci nie muszą się bać ekojazdy. - Tu też najważniejsza jest płynność - wyjaśnia dyr. Pasikowski Anna Kurkiewicz
W Lublinie ekojazdy nie zalicza jedynie sześć procent kursantów. Ecodriving wymagany jest od początku tego roku. Przed wprowadzeniem nowych zasad kursanci obawiali się, że sprawią im one spore trudności. Ale chętni na prawo jazdy mają teraz kolejne zmartwienie - boją się rozszerzenia bazy pytań.

- Na ekojeździe oblało tylko sześć procent wszystkich egzaminowanych, a z naszych obserwacji wynika, że ich liczba będzie jeszcze maleć - mówi Ryszard Pasikowski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Lublinie.

W Lublinie WORD przeprowadził dotychczas 3136 egzaminów. Nie zdało 35 osób. Jeszcze lepiej jest w Puławach, gdzie zdali wszyscy ze 136 chętnych. - To pokazuje najdobitniej, że ekojazdy nie trzeba się bać. Zwłaszcza że tak naprawdę nie ma w niej nic nowego - uważa Pasikowski. - Do niedawna egzaminatorzy oceniali technikę jazdy. Zwracali uwagę na prawidłową zmianę biegów, na to, czy silnik nie wyje i czy auto nie gaśnie. To praktycznie to samo, co w ekojeździe. Tu też najważniejsza jest płynność.

- Żeby zdać egzamin, trzeba sprawnie zmieniać biegi (tak, żeby nie przekroczyć 2600 obrotów, a piąty wrzucić przed osiągnięciem 50 km/h), a do świateł dojeżdżać na luzie, zdejmując nogę z gazu - przypomina dyrektor WORD.

Testy jawne

Osoby ubiegające się o prawo jazdy mają jednak kolejny powód do niepokoju. Już w maju pytania przestaną być tajne i cała baza zostanie opublikowana na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Jednocześnie jednak każdy będzie mógł złożyć swoją propozycję pytania. Jeśli zostanie zaakceptowana - rozszerzy bazę. A ponieważ nie określono, ile ma być pytań, można sobie wyobrazić sytuację, w której będzie ich np. 10 tysięcy. - Nawet to nie będzie jednak problemem. Osoby, które czytają kodeks drogowy, nie mają dziś i nie będą miały problemów. Wystarczy uczyć się ze zrozumieniem. Niedawno egzaminowaliśmy panią, która na wszystkie pytania odpowiedziała prawidłowo w czasie krótszym niż pięć minut - mówi Pasikowski.

Przed publikacją pytań w internecie ich analizą zajmie się komisja składająca się z egzaminatorów, instruktorów nauki jazdy, prawników, ekspertów języka polskiego i języka migowego. Ich zadaniem będzie odsianie pytań absurdalnych, zbyt trudnych i niejednoznacznych.

W lubelskim WORD egzamin teoretyczny na prawo jazdy zdaje średnio 40 proc. chętnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski