Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Promocja za miliony, czyli jak reklamuje się województwo lubelskie

Tomasz Nieśpiał
Tomasz Nieśpiał
archiwum
Ponad 6 mln zł zamierzają wydać władze województwa lubelskiego na promocję regionu podczas międzynarodowych rozgrywek koszykówki - Basketball Champions League – w obecnym sezonie. O sens tych wydatków zapytała na poniedziałkowej (17.10) sesji sejmiku radna Bożena Lisowska z Koalicji Obywatelskiej.

- Lekką ręką wydajemy tak gigantyczne środki na promocję. Nie miałabym wątpliwości w tej sprawie gdyby nie fakt, że za naszymi granicami jest wojna. Czy nie lepiej te pieniądze rezerwować na wypadek wprowadzonych być może stanów nadzwyczajnych – zastanawiała się radna Lisowska. – Poza tym nie wiem czy te wydatki przyniosą oczekiwaną przez marszałka stopę zwrotu – podkreśliła.

- Nic nie róbmy, bo może być wojna. Możemy też czekać na śmierć, na Godota i kogo tam jeszcze chcemy – ironizował marszałek Jarosław Stawiarski. Jego zdaniem właśnie w tym momencie województwu potrzebna jest reklama. – Bo ze względu na to, że za naszą wschodnią granicą spadają bomby, społeczeństwo zachodnie przestało przyjeżdżać do Polski. Dlatego wydaje mi się, że trzeba reklamować województwo właśnie teraz – stwierdził Jarosław Stawiarski.

I przypomniał, że praca nad wizerunkiem województwa trwa już od wielu lat. Jak wyliczał marszałek w latach 2014-2015 na promocję i marketing gospodarczy ówczesne władze województwa lubelskiego, czyli koalicja PO-PSL, wydały 22,8 mln zł. Jeszcze większy strumień funduszy na ten cel przeznaczony został w latach 2017-2019 - 49 mln zł. Z informacji podanych przez marszałka Stawiarskiego wynika, że 15 proc. z tych sum pochodziło z budżetu województwa, a pozostała część z pieniędzy unijnych.

- Te pieniądze z UE mogły pójść do naszych przedsiębiorców, czy samorządów – zauważył marszałek, który przypomniał kto korzystał z tamtych pieniędzy.

Ponad 2,8 mln zł trafiło do spółki Corner Media, wydającej Dziennik Wschodni. Szczególnie intratna umowa została zawarta w marcu 2018 roku na druk i kolportaż materiałów prasowych na potrzeby promocji potencjału gospodarczego województwa lubelskiego. Dokument opiewał na kwotę ponad 1,7 mln zł.

- Czy to dużo, czy to mało? Nie wiem. Henryk IV mówił „Paryż wart jest mszy” – powiedział marszałek Stawiarski.

Z kolei w maju 2018 roku ówczesny zarząd województwa podpisał umowę marketingową z Portem Lotniczym Lublin na prawie 12 mln zł.

– Jakie były efekty tej umowy? Takie, że kiedy w 2019 roku ta umowa się kończyła lotnisko zanotowało spadek pasażerów o 100 tys. osób – mówił marszałek. I dodał: - Była więc promocja za wielkie pieniądze wśród swoich.

- Jeżeli uważa pan że te pieniądze były źle wydawane, to proszę zlecić audyt i skrupulatnie to zbadać. Wszystko wtedy wyjdzie – zauważyła radna Bożena Lisowska, która domagała się wyjaśnień związanych z przestrzeganiem zamówień publicznych w sprawie promocji regionu na meczach koszykówki.

Wtórował jej klubowy kolega Krzysztof Bojarski.

- Nikt nie ma wątpliwości, że promocję województwa trzeba prowadzić, ale pytanie brzmi: jak to robić i jak wyłaniane są podmioty, które tę promocję mają robić - zaznaczył radny Bojarski.

Bożena Szydło, skarbnik województwa zapewniła, że nie było potrzeby organizowania przetargu w tej sprawie, ponieważ na razie podpisany został tylko list intencyjny dotyczący współpracy.

- Respektując wszystkie przepisy ustawy o zamówieniach publicznych zostanie wybrany wykonawca i podpisana zostanie z nim umowa o świadczenie tej usługi – wyjaśniła Bożena Szydło.

Jak podał podczas sesji marszałek Stawiarski pierwsze 24 mecze w ramach Basketball Champions League, podczas których w ramach porozumienia już pojawiły się materiały promocyjne województwa, oglądało z trybun średnio ok. 3 tys. kibiców, transmisje w Internecie śledziło na żywo 260 tys. osób, a zasięg w mediach społecznościowych wyniósł 5 mln użytkowników.

– Pomiar sponsoringu wykazał, że szacunkowa wartość dla marki „Lubelskie” wskaźnika media value to ponad 4 mln euro. Mam nadzieję, że przełoży się to na rozpoznawalność województwa lubelskiego nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie – zaznaczył Jarosław Stawiarski.

W tej sprawie marszałkowi kibicuje radny Piotr Rzetelski z PSL.

– Powinniśmy poświęcić się pracy, a nie bić pianę i robić politykę przy okazji każdego ruchu marszałka. Zawsze chwalę inwestowanie w sport i marketing sportowy, bo to dobry krok. Dziękuję, że zarząd idzie w tym kierunku – stwierdził radny Rzetelski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski