reklama

Prywatna komunikacja. Nowymi autobusami raczej nie pojedziemy

Kamil Krupa
Najprawdopodobniej nie zmienią się autobusy prywatnej komunikacji miejskiej w Lublinie. Tak przynajmniej wynika ze wstępnych informacji dotyczących przetargów, które ogłosił Zarząd Transportu Miejskiego. Wczoraj otwarto koperty z ofertami. Największe szanse mają te firmy, które są już obecne na ulicach miasta. Ponieważ są najtańsze.

ZTM ogłosił cztery przetargi na poszczególne linie. Łącznie startowało w nich pięć firm, w tym prywatni przewoźnicy, którzy obecnie wożą pasażerów po Lublinie. Zrzeszyli się w Autobusowym Konsorcjum Lubelskim. Obok konsorcjum do przetargu stanęły firmy IREX z Sosnowca, Dolnośląskie Linie Autobusowe z Wrocławia i Warbus z Warszawy. Dodatkowo do jednego z czterech przetargów wystartowało Konsorcjum Autobusowe EURO ze Świerklańca.

Jednak to oferta lubelskich przewoźników okazała się najtańsza. W jednym z przetargów AKL zaproponowało, że przez cztery lata będzie obsługiwało trasy 9, 17, 26, 47, 57 za nieco ponad 23 mln zł, podczas gdy inni byli drożsi o około dwa miliony zł. Podobnie było w przypadku dwóch kolejnych przetargów. Tylko w jednym przypadku tańszą ofertę złożyła firma IREX. Jeżeli wygra przetarg, jej pojazdy będą jeździły na trasach: 5, 13, 22, 29, 44, 45.

- Jeśli wygramy, to mamy zamiar wykorzystywać niskopodłogowe 12-metrowe pojazdy MAN NL 202 - zapowiada Ireneusz Kozieł, jej właściciel.

Tak naprawdę ZTM nie postawił przewoźnikom zbyt wysokich wymagań. Autobusy m.in. muszą spełniać starą normę spalania Euro 2 (weszła w życie w 1996 r.), być niskopodłogowe i mieć możliwość zamontowania kasowników.

- Założenia przetargowe okazały się bardzo liberalne. Pozwalają na używanie wozów, które mają kilkanaście lat - ocenia Kazimierz Kulik, prezes firmy Warbus. Jego autobusy jeżdżą m.in. w Gdańsku i Warszawie. - My chcieliśmy zaproponować na potrzeby Lublina nowe wozy produkowane w 2008 i 2009 roku - dodaje.

Oferta Warbusu okazała się jednak droższa i to najprawdopodobniej nie pozwoli mu wygrać, chociaż tabor warszawskiej firmy jest lepszy niż przewoźników z Lublina. Nie wszystkie pojazdy lubelskich przewoźników spełniają wymogi przetargu. To nie będzie jednak problemem.

- Jeśli wygramy przetarg, mamy rok tzw. okresu przejściowego, w którym możemy wykorzystać kilka autobusów niskopodłogowych o niższej normie, pozostałe wymagane przez ZTM na pewno dokupimy - deklaruje Artur Motyl z Autobusowego Konsorcjum Lubelskiego. - Na pewno jednak spełnimy minimum, które w specyfikacji przetargowej określił Zarząd Transportu Miejskiego.

Czyje i jakie autobusy będą woziły pasażerów po Lublinie dowiemy się w najbliższych tygodniach. Zmiany to skutek reformy komunikacji miejskiej, która ma doprowadzić do ujednolicenia cen biletów w MPK i u prywatnych przewoźników.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3