Przebudowa Al. Racławickich: Kontrakt za 104 mln zł podpisany. Jak będziemy tamtędy jeździli przez ponad rok?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
archiwum/zdjęcie ilustracyjne
Autobusy i trolejbusy będą, mimo robót drogowych, jeździły po Al. Racławickich. Prace rozpoczną się od strony ronda Honorowych Krwiodawców. To na razie jedyne „pewniki” dotyczące przebudowy Al. Racławickich. Ratusz w ciągu dwóch tygodni dowie się jak organizację ruchu widzi wykonawca inwestycji.

Dla mieszkańców Lublina, i to nie tylko kierowców, będą to rozstrzygnięcia, które wyznaczą rytm życia na najbliższe 15 miesięcy. Chodzi o przebudowę Al. Racławickich oraz ulic: Poniatowskiego i Lipowej. Ratusz właśnie podpisał umowę z wykonawcą robót. Kontrakt opiewa na 103,89 mln zł. Roboty wykona konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robot Drogowych Lubartów oraz Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lublina.

Podpisanie umowy nie oznacza, że drogowcy natychmiast wejdą na plac budowy. - Wykonawca w ciągu 14 dni przedstawi do akceptacji projekt harmonogramu rzeczowo-finansowego prac. Następnie Zarząd Dróg i Mostów w ciągu 7 dni może wnieść uwagi – informuje Grzegorz Jędrek z biura prasowego ratusza.

Dla mieszkańców – kierowców, pasażerów komunikacji miejskiej – kluczowa jest organizacja ruchu w trakcie robót. Te mają być doprecyzowane z wykonawcą. Niektóre rozstrzygnięcia jednak już są znane.

- Prace rozpoczną się od strony ronda Honorowych Krwiodawców. W tym roku planujemy wykonać odcinek Racławickich do wysokości ul. Poniatowskiego

– mówi Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

Jest też inne ustalenie. Dotyczy komunikacji miejskiej. Ta przez cały okres inwestycji ma korzystać z przebudowywanych arterii. - Al. Racławickie i ul. Lipowa to podstawowe ciągi komunikacyjne generujące największe potoki pasażerskie ze wszystkich dzielnic Lublina i główny punkt docelowy dla pasażerów – podkreśla Sławomir Podsiadły, z-ca dyrektora ds. przewozów ZTM Lublin.

- Termin realizacji przebudowy wynosi 15 miesięcy od daty zawarcia umowy

– przypomina Jędrek. Oznacza to, że wszystkie roboty powinny skończyć do połowy czerwca 2021 r.

Inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach. Pierwszy zakłada przebudowę Al. Racławickich wraz z Rondem Honorowych Krwiodawców (ok. 1860 m) i ul. Poniatowskiego (ok. 540 m). Drugi przebudowę ul. Lipowej (ok. 680 m). Zmiany będą ogromne. Na Al. Racławickich wymieniony ma być asfalt, skrajnie prawe pasy jezdni – w obu kierunkach – zmienią się w buspasy, powstanie ścieżka rowerowa (po obu stronach drogi). Inwestycja obejmie też przebudowę ul. Lipowej, podobnie jak na Racławickich pojawią się tam buspasy oraz poszerzenie – do czterech pasów – ul. Poniatowskiego.

Co z drzewami?

Inwestycja wywołuje olbrzymie kontrowersje z powodu planowanych wycinek drzew. W lutym ratusz poinformował, że na liście do usunięcia wzdłuż Al. Racławickich jest 26 drzew. Trzy kolidują z rozbudową jezdni, 17 stoi na miejscu, gdzie projektanci wyznaczyli przebieg chodników i ścieżek rowerowych, a pozostałe sześć znajdują się nad sieciami podziemnymi, które mają być wymienione.
- Tak naprawdę pewne do usunięcia są tylko trzy drzewa, które kolidują z jezdnią. W przypadku innych będziemy stali się ocalić - przekonuje Szymczyk.

Początkowo ratusz planował, że wzdłuż Al. Racławickich (nie licząc ul. Poniatowskiego i Lipowej) usuniętych zostanie 261 drzew z 396, które tam rosną. Taka liczba padła w raporcie środowiskowym z 2016 r.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Malo wam jeszcze korkow na Alejach ,toz bedzie jeszcze gozej niz jest,tylko policja bedzie miala zniwo z karania za jazde po buspasach,pieniadze wyzucone w bloto .

m
mieszczuch
19 marca, 23:19, Gość:

To bardzo dobra wiadomośc w tym coraz smutniejszym okresie. Cieszy mnie to ze W KOŃCU JEST- bedą drogi dla rowerów, będą buspasy i bedzie przez 1,5 roku bardzo utrudniony ruch osobówek a moze zakaz nawet i spacer do centrum będzie o wiele przyjemniejszy bez tego ryku "zakompleksionych "

Tyle to pomoze co umarlemu kadzidlo !

G
Gość

Nieodpowiedzialna decyzja! To nie jest teraz czas na remonty ulic za 100.000 zł

S
Senior

Skoro oficer rowerowy dostał fuchę w Urzędzie Miasta w Wydziale Zarządzania Ruchem, to ścieżki rowerowe muszą być ! Wszędzie, szerokie, po obu stronach i kosztem drzew.

G
Gość

W czasach początku kryzysu 100 mln zl na remont 2 km drogi?? To głupie i nieodpowiedzialne, za chwile beda wazniejsze potrzeby. Poza tym za pol roku cena byla by o wiele niższa. Ta decyzje o remoncie na pewno nie jest w interesie miasta i mieszkancow.

L
Lublinianin MM

Panie Prezydencie to nie jest potrzebna teraz inwestycja. Proszę to zatrzymać. Są ważniejsze teraz sprawy.

G
Gość

Miejmy nadziejé że znajda sposób aby badziew wyciać I zasadzić świerzy tam gdzie trzeba

G
Gość
19 marca, 19:08, BudŻet:

PO kiego grzyba ta niePOtrzebna inwestycja?

Za rok nie będzie nikomu jeździć jak tak dalej POjdzie

O to to

G
Gość
19 marca, 20:34, RABINLadden:

po jaki wój te buspasy!!! tylko ruch zakorkują w tym zapyziałym mieście... albo kretyński pomysł szlaczków rowerowych po dwóch stronach!! a nie może być po jednej??? bo co - prowincjusze studiujący w Lublinie będą mieli kłopoty z przejechaniem na drugą stronę?? Jak ktoś mądry wcześniej napisał - chory pomysł w chorych czasach...!!

Nie ma na paliwo w MPK a jest na ścieżki rowerowe,chory pomysł,zalać to miasto betonem ot co chce zrobić monarcha,masakra coraz bardziej nienawidzę tego miasta.

G
Gość

To bardzo dobra wiadomośc w tym coraz smutniejszym okresie. Cieszy mnie to ze W KOŃCU JEST- bedą drogi dla rowerów, będą buspasy i bedzie przez 1,5 roku bardzo utrudniony ruch osobówek a moze zakaz nawet i spacer do centrum będzie o wiele przyjemniejszy bez tego ryku "zakompleksionych "

R
RABINLadden

po jaki wój te buspasy!!! tylko ruch zakorkują w tym zapyziałym mieście... albo kretyński pomysł szlaczków rowerowych po dwóch stronach!! a nie może być po jednej??? bo co - prowincjusze studiujący w Lublinie będą mieli kłopoty z przejechaniem na drugą stronę?? Jak ktoś mądry wcześniej napisał - chory pomysł w chorych czasach...!!

G
Gość
19 marca, 19:27, Gość:

Ponad 3.700 000 zł za 1 metr drogi. To złotem to pokryjecie czy co?

104 ml zł dzieląc na 3080 m drogi to wychodzi ok 33 766 zł

Chyba że coś się ostatnio zmieniło w matematyce???

G
Gość
19 marca, 19:27, Gość:

Ponad 3.700 000 zł za 1 metr drogi. To złotem to pokryjecie czy co?

Przecież milion razy powtarzali, że chodzi też o przebudowę podziemnych instalacji (kanalizacja, wodociąg itd.), przesadzanie drzew też kosztuje.

b
bywalec

Kiedyś chyba pisałem ,kapitalizm polski, to jest XIX wieczny kapitalizm USA, ponad sto lat mamy wq rowoju.rządziły wtedy Ameryka mafie................... u nas to raczkuje więc za 100 lat dojdziemy do jakiejs demokracji, chociaż jak w Chicago, może nigdy!

G
Gość

Ponad 3.700 000 zł za 1 metr drogi. To złotem to pokryjecie czy co?

Dodaj ogłoszenie