Przebudowa Al. Racławickich w Lublinie. Jest trzech chętnych na kontrakt wart ponad 110 mln złotych

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
Łukasz Kaczanowski
Trzy firmy chcą się podjąć najważniejszego zadania drogowego w Lublinie. Jednak tylko dwóch chętnych oferuje ceny, które mieszczą się w możliwościach finansowych miasta.

Na przebudowę Al. Racławickich, ul. Lipowej i ul. Poniatowskiego lubelski ratusz przeznaczył ponad 110 mln zł i udało się znaleźć firmy, które nie przekroczyły tej granicy.

Cena i gwarancja

W poniedziałek Zarząd Dróg i Mostów poznał oferty złożone w przetargu. Jeśli brać pod uwagę cenę, to największe szanse na zdobycie kontraktu ma Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, które zaproponowało niemal 103,9 mln zł.

Strabag jest gotowy wykonać zadanie za 104,2 mln zł, a Budimex oferuje 121,4 mln złotych.

Czytaj także

Urzędnicy wybierając zwycięską ofertę, wezmą też pod uwagę przedstawiony przez firmę okres gwarancji. Każdy z oferentów określił ten czas na 84 miesiące.

Teraz postępowanie musi przejść kolejne etapy. Umowa na przebudowę może zostać podpisana w marcu. Jeśli nie będzie żadnych problemów, to prace budowlane mogłyby rozpocząć się w maju.

Bardzo duże zmiany

Miasto planuje, że przebudowa Al. Racławickich i ulic Poniatowskiego oraz Lipowej zakończy się do czerwca 2021 roku.
W pierwszej kolejności zwycięzca przetargu zajmie się Al. Racławickimi i budową nowej jezdni ul. Poniatowskiego.

Ratusz oczekuje też wyznaczenia buspasów na Al. Racławickich w obu kierunkach ruchu. Tak, jak na Drodze Męczenników Majdanka mają one służyć kierowcom skręcającym w prawo na skrzyżowaniach.

Natomiast dla skręcających w lewo mają być utworzone dodatkowe pasy w rejonie skrzyżowań. W planach jest też budowa dróg rowerowych po obu stronach ulic.

Na ul. Lipowej pozostaną cztery pasy ruchu i dodatkowo buspasy. Będą też zwężenia i azyle dla pieszych.

Co z drzewami przy Al. Racławickich?

Tę inwestycję miasto planuje od lat i zawsze tym planom towarzyszyły kontrowersje. Chodzi przede wszystkim o drzewa. Wzdłuż Al. Racławickich rośnie 396 drzew, Poniatowskiego - 173 drzewa, a Lipowej - 69 drzew. Miejscy aktywiści i społecznicy sprzeciwiali się wycince.

- Do przesadzenia planowane jest 37 drzew przy Al. Racławickich i 46 drzew przy ul. Poniatowskiego. Usunięte zostanie 26 drzew (spośród pierwotnie planowanych 88) przy Al. Racławickich i 73 drzewa (spośród 109 planowanych do wycięcia) przy ul. Poniatowskiego. Przy ul. Lipowej do przesadzenia zostanie 19 drzew, a do usunięcia 11 (spośród planowanych 29) – wyliczał niedawno Grzegorz Jędrek z biura prasowego ratusza.

Autobusy na placu budowy

Dodajmy, że Zarząd Transportu Miejskiego nalega, aby Al. Racławickie i ul. Lipowa w czasie prowadzenia robót były przejezdne dla autobusów i trolejbusów.

- ZTM wnioskuje o wprowadzenie czasowej organizacji ruchu dla dróg istniejących i będących w obszarze przebudowy z utrzymaniem ruchu transportu zbiorowego na ul. Lipowej i Al. Racławickich wraz z ulicami dojazdowymi, tj. Sowińskiego, Długosza Okopową, Krakowskim Przedmieściem, al. Warszawską, al. Sikorskiego, al. Kraśnicką na każdym etapie prowadzonych prac - mówił nam Sławomir Podsiadły, z-ca dyrektora ds. przewozów ZTM Lublin.

Decyzja ZTM to też oficjalna wytyczna do organizacji prac przez przyszłego wykonawcę przebudowy ulic. Pasażerowi mogą być z tego zadowoleni. Pod warunkiem, że wytyczne się nie zmienią.

Czytaj także

Sprzedam czołg, czyli wojskowe aukcje na pojazdy z demobilu

Wideo

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
miasto inspiracji

110 mln zł za 1 km remontu prostej drogi.

Będzie chyba rekord guinessa.

l
lublin

Bus pasy w Lublinie to chory pomysł Wywalanie mase kasy na drogi a korki jak były tak sa nawet większe niż przed remontem Ludzie pisza apeluja o różne zmiany a ratusz ma to gdzieś Zadłużenie Lublina jest ogromne ale Żuk nic sobie z tego nie robi najważniejsi dla niego sa zadowoleni deweloperzy.

G
Greta
20 stycznia, 14:09, Gość:

ponoć Greta z Bełchatowa do Lublina przyjedzie bronić naszych drzewek.. czyli nici z inwestycji

How dare you!

G
Gość

Brawo Panie Prezydencie - trzeba działać. Nie przejmować się PIS-owskimi trollami!

G
Gość

Słusznie tam, gdzie jest możliwość powinno się robić buspasy oraz drogi rowerowe.

D
Daro

Może w końcu droga do centrum będzie wyglądać tak jak powinna wyglądać w europejskim mieście.

M
Mieszkaniec LBN

Witam.

Po tej przebudowie miasto stanie w jednym gigantycznym korku.

W tej chwili są po dwa pasy w obu kierunkach A. Racławickich. Z artykułu dowiadujemy się, że skrajne pasy zamienią się w: „bus pasy” i „ścieżki rowerowe”.

W tym momencie jest bardzo duży ruch co powoduje zator na skrzyżowaniach. Pojazdy jadący od Krakowskiego Przedmieścia do ul. Kraśnickiej na wprost blokują miejsca za skrzyżowaniami. Każdy jedzie żeby się zmieścić za zielonym sygnalizatorem przez co pojazdy dojeżdżające z bocznych ulic np. : Długosza, Poniatowskiego, Łopacińskiego, Sowińskiego itd. mają utrudnioną możliwość włączenia się do ruchu, ponieważ nie ma już miejsca za sygnalizatorem.

Po remoncie będziemy mieli powtórkę z ul. Męczenników Majdanka ( przy czym tutaj jest centrum miasta, uczelnie itd. )

Ps. Zastanawiam się kto jest tylko odpowiedzialny za takie planowanie ??????? Pieniądze w budżecie Miasta – to są pieniądze Nas wszystkich, miasto samo w sobie nie jest przedsiębiorstwem produkcyjnym, żeby wyrobić dochód. Dlaczego z Naszych pieniędzy są planowane takie inwestycje, dla kogo ?????

Kolejna sprawa przy okazji. Jeżeli Miasto chce, żebym jeździł komunikacją miejską nie zaproponuje „nowy bilet” dla osób z zarejestrowanym pojazdem na siebie. Bilet o symbolicznej kwocie, tak żeby mi się opłacało w dalszym ciągu opłacać przeglądy, OC, wszystkie podatki zawarte w cenie paliwa itd. Wtedy mogę zrezygnować z pojazdu na miasto (niech stoi i czeka na wyjazdy weekendowe).

Pozdrawiam

:)

co z drzewami ? pójdą do kominka!

G
Gość

ciekawe czy na lipowej zrobia dodatkowy pas do skretu w prawo w kierunku plazy. bo jak polacza buspas ze skretem w prawo to autobusy troche postoja.

G
Gość
20 stycznia, 14:33, za PIS !:

Rząd PIS dał pieniądze na robotę i pokazał, że można ! Brawo rząd !

Ciekawe, czy zrobią trasy dla hulajnóg. Powinny być, bo hulajnogami nie można jeździć ani po ulicy, ani po ścieżkach rowerowych ani po chodnikach. A trzeba gdzieś jeździć ! a jeździ nas tysiące w lecie.

Można jeździć w domu pod górę po schodach.

Z
Zadowolona
20 stycznia, 13:20, z Lublina:

Urzędnicy ! Zróbcie tunel pod Al. Racławickimi ! Na ul. Sowińskiego codziennie stoi się w korkach (autobusy też) na całym odcinku ulicy. Na ul. Poniatowskiego to samo. W Urzędzie Miasta jest gotowa dokumentacja, wystarczy ją zaktualizować.

20 stycznia, 13:50, Gość:

super fajnie a pieniążki to skąd? z kosmosu?

20 stycznia, 14:59, Ość:

Dla przypomnienia 13 lat temu w 2007 roku koszt tunelu pod Al. Racławickimi i Wiaduktu nad Głęboką od ul. Filaretów miał wynieść 220 mln złotych, wybudowany w 2015 roku wiadukt ul. Sikorskiego, Ducha, Solidarności, wraz z przebudową skrzyżowania 66 mln zł,budowa budowy Areny Lublin 2014 rok - 155 mln zł.

Ostatni dzwonek na wielkie projekty infrastrukturalne, za chwilę skończy się koniunktura i skończą się pieniądze, w tym te z UE.

Nam tu rzadnych pieniędzy z Unii nie potrzeba ! Nie będzie nam nikt obcy dawał i za to wszystkiego rządał. Mając teraz dobry rząd i dobrego Prezydenta to Polska sama się wyżywi.

O
Ość
20 stycznia, 12:50, helou:

busbasy? już sobie wyobrażam pierwszy korek na Racławickich :) na piechotę będzie szybciej

Jeszcze buspas od skrzyżowania Krakowskie Przedmieście/Lipowa, w kierunku Ronda Honorowych Krwiodawców ma sens o tyle, że często są korki w godzinach szczytu i faktycznie autobusy stoją na całej długości od skrzyżowania Leszczyńskiego/Racławickie, o tyle buspas w drugą stronę, to jakieś kuriozum, nigdy nie widziałem, aby autobus stał w korku na Al. Racławickich na wysokości Hotelu Unia czy Liceum Staszica. Tymczasem, stworzenie buspasa tylko zakorkuje w miarę dobrze funkcjonujące skrzyżowanie Lipowa/Racławickie.

O
Ość
20 stycznia, 13:20, z Lublina:

Urzędnicy ! Zróbcie tunel pod Al. Racławickimi ! Na ul. Sowińskiego codziennie stoi się w korkach (autobusy też) na całym odcinku ulicy. Na ul. Poniatowskiego to samo. W Urzędzie Miasta jest gotowa dokumentacja, wystarczy ją zaktualizować.

20 stycznia, 13:50, Gość:

super fajnie a pieniążki to skąd? z kosmosu?

Dla przypomnienia 13 lat temu w 2007 roku koszt tunelu pod Al. Racławickimi i Wiaduktu nad Głęboką od ul. Filaretów miał wynieść 220 mln złotych, wybudowany w 2015 roku wiadukt ul. Sikorskiego, Ducha, Solidarności, wraz z przebudową skrzyżowania 66 mln zł,budowa budowy Areny Lublin 2014 rok - 155 mln zł.

Ostatni dzwonek na wielkie projekty infrastrukturalne, za chwilę skończy się koniunktura i skończą się pieniądze, w tym te z UE.

z
za PIS !

Rząd PIS dał pieniądze na robotę i pokazał, że można ! Brawo rząd !

Ciekawe, czy zrobią trasy dla hulajnóg. Powinny być, bo hulajnogami nie można jeździć ani po ulicy, ani po ścieżkach rowerowych ani po chodnikach. A trzeba gdzieś jeździć ! a jeździ nas tysiące w lecie.

G
Gość

ponoć Greta z Bełchatowa do Lublina przyjedzie bronić naszych drzewek.. czyli nici z inwestycji

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3