Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa ronda przy Gali. Rozpoczęto od wyburzania kamienic przy ul. Fabrycznej (ZDJĘCIA, WIDEO)

JAXA
Wyburzenie trzech kamienic przy ul. Fabrycznej - to pierwsza faza przebudowy ronda przy Gali. Inwestycja potrwa do końca października przyszłego roku i obejmie m.in. rozbiórkę mostu na Czerniejówce.

Kolejne drogowe „wąskie gardło” czeka na lubelskich kierowców. I to na jednym z kluczowych skrzyżowań dla ruchu po mieście. W poniedziałek ruszyły prace przy przebudowie ronda Lubelskiego Lipca ’80, czyli skrzyżowania ulic: Unii Lubelskiej, al. Zygmuntowskich, ul. Lubelskiego Lipca’80, 1 Maja i Fabrycznej.

Są roboty, są kłopoty

wideo od naszego Czytelnika
Przebudowa skrzyżowania zaczęła się od… burzenia kamienic. Chodzi o trzy budynki stojące przy ul. Fabrycznej na odcinku między centrum handlowym Gala a Czerniejówką. Ciężki sprzęt pojawił się w poniedziałek rano. I od razu odczuli to na własnej skórze lubelscy kierowcy. „Stracili” jeden pas do jazdy. - Zawężeniu uległa jezdnia ul. Fabrycznej w kierunku al. Unii Lubelskiej poprzez zamknięcie prawego pasa ruchu od ul. Bronowickiej do Galerii Gala (wraz z wjazdem) - poinformował Jarosław Jakimiec, dyrektor oddziału Lublin Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Lubartów.

- Wbrew obawom nie pojawiły się korki. Ruch w poniedziałek rano odbywał się, co prawda, trochę wolniej, ale w miarę płynnie - relacjonował poranną sytuację na Fabrycznej pan Tomasz.

Skutki prac odczuli nie tylko kierowcy, ale też piesi. Po „parzystej” stronie Fabrycznej zamknięty został chodnik. Piesi chodzą trotuarem po stronie pawilonów handlowych i ul. Kościelnej.

Prace związane z wyburzeniami mogą potrwać do końca września.

Zostaną tylko autobusy i trolejbusy?

Obecne - niewielkie - utrudnienia to preludium do tego, co czeka kierowców. A przyszłość rysuje się w czarnych barwach. Powód? Konieczność przebudowania mostu na Czerniejówce, w ciągu ul. Fabrycznej. Obiekt jest w fatalnym stanie musi zostać rozebrany i postawiony od nowa.

- Mimo prac ruch po ul. Fabrycznej będzie utrzymany - zapowiedział Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Przy czym nie będzie to prawdopodobnie dotyczyło wszystkich pojazdów. Po Fabrycznej będą dalej kursowały pojazdy komunikacji zbiorowej. - Już w specyfikacji warunków przetargu umieszczony był zapis mówiący o tym, że zwycięzca postępowania jest zobowiązany do utrzymania ruchu komunikacji miejskiej. Żaden z oferentów nie zgłaszał co do tego wątpliwości - przypominał Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Jak będzie z pozostałymi pojazdami? Decyzja jeszcze nie zapadła. Ale raczej nie ma co liczyć na to, aby mogły korzystać z Fabrycznej. Zostaną skierowane na objazdy. - Czekamy na to, aby wykonawca przedstawił propozycję organizacji ruchu - stwierdził Kieliszek.

Przez rondo Lubelskiego Lipca ‘80 wiedzie podstawowe połączenie ze wschodnimi dzielnicami Lublina: Bronowicami, Kośminkiem. Ale też z dzielnicami Dziesiąta, Abramowice, Za Cukrownią.

Zmiany, zmiany, zmiany

Po przebudowie wjazd na rondo przy Gali będzie odbywał się bezpośrednio z ul. Lubelskiego Lipca ’80, a nie jak teraz z ul. 1 Maja.

Wokół ronda pojawi się droga rowerowa.

Ul. 1 Maja dalej pozostanie ślepa, ale powstanie na niej (w rejonie ronda) plac nawrotowy. Pojawią się też miejsca do parkowania łącznie będzie ich 31. Na Fabrycznej ma zostać poszerzona jezdnia.

Ratusz chce, aby inwestycja została wykonana do końca października 2019 r. Całościowy koszt robót to 61 mln zł.

Ile aut przejeżdża przez Fabryczną

Przez ul. Fabryczną prowadzi podstawowe połączenie ze wschodnimi dzielnicami Lublina. W ciągu godziny (pomiar między 15.30 a 16.30 z 3 października ub. roku) od strony Majdanka wjeżdża w nią 1347 aut (z Łęczyńskiej - 373, z Drogi Męczenników Majdanka - 789, z Wolskiej - 185). W tym samy czasie od strony ronda - czyli w przeciwnym kierunku - przejeżdżają 864 pojazdy.

Na Krochmalnej i Diamentowej „po staremu”

Wbrew zapowiedziom nie zmieniła się od poniedziałku organizacja ruchu na przebudowywanym na dwupoziomowe skrzyżowaniu Diamentowej z Krochmalną. Samochody do 3,5 t miały jeździć m.in. Ciepłą, Włościańską, Betonową, a ciężarówki objazdem przez Nadbystrzycką i Muzyczną. Nie wiadomo na razie, kiedy nowa organizacja ruchu wejdzie ostatecznie w życie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski