Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przetarg na mega autobusy. Ceny ofert przekraczają plany ZTM w Lublinie

Piotr Nowak
Piotr Nowak
Anna Kurkiewicz/archiwum
21,6 mln zł zarezerwował Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie na zakup siedmiu autobusów elektrycznych. W środę urzędnicy otworzyli koperty z ofertami. - Cena ofert jest wyższa niż kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia - informuje ZTM.

Na niecałe 22,8 mln zł brutto wycenia wartość kontraktu na dostawę siedmiu elektrycznych autobusów przegubowych spółka Solaris Bus & Coach z Wielkopolski. Więcej, bo na ponad 28,5 mln zł szacuje swoją ofertę konsorcjum firm OPF i BKM-Ukraina.

Propozycje dostarczone przez przedsiębiorstwa różnią się czasem gwarancji. Solaris oferuje gwarancję na 60 miesięcy, a konsorcjum OPF i BKM – jedynie 36. Parametrów pojazdów nie sposób porównać, ponieważ Solaris zasłania się tajemnicą przedsiębiorstwa.

Najtańsza oferta jest o prawie 1,2 mln zł wyższa niż na zakup pojazdów zarezerwował ZTM. - Z uwagi na to, że cena ofert jest wyższa, rozpatrywane będą różne warianty - wyjaśnia Monika Fisz z ZTM Lublin.

Przypomnijmy, Zarząd poszukuje taboru bezemisyjnego do obsługi linii komunikacji miejskiej wraz z ładowarkami do ich ładowania na terenie zajezdni. Na ulicach Lublina miałoby się pojawić siedem nowych, niskopodłogowych, dwuczłonowych autobusów elektrycznych klasy mega, wraz z dodatkowym wyposażeniem, oprogramowaniem i dokumentacją. Tabor powinien zostać przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.

- Pojazdy zostaną skierowane do obsługi linii kursujących w centrum miasta – informuje urzędniczka.

W przypadku stanowisk do ładowania oczekiwania również są sprecyzowane. ZTM chce pozyskać trzy sztuki dwustanowiskowych ładowarek o mocy większej lub równiej 120 kW i jedną jednostanowiskową ładowarkę o mocy większej lub równej 60 kW.

Termin dostawy całej partii siedmiu autobusów wraz z dodatkowym wyposażeniem, oprogramowaniem i dokumentacją zaplanowany jest na koniec maja 2023 r. Pod warunkiem, że ZTM zdecyduje się kontynuować przetarg. Teraz urzędnicy mają dwie możliwości: zwiększyć kwotę na sfinansowanie zamówienia lub unieważnić postępowanie.

- Na dalsze czynności musimy poczekać - zastrzega Fisz.

Wypracowana w lubelskim ratuszu „Strategia rozwoju elektromobilności” zakłada, że w latach 2020-2023 ZTM zakupi 54 pojazdów, w tym 39 autobusy elektryczne i 15 trolejbusów. Autobusy elektryczne mają obsługiwać linie, których przynajmniej jeden przystanek końcowy znajduje się na pętli wyposażonej w punkt ładowania. Do grupy linii potencjalnie możliwych do obsługi takimi pojazdami należą między innymi linie: 1, 6, 7, 13, 23, 29, 44.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski