Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przewodnik po teatralnej jesieni w Lublinie

Sylwia Hejno, współpraca Andrzej Z. Kowalczyk
Teatr Osterwy
Teatr Osterwy Jacek Babicz
Festiwale (obecnie trwa Międzynarodowy Maat Festival), premiery i propozycje już sprawdzone - to wszystko przed nami w najbliższych miesiącach. W końcu wiadomo, że jesień w Lublinie teatrami stoi.

Wrzesień

"Szatan z siódmej klasy"
Sceniczna adaptacja powieści Kornela Makuszyńskiego
27 września, Teatr Kameralny, ul. Wallenroda 4a, godz. 9.00, 11.15

"Game over"
Spektakl na podstawie scenariusza Williama Mastrosimone'a opowiada historię 17-latka, który zabija kilku swoich rówieśników w jednej ze szkół w Stanach Zjednoczonych.
30 września, Tektura, ul. Wieniawska 15a, godz. 18.00

Październik

"Zły"
Sztuka oparta na niebanalnym życiorysie Dariusza Jeża, aktora Sceny Prapremier InVitro. W przeszłości zajmował się działalnością przestępczą, za którą odsiedział kilkuletni wyrok. W czasie odbywania kary spotkał reżysera teatralnego Łukasza Witt-Michałowskiego i tak zaczęła się jego przygoda z teatrem. Na scenie poznajemy Jeża jako małego chłopca, który stawia pierwsze kroki ku złemu.
1-2 października, Teatr Centralny/ACK godz. 19.00

"Makbet"
Spektakl miał premierę w czerwcu. Reżyser Leszek Mądzik pisze: "Jedno wydarzenie rodzi następne. To pasmo pozornych szczęść i prawdziwych nieszczęść, w które zaplątuje się człowiek żądny władzy i sukcesu. Pomocną dłoń na tej drodze podaje mu osoba najbliższa, jaką jest Lady Makbet".
1-3 października, Teatr im. J. Osterwy, godz. 19.00

"Przejście"
Długo oczekiwana premiera Sceny Plastycznej KUL (ostatnia "Bruzdy" miała miejsce w 2006 r.). Tym razem obrazy zderzają się z muzyką Tomasza Stańki tworząc dwie równoprawne sfery. Leszek Mądzik zagląda "w głąb ziemi" i szuka odpowiedzi na pytanie o sensowność czasu.
2, 3 października, Scena Plastyczna KUL, Stara Aula KUL, godz. 17.00 i 19.00

"Obcy"
Historia Gregora Samsy zaczerpnięta z opowiadania pt. "Przemiana" Franza Kafki. Główny bohater to typowy szary przedstawiciel niższej klasy średniej, który pracuje jako komiwojażer. Samsa zapada nagle na dziwną chorobę - pewnego dnia przemienia się w robaka i w tej postaci staje się sam sobie obcy. Jego perypetie w inscenizacji Karola Rębisza i Macieja Połynko poznajemy przez pryzmat doświadczeń jego siostry Grety.
4-5 października, Teatr Boczny/ACK, godz. 19.00

"Mój trup"
Słowa, które zapisał Adam Mickiewicz przed swoją śmiercią, wypowiada ktoś, komu Mickiewiczowski status "żywego trupa" jest niezwykle bliski. Mówiąc "w imieniu" poety - ma poczucie, że i Mickiewicz wypowiedział te słowa w imieniu niejednego Adama, którego "trup w pośrodku was zasiada, w oczy zagląda wam i głośno gada". Spektakl, skomponowany z Mickiewiczowskich wierszy opracował Bogusław Kierc - również poeta, krytyk literacki, aktor, reżyser i pedagog. Jego jedynym rekwizytem jest szklanka wody.
8 października, spektakl w ramach II Ogólnopolskiego Seminarium Sztuki Słowa i Teatru, Ośrodek Brama GrodzkaTeatr NN, ul. Grodzka 21, godz. 20.00

"Hipnoza"
Gościnny spektakl na deskach Osterwy w reżyserii W. Malajkata. Występują Beata Ścibakówna i Rafał Królikowski. Akcję "Hipnozy" napędza dialog między pacjentką poddawaną terapii a jej lekarzem.
15 października, Teatr im. J. Osterwy, godz. 18.00, 20.30

"Nawet gdy wichura..." Recital Ewy Błaszczyk. Aktorka z towarzyszącymi jej muzykami śpiewa utwory takich autorów, jak: A. Osiecka, D. Czupkiewicz, J. Kleyff, W. Wysocki, M. Pawlikowska-Jasnorzewska, ks. J. Twardowski. Oprawą muzyczną tego refleksyjno-lirycznego widowiska są zaś kompozycje J. Satanowskiego, L. Możdżera, M. Partyki, N. Iwanowej, Z. Koniecznego, H. Tabęckiego, J. Kleyffa, W. Wysockiego.
15 października, Lubelski Salon Artystyczny, Sala Widowiskowa Teatru Muzycznego w Lublinie, godz. 19.00

"Jaś i Małgosia"
Główny bohater - baśniopisarz za pomocą czarów przenosi widzów do krainy Jasia i Małgosi. We współczesnej interpretacji klasycznej opowieści dla dzieci wezmą udział rzadko widywane pacynki. Będzie im towarzyszyła rozrywkowa muzyka i "spielbergowska" akcja w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego.
16 października, Teatr im. H.Ch. Andersena, godz. 17.00

Festiwal teatrów Błądzących - teatralny woodstock w Gardzienicach
Do Gardzienic przyjadą grupy teatralne i aktorzy, którzy kończyli gardzienicką Akademię Praktyk Teatralnych bądź na których wywarła ona wpływ, kształtując ich drogę twórczą. Zobaczymy m.in. "Indukcje" Tomasza Bazana z udziałem Jacka Poniedziałka, monodram Ewy Woźniak, spektakl Teatru Krzyk czy "Nie ludzką com.Medię" - najnowsze przedstawienie absolwentów gardzienickiej akademii. Jego akcja dzieje się w szpitalu psychiatrycznym, pojawiają się również cytaty z gazet.
22-24 października, siedziba Ośrodka Praktyk Teatalnych "Gardzienice" w Gardzienicach
"Ten obcy"
Spektakl według popularnej powieści Ireny Jurgielewiczowej, w reżyserii Jana Wojciecha Krzyszczaka i ze scenografią Ireneusza Salwy.
29 października, Teatr Kameralny, ul. Wallenroda 4a, godz. 18.00

Listopad

"I-sa-do-ra. Opowieść o kobiecie"
Kanwą spektaklu jest historia sensacyjnego życia Isadory Duncan, pełnego burzliwych romansów, artystycznych pasji i miłości do tańca i muzyki, wspaniałych występów i osobistych tragedii.
Na scenie grupa niepełno-sprawnych kobiet i mężczyzn opowiada historię swoim własnym językiem, próbując odkryć sedno tajemnicy życia, natury, miłości, tańca i muzyki i czyni to po to, aby ich myśli rozwinęły skrzydła.
5 listopada, Teatroterapia Lubelska, Dom Kolejarza, godz. 17.00

Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca
Tegoroczny festiwal będzie podsumowaniem trzyletniego cyklu prezentacji teatrów tańca opartych na inspiracjach innymi dziedzinami sztuki. Do tej pory poznawaliśmy relacje tańca ze sztukami plastycznymi oraz literaturą. Teraz przyszedł czas na muzykę. W tym nurcie inspiracji zobaczymy spektakle, których twórcy - choreografowie w szczególny sposób szukali związków z muzyką, kompozytorami, ich dziełami i biografiami. Analizie podlegała zarówno muzyka klasyczna, jak i współczesna, awangardowa.

W programie spotkań znajdą się spektakle zespołów z całej Europy; wystąpią m.in. Paulo Ribeiro Dance Company z Portugalii, Compagnia Zappala Danza z Włoch, Albert Quesada z Belgii oraz grecko-czeska RootLessRoot Company. Gospodarzy będą reprezentować Grupa Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej ze świetnym spektaklem "opium" w choreografii Anny Żak oraz Ryszard Kalinowski i Piotr Kurek z projektem "Zdarzenie dźwiękoprzestrzenne".
10-14 listopada

"Bóg pisze prosto na liniach krzywych"
Spektakl w wykonaniu Wiesława Komasy na podstawie tekstów K. Wojtyły, Z. Herberta, C.K. Norwida, J. Wittlina, J. Tuwima, J. Twardowskiego i R. Brandstaettera. Tematycznym spoiwem łączącym wszystkie utwory jest człowiek i jego relacja ze światem, będącym od zawsze fascynującym i zarazem niepokojącym fenomenem. Spektakl to próba przekazania i wyrażenia ogólnego ludzkiego doświadczenia tajemnicy - objawiającej się pod postacią Boga i nierozerwalnie związanego z Nim bytu - człowieka.
16 listopada, Lubelski Salon Artystyczny, Art Studio w ACK, godz. 19.00

Studencki ogólnopolski festiwal teatralny "Kontestacje"
Przewodnią ideą festiwalu jest sprzeciw wobec zastanych schematów rzeczywistości i zmuszenie widzów do refleksji nad nią. Udział w nim biorą niezależne teatry działające w środowisku akade-mickim. Festiwal nie ma formuły konkursu i nawiązuje do tradycyji ruchów teatralnych w "Chatce Żaka". Obecnie trwa zgłaszanie kandydatów.
18-21 listopada, ACK "Chatka Żaka"

"Goło i wesoło"
Spektakl wciąż cieszy się popularnością i wraca jak bumerang. Reżyserem jest Arkadiusz Jakubik (m.in. Środoń w "Domu złym"). Opowiada o bezrobotnych mężczyznach z małego miasteczka, którzy postanawiają założyć grupę striptizerską i zarabiać na występach dla miejscowych kobiet.
28 listopda, Centrum Kongresowe UP, godz. 17.00

Grudzień

"Pasterka i kominiarczyk"
Świąteczna propozycja andersenowskiej baśni - jej akcja dzieje się w noc wigilijną, kiedy ludzkim głosem nie tylko rozmawiają zwierzęta, ale i figurki porcelanowe... Autorem jest - debiutujący w tekście scenicznym dla dzieci - Marcin Wroński, lublinianin, autor kryminałów, znany w środowisku literatów twórca. Plastykę sceniczną opracowała Anna Chadaj, znana już lubelskiej widowni artystka (m.in. "Dzikie łabędzie"). Spektakl w reżyserii Daniela Arbaczewskiego.
4 grudnia, Teatr im. H.Ch. Andersena, godz. 12.00

"Kopciuszek"
Realizacji baśniowego kanonu podjęli się Jerzy Turowicz i Janusz Baca.
4 grudnia, Teatr Muzyczny

"We mgle"
Spektakl na podstawie bajek Siergieja Kozłowa. Za scenariusz i reżyserię odpowiada Paweł Passini (neTTheatre). Utwory syberyjskiego pisarza "Wszystko o jeżyku, niedźwiadku, lwie i żółwiu" znają wszystkie rosyjskie dzieci i nie tylko (pomnik jeżyka odsłonięto w 2009 r. w Kijowie). "Jeżyk we mgle" to baśń o jeżyku, który w drodze do swojego przyjaciela niedźwiadka gubi się we mgle. W niej żyje świat tajemnic, równie groźny, co fascynujący. Na podstawie tej opowieści Jurij Norsztein wyreżyserował film animowany okrzyknięty jednym z najwybitniejszych dzieł gatunku.
7-9 grudnia, Teatr Centralny
***

Międzynarodowy maat festiwal (23 - 26 września 2010)

"Nie interesuje mnie to, jak ludzie się poruszają, ale co nimi porusza" - te słowa Piny Bausch, niemieckiej choreografki tańca współczesnego stały się mottem festiwalu. Na nim zobaczymy różne oblicza sztuki posługiwania się ciałem.

- Obie edycje, ta i poprzednia, służą pokazaniu ciała w warunkach ekstremalnych, gdy artysta odcina się od jednej, powszechnej techniki i na jej ruinach dąży do wypracowania własnej - tłumaczy Tomasz Bazan, dyrektor artystyczny festiwalu, założyciel i reżyser Teatru Maat Projekt.

Naczelną ideą pozostaje japoński taniec butoh, zwany "tańcem ciemności", który zrywa z kanonami tradycyjnej sztuki. Podobnie uczestnicy Maat Festivalu zerwali z kanonami na rzecz twórczych poszukiwań. Ta cecha ich łączy, ponieważ znajdują się wśród nich zarówno ci uznani, jak i ci, którzy dopiero zaczynają. Tegoroczne hasło "Przestrzeń ciała" kładzie nacisk na złożoność ludzkiego ciała, które ukazuje swoje możliwości w ruchu, w tańcu i działaniu.

Wśród gości znalazł się m.in. Ryuzo Fukuhara, światowego kalibru tancerz butoh i performer. Można będzie zobaczyć spektakle pełnosceniczne i pozostające w procesie twórczym, performance i improwizacje. Trzy ostatnie kategorie należą do tzw. "Idea Zone" - tak organizatorzy nazwali sferę, gdzie spotkanie z artystami zyskuje bliski, intymny wymiar.

Niektóre punkty programu:
24.09 (piątek): g. 19.00 - Ryuzo Fukuhara "do you like Butoh?" Art Studio ACK (20/10 zł); g. 21.00 - N. Kalita, P. Trojan (reż. J. Porkari) "Koniec półświni", Idea Zone, wstęp wolny; g. 22.00 - I. Lipińska "Line", Idea Zone, wstęp wolny

25.09 (sobota): g. 17.00 R. Dziemidok "Kra", Idea Zone, wstęp wolny; g. 19.00 S. Hanff i I. Czajkowska "Mudra", Idea Zone, wstęp wolny; g. 21.00 S. Bendrat, D. Krawiecki "Yugoboy.com", Art Studio ACK (10/20 zł); K. Boruń, K. Mróz "Between something and something", Idea Zone, wstęp wolny

26.09 (niedziela): g. 15.00 S. Bendrat "Pinku Chirash" Art Studio ACK (10/20 zł); g. 18.00 M. Mikołajczyk " Z tobą chcę oglądać świat", Art Studio ACK (10/20 zł); g. 21.00 J. Jasłowska, P. Trojan, K. Boruń, J. Wasilewska, J. Brzeziński "Wokół Maus" - zamknięcie festiwalu, Idea Zone, wstęp wolny.

***

Konfrontacje teatralne (16 - 23 października 2010)

Poprzednia edycja "Konfrontacji" postawiła na teatry z Europy Wschodniej. W tym roku organizatorzy kontynuują tę tendencję dalszym zgłębianiem teatru rosyjskiego.

Pojawiają się jednocześnie zespoły brytyjskie i amerykańskie (Dogstar Theatre Company oraz Pig Iron Theatre Company). To - jak czytamy w festiwalowym opisie - "jest zapowiedzią linii programowej na kolejne lata, będącej w założeniu konfrontacją rosyjskiej tradycji teatralnej z innymi silnymi środowiskami Europy i świata". Sporo miejsca "Konfrontacje" poświęcają lubelskim teatrom i artystom. W rodzimym przekroju można będzie się zapoznać z twórczością nestorów, od Leszka Mądzika i Janusza Opryńskiego poczynając, kończąc na aktywnych reprezentantach najmłodszego pokolenia (Tomasz Bazan i Justyna Jasłowska).

W konfrontacyjnym kinie zobaczymy głośne, filmowe perełki m.in. "Tlen" I. Wyrypajewa czy spektakle Teatru Telewizji - "Rosyjskie konfitury" w reż. Krystyny Jandy i "Sztukę bez tytułu" w reż. Agnieszki Glińskiej.

Festiwalowi będzie towarzyszyła konferencja poświęcona przemianom, jakie dotykają polskie festiwale teatralne, oraz ich współczesnej roli.

Pełny program festiwalu: www.konfrontacje.pl

***

Karnawał zwierząt (29 - 30 października 2010)

Już za miesiąc, 29 i 30 października, Teatr Muzyczny zaprezentuje swój najnowszy projekt artystyczno-edukacyjny zatytułowany "Karnawał zwierząt".

Jak wskazuje tytuł, program został oparty na utworze Camille'a Saint-Saënsa, określanym przez kompozytora jako "fantazja zoologiczna". To cykl czternastu miniatur, z których każda wykonywana jest przez inny skład wykonawców. Taka formuła pozwoli na zaprezentowanie brzmienia poszczególnych instrumentów, a także przedstawienie przez prowadzącego koncert dyrygenta Andrzeja Knapa sposobów interpretacji dzieła muzycznego, co z pewnością przysłuży się dalszym kontaktom młodych odbiorców z muzyką na scenie i estradzie. Program koncertu uzupełni słynne dzieło Mozarta "Eine kleine Nachtmusik", a całość ozdobią atrakcyjne projekcje multimedialne. Projekt został zrealizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

***

Zbrodnia i kara (13 listopada 2010)

"Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego w adaptacji i reżyserii Krzysztofa Babickiego to trzecia w ostatnich sezonach - po "Biesach" i "Idiocie" - realizacja oparta na prozie tego wielkiego pisarza w Teatrze Osterwy.

Reżyser nie kryje, że podchodzi do tej adaptacji z mniejszymi obawami niż do poprzednich. Bowiem ich powodzenie świadczy o tym, że lubelska publiczność chętnie chodzi na Dostojewskiego, co pozwala mieć nadzieję, że tak też będzie i teraz. - Może się wydawać, że "Zbrodnia i kara" najłatwiej da się zaadaptować na scenę - powiedział nam Krzysztof Babicki. - Ale o wiele łatwiej pracowało mi się nad "Idiotą". Oczywiście był problem z wyborem wątków, ale jednocześnie miałem dużą swobodę w skreślaniu wątków pobocznych, mniej istotnych dla całości. Przy "Zbrodni i karze" ta swoboda była znacznie mniejsza. Najbardziej interesują mnie warstwy psychologiczna i metafizyczna powieści. Na pewno zaś nie będzie to "kryminał" z zacięciem społecznym, jakie często realizowano w Związku Radzieckim czy w PRL. Starałem się jednak, by była to porządnie zrobiona opowieść fabularna, czytelna także dla tych, którzy nie znają powieści. Teatr bowiem musi przede wszystkim opowiadać historie. Jeśli tego nie czyni - jest to niewybaczalne.

Kluczowe role - Raskolnikowa i Porfirego (wbrew tradycji niewiele odeń starszego) - powierzył Babicki laureatowi ZASP-owskiej Nagrody im. Nardellego Mikołajowi Roznerskiemu oraz Szymonowi Sędrowskiemu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski