Przy ul. Dworcowej w Lublinie może stanąć megadworzec autobusowy

Artur Jurkowski
Przy ul. Dworcowej w Lublinie stanie megadworzec autobusowy
Przy ul. Dworcowej w Lublinie stanie megadworzec autobusowy Małgorzata Genca
Trzy kondygnacje nad ziemią, jedna podziemna, w środku hala dworcowa, lokale usługowe, sklepy - tak ma wyglądać nowy dworzec autobusowy w Lublinie. Ratusz chce, by powstał w miejscu obecnego dworca południowego PKS u zbiegu ulic Dworcowej, Młyńskiej, Gazowej. Na razie jednak magistrat nie dysponuje ani terenem potrzebnym pod tę inwestycję, ani pieniędzmi, które pozwolą na jej przeprowadzenie.

- Budowa nowoczesnego dworca to nasz priorytet do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-20 - podkreślał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Dzisiaj ratusz może zrobić pierwszy krok do inwestycji. Na sesji radni zajmą się projektami uchwał w sprawie przejęcia terenu. Chodzi m.in. o kupno parceli od PKS Wschód, którego właścicielem jest województwo lubelskie.

- Chcemy sprzedać ten grunt, czekamy na ruch ratusza - mówiła Beata Górka, rzeczniczka marszałka województwa lubelskiego.

Nie wiadomo, ile ratusz zapłaci za parcelę, która ma 6 ha. Województwo oszacowało jej wartość na 2,6 mln zł. Taka była cena wywoławcza w zakończonym fiaskiem przetargu, który odbył się w styczniu. - Wykonamy własną wycenę terenu - zapowiedział Żuk.

Ratusz w środę ruszył też z tzw. procedurą ustalenia inwestycji celu publicznego na tym terenie. - Chodzi o wielofunkcyjny dworzec. Planujemy budowę obiektu z trzema kondygnacjami nadziemnymi i jedną podziemną. Kubatura budynku może sięgnąć 100 tysięcy metrów sześciennych. Obok hali dla podróżnych mieściłyby się w nim też powierzchnie komercyjne - precyzowała Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prezydenta Lublina.

Nie wiadomo, ile może pochłonąć inwestycja. - Na pewno kilkadziesiąt milionów złotych - szacował Grzegorz Siemiński, z-ca prezydenta Lublina.

Takich pieniędzy ratusza nie ma. - Jestem przekonany, że uzyskamy dofinansowanie w nowej perspektywie finansowej UE. Już przygotowaliśmy propozycję projektów, które chcemy w tym okresie realizować - dodał Siemiński.

Na "transport miejski", w tym m.in. na budowę dworca wielofunkcyjnego przy ul. Dworcowej, miałoby trafić 371 mln zł. Kiedy może on powstać? - Najwcześniej pod koniec przyszłej kadencji, która upływa w 2018 roku - ocenił Siemiński.

Nowy dworzec ma zastąpić ten działający na Podzamczu. Obok komunikacji międzymiastowej i podmiejskiej korzystałyby z niego też autobusy miejskie.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Wideo

Komentarze 40

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzegorz

jakie to ma znaczenie ?.... może być i SIK MAT, mi to obojętne....

p
poznaniak z korzeniami lb

Zamysł dobry tylko po korektach 1.Dworzec PKS zobiektami towarzyszącymi 1.Resteuracja z mozłiwością wieczorków tanecznych 2.Hotel lub Hostel dla gosci targowych ,pasażerów lotniska ,turystów ,Mieszkanców regionu gdy wracaja pózno do domu np po spektaklu w teatrze ,koncercie czy zwiedzanie Lublina a autobusu czy busu pociągu brak .Warto może ? coś wykorzystać [rozwiązanie architektura z Dworca PKPz PKS Poznań .Ponadto widzę Pole do popisu studentów Politechniki Lubelskiej architektura ?.Fudusze poza UE można skorzystać z przedsiębiorców lubelskiego regionu np .Z Gali czy Olimpu w zamian za grunt pod sklepy czy market?

.

.

f
fgsf

której od kilku lat jakos nie moga skonczyćsf

n
normuś

i znów pan Celejewski zarobi milion jak w poprzedniej robocie i zniknie na rok, dwa ? Hm ... Wyjąc kostkę brukową, wsadzić ją w to samo miejsce i zarobić 70 tyś to on potrafił :/

S
SOS MAT

Nie (STS MAT) a >SOS MAT

S
STS MAT

Ja buduję WIELKI CYRK
Będzie grał w nim DAGLAS CIRC
Teraz tylko kupię włości
Zdemontuję je w całości
Na ich miejscu stanie GMACH
Murowany ,pod sam dach
A pod gmachem będzie park-
-samochodów - radził CLARC !
Dziś w kieszeni mam ZŁOTÓWKĘ
Nie zaprzeczysz-,,mam gotówkę''
Jutro sprzedam puszek worek
,,Dychę'' będę miał na wtorek
Może nikt tu nie rozumie
Ale ja oszczędzać umię
Planowanie mam w paluszku
Zwłaszcza kiedy - ŚNIĘ na łóżku
JA JAK MÓWIĘ -,,TO JUŻ ZROBIĘ''
PRZYŁAD Z TUSKA WZIĄŁEM SOBIE
NASZ PAN-ŻUK TEŻ PRZYKŁAD WZIĄŁ
CZY TEN TUSK W NAS-
-D-U-C-H-A- -T-C-H-N-Ą-Ł- ???

p
pisuaromoher

Idea tego dworca jest super. Pamiętajcie o jednym, że inwestycja jest skończona jak przetną wstęgę i dworzec zacznie działać. W mniemanologii POkracznej nawet idea ( bardzo ładna i treściwa ) jest już inwestycją i zaraz będzie:"najlepszy od Króla Łokietka...." Jak pisał Goethe :"warte nur...".

M
Mike

Fajnie, bo blisko PKP ale jak te busy, autobusy i autokary będą tam jeździć?? Młyńska wąska i kręta, 1 Maja zamknięta, Dworcowa malutka. Krochmalna, Pocztowa?. Już lepiej byłoby dworzec robić pod Zamkiem i rozbudować połączenia komunikacji miejskiej między PKP a PKS. Albo na terenie po cukrowni.

c
czuwaj

dlaczego wszyscy mają fundować kilku osobom utrzymanie? Oni nawet nie starają się nic zmienić, od lat widać brak kompetencji i działania, firma nastawiona tylko na dotacje bez widoków na przyszłość. Odłączyć kroplówkę.

h
henry

Uwazam że pomysł tak ale te WĄSKIE Ulice przy komunikacji Autobusowei nie tylko bedzie więcej samochodów prywatnych taxi czy trajków autobusów czy mysliciel bieże to pod uwage 2.Dworzec dodatkowo aby odciazyć PKP to powinien być podziemny na Podzamczy choćby 30 -40 procent planowanego dworca .Pomysł nie najgorszy pod warunkiem gdy komercyjnie wybudujwmy tam resteuracje z dodatkiem muzyki wieczorem dancing lub stare melodie ,2.W dalszym ciągu przypominam że powinien być jak nie hotel to hostel dla podruznych czy na lotnisko ,Targi Lubelskie ,Imprezy kultularne jak Jarmak
Jagieloński ,czy sympatykow futbolu czy innych imprez ,ponadto turyści i mieszkancy z regionu ,którzy chcą zwiedzać Lublin z wypadem 2dniowym lyb przyjechali do teatru ,gdzie powrót nocny jest trudny lub brak busów autobusów i td .Na zakonczenie projekt pozwolić architektom czy studentom Politechniki Lubelskiej jak oni to widzą .Jedyna obawa czy 3 kondygnacje w dół nie będą podwodne ?warto sprawdzić ?

P
P.

już dawno należało to zrobić. To jest dużo ważniejsza inwestycja niż stadion. Obok siebie autobusy i kolej, którą można dojechać na lotnisko. Tak to powinno funkcjonować. PKS koło Zamku to bezsens. Należałoby jeszcze poprawić dojazd na dworzec, tzn. przedłużyć ulicę Głęboką i skończyć trasę zieloną. Stadion sugeruję sobie odpuścić. W dobie nadchodzącego kryzysu to głupi wydatek.

L
Lubelak

wyglada to tak: województwo lubelskie sprzedaje grunt Lublinowi , który należy do obywateli województwa za pieniądze które pochodzą od tych samych obywateli, proponuje sprzedać zalew województwu lubelskiemu a za uzyskane pieniądze kupić działkę pod dworzec i go wybudować,
kopmletna paranoja :jak miatso może kupować grunty które należą do państwa za państwowe pieniądze ?

ś
śćog

Działka nie moja,pieniędzy brak,ale chęci są i plany wielkie jak góry.... Pora się obudzić z tych megalomańskich wizji iskroić coś na miarę sił i środków!

x
xy

wybudowania tam np.jakiegos hotelu, to lepiej niech sie przezegna i dziesiec razy zastanowi...
W sezonie letnim cotygodniowe "umca-umca" z Pl.Zamkowego, az tynk z kamienic odpada, halas samochodow z lubelskiej "arterii komunikacyjnej" tuz za oknem, no i okolica...niezbyt bezpieczna dla potencjalnych "gosci"...

Dodaj ogłoszenie