PSL zwiastuje upadek lubelskiego lotniska. Wszystko przez Radom

Sławomir Skomra
archiwum
- Gdyby kilka lat temu była taka sytuacja z Radomiem, jak dziś, to byśmy się zastanawiali, czy budować port w Lublinie - mówią lubelscy politycy PSL. Przewidują, że za kupno, za publiczne pieniądze, lotniska w Radomiu zapłaci Lublin, Modlin a nawet Kraków.

W całej sprawie chodzi o to, że za 12,7 mln złotych Polskie Porty Lotnicze kupiły wybudowane przez tamtejszy samorząd lotnisko w Radomiu. Ma to być port wspierający stołeczne Okęcie i nie jest to koniec radomskich inwestycji. Rozbudowa tego lotniska tylko w pierwszym etapie ma kosztować 420 mln złotych a do tego trzeba jeszcze doliczyć kolejne nakłady na drogi, które - jak mówił premier Mateusz Morawiecki - mogą sięgnąć 1 mld złotych.

Zdaniem lubelskiego PSL inwestycja w Radomiu jest chybiona i służy wyłącznie celom politycznym. - Podpompowaniu kandydata PiS na prezydenta - ocenia Krzysztof Hetman, prezes PSL na Lubelszczyźnie.

Dodaje, że ten ruch zaszkodzi uruchomionemu pod koniec 2012 r. Portowi Lotniczemu Lublin. - Ta sprawa będzie miała ogromne znaczenie dla rozwoju lubelskiego lotniska - mówi Hetman i dodaje, że oznacza to powolny upadek PLL.

Chodzi o to, że linie lotnicze nie będą chciały stąd operować, skoro ok. 100 km dalej mają do dyspozycji radomskie, państwowe lotnisko, a w pobliżu jeszcze Okęcie. Do tego trzeba jeszcze doliczyć planowany Centralny Port Komunikacyjny.

- To oznacza powolny upadek Łodzi, powolny upadek Lublina i poważne turbulencję na krakowskich Balicach - przewiduje prezes ludowców.

Obawia się, że Urząd Lotnictwa Cywilnego - instytucja państwowa organizująca polską przestrzeń powietrzną - będzie kazała przewoźnikom korzystać z Radomia kosztem Lublina.

- Dziś wyraźnie widać, że podejmowane decyzje spowodują rozchwianie rynku lotniczego - uważa Hetman.

Marszałek województwa (jest jednym z udziałowców PLL), Sławomir Sosnowski przyznaje, że jeśli kilka lat temu byłoby wiadomo, że powstanie lotnisko w Radomiu i jaka będzie jego przyszłość, to być może port w Lublinie w ogóle by nie powstał.

- Tak jak wtedy lobbowaliśmy za szybszą budową drogi S17, to byśmy lobbowali za szybszą budową S12 do Radomia. Z jednej strony mielibyśmy Radom, z drugiej rzeszowską Jasionkę. Mielibyśmy wówczas otwarte drogi do rynku lotniczego - mówi Sosnowski.

Artur Soboń, lubelski poseł i wiceminister inwestycji i rozwoju odpowiada na te zarzuty: - Dziś nie ma ze strony Radomia konkurencji, a z lubelskiego lotniska odchodzą przewoźnicy i kasują loty. To efekt zarządzania PSL - PO. PLL zmarnował szansę, aby być głównym lotniskiem Polski Wschodniej - mówi i dodaje, że reorganizacja rynku lotniczego może być dla Lublina szansą: - Jeśli administracyjnie, a są takie plany, zostanie podzielony rynek lotniczy, to PLL będzie się rozwijał. Jeśli przewoźnicy lowcostowi nie będą korzystali z CPK, Radomia, Warszawy, to Lublin musi to wykorzystać. Ale potrzebne jest odpowiednie zarządzanie - tłumaczy Soboń.

Wideo

Komentarze 118

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
monika

połączenia kolejowego z Warszawą i nie będziemy mieć z tego co widać. Teraz upadnie lotnisko, bo PIS uznał, że dopomoże lotnisku w Radomiu, a Lublin może upaść, bo nie zarządza nim PIS. I to mówi wicemister? Jak nie Karpiński, to Soboń. Ale nam się trafiło!

a
anka

Najpierw miliony na wykup ziemi w Niedźwiadzie, teraz na rozbudowę, a na koniec pozostaną długi do spłacenia.
A tak swoją drogą panie Soboń, ja jako osoba bezpartyjna uważam, że karygodne jest to co pan mówi. Wykup lotniska w Radomiu aby wsadzić swojego na stołek mając świadomość, że pogrąży to inne lotnisko, to podłość w najwyższym wydaniu. Nawet jak mamy nieudaczników w zarządzie PLL to może należało zaproponować wykup lotniska już działającego i zmianę zarządu? BAGNO.

C
Chełmianin N

Prezes na Lubelszczyźnie! Gdzie owa Lubelszczyźnie się znajduje w Polsce!

k
kobra

masz rację żeby być w Polsce należy przekroczyć rzekę Wisłę

j
jan

Pedal wywalil 38 millionow Polakow to jest dopiero Rasputin .... Pederasta z krwi i kosci .....

n
niepatriota

Czytam sporo komentarzy, których autorzy (myślę, że to wyborcy PiS) czerpią satysfakcję z kłopotów naszego lotniska. Przypomnę, że z miast wojewódzkich tylko Białystok i Kielce nie maja lotniska. Oba te miasta zabiegają o powstanie swoich lotnisk. A Radom to jedyne lotnisko regionalne, które ma być finansowane z budżetu centralnego.
Lotnisko w Radomiu to polityczna draka, która polega na tym że PiS za państwowe pieniądze chce doprowadzić do upadku lotniska w Modlinie tylko dlatego, że zarządza nim samorząd Mazowsza, który jest w rękach opozycji. Głownie chodzi o podstawienie nogi PSL, który jest głównym konkurentem dla PiS w rywalizacji o głosy polskiej prowincji. Drugi powód jest bardziej prozaiczny z okręgu Radomskiego zostało wybranych kilku wpływowych polityków PiS; Suski, Skurkiewicz, Kuźmiuk, Wróbel, którzy dbają o swój lokalny interes wyborczy. Niestety Soboń, Michalkiewicz i Tułajew to przy nich to blotki, które nie mają żadnej siły przebicia w rządzie i we władzach PiS.
Z tym upadkiem lotniska w Krakowie to Hetman jednak grubo przesadził.

k
kolo

przecież należy sobie zdać sprawę z geograficznego położenia Lublina, które nie predystynuje go do rangi miasta "przelotowego". Jeżeli zaczniemy latać do Moskwy, Kijowa, czy Ułan-Bator to i owszem.

m
mieszkaniec

Przypominam, władze spółki Lotnisko Lublin wolały sponsorować wycieczki "misje" do Tel Avivu (1,5 mln zł) na spotkanie z żydami - m.in. A. Gąsiorowskim (jeden z założycieli spółki Art-B, odpowiadającej za jedną z największych afer finansowych w latach 90).

A kto pamięta umowę zawartą w 2014 r. przez PLL Krzysztofa Wójtowicza z rumuńskim przewoźnikiem Carpatair?. Na podstawie zapisów umowy port lotniczy musiał wpłacić kaucję na rzecz linii Carpatair - przepadła kaucja w wysokości 400 tys. euro.

n
niki

no i co? Mamy się rozczulać nad losem lubelskiego lotniska ? A niech go szlag trafi! Budować S12 do Radomia żeby przybliżać się do centrum!

k
krak

wszak pawlak jest w radzie nadzorczej

S
Sobon

Brawo Artur S. Jestes najglupszy ze wszystkich jakich znam....

S
Stołek nie dla PSL

Jak wybiorą ludzie PiS to nie upadnie, o to chodzi wytrzebić PSLowców ze stołków samorządowych

o
obserwer

Jeżeli administracyjnie zostanie podzielony rynek lotniczy .... No proszę, i niech ktoś jeszcze wątpi w to, że PiS to nie PRL bis. Brawo panie Soboń za szczerość!

P
Polak

Jak ładnie wydaje się pieniądze nie swoje. Wszędzie gdzie się pojawią pisiory to obiecują gruszki na wierzbie i rząd wszystko sfinansuje, tylko wybierzcie naszych. A później będzie,, ten głupi lud to chwycił. Pozdrawiam tych z klapkami na oczach.

P
PSL

Ilu Panów z PSL jest lub było w radzie nadzorczej Lotniska???

Dodaj ogłoszenie