reklama

PZL Świdnik zaprezentował nowy śmigłowiec (ZDJĘCIA, WIDEO)

Aleksandra Dunajska
Na swoją pierwszą oficjalną prezentację prototyp śmigłowca AW149 przyleciał w środę prosto z Włoch. Miał być wcześniej, ale zatrzymała go kiepska pogoda w Alpach. Najpierw pokazano go w Dęblinie, potem w Świdniku.

- To jest śmigłowiec wojskowy XXI wieku. Został zaprojektowany tak, żeby spełniał wymagania współczesnego pola walki. Walka z terroryzmem jest czymś innym niż zimna wojna - mówił Mieczysław Majewski, prezes PZL Świdnik, należących do włosko - brytyjskiego koncernu AgustaWestland.

W projektowaniu AW149 wzięła udział grupa inżynierów ze Świdnika. - To piękny helikopter o bardzo dobrych parametrach. Objętość kabiny jest imponująca przy stosunk0wo małej masie co daje dobre osiągi jeśli chodzi o loty na dużych wysokościach, w wysokich temperaturach. Osiąga prędkość do 300 km na godzinę - wyliczał zalety śmigłowca Jan Cieśla, pilot doświadczalny PZL Świdnik.

To właśnie ten helikopter PZL zamierza zaoferować w przetargu na zakup śmigłowców wielozadaniowych dla MON. Kontrakt może opiewać nawet na kilka miliardów zł. Termin składania ofert mija 7 maja.

Nicola Bianco, wiceprezes PZL Świdnik, podkreślał wczoraj, że gdyby fabryka dostała zamówienie, AW 149 będzie w 75 proc. produkowany w Świdniku. A to oznacza dodatkowe zatrudnienie - o co najmniej 150 osób.

Głównym konkurentem świdnickiej fabryki ma być PZL Mielec należący do amerykańskiej Sikorsky Aircraft, który do walki wystawi Black Hawka.

- AW_ 49 na pewno sprawdziłby się w polskiej armii. Jego przewaga nad konkurencją to przede wszystkim nowoczesność. Jest też szybszy o jakieś 20 czy 30 km na godzinę - zachwalał wczoraj Jan Cieśla.

W czwartek śmigłowiec będzie prezentowany w Warszawie.


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 21

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Antoś

Jak to dlaczego? Bo Polacy już tacy są że nie umiemy myśleć samodzielnie tylko zawsze musimy być czyimiś poddanymi niestety.

P
Pracowałem w PZL

Człowieku z całym szacunkiem ale zanim zaczniesz pisać zapoznaj się z tematem. Znam dobrze i Sokoła miałem okazję zapoznać się z S-70i jak i z konstrukcjami AW. Nie da się ukryć, AW są śliczne, piękne...ale.
Ale są to śmigłowce przede wszystkim na rynek cywilny. AW-149 to nic więcej jak przedłużona AW-139. Nie dajcie się nabierać na marketingowa papkę - popatrzcie też na AW-189 - zauważycie podobieństwo?
S-70 i stary grat, konstrukcja 40 letnia???? To tak jak chce mi się śmiać z tekstów o starych gratach F-16. Ktoś z was widział S-70i z bliska? Zapoznał się jego konstrukcją?
To wiropłat skonstruowany zgodnie w wymogami pola walki. Konstrukcja sprawdzona od Grenady, przez Panamę, Zatokę Perską, Afganistan. Użytkowany od klimatów arktycznych poprzez bardzo gorący klimat. Konstrukcja która ciągle ewoluwoała w toku operacji bojowych. Co jak co ale armia amerykańska nie mogła sobie pozwolić na użytkowanie grata. A te bajeczki o doświadczeniu włochów w dziedzinie śmigłowców transportu taktycznego...błagam was. Przez długi czas montowali Ch-47, Bella 212... oni dopiero zdobywają doświadczenie, bo Aw-109 to inna klasa śmigłowca a to przez dłuższy czas był ich jedyny własny produkt.Może za 10 lat będą mogli powiedzieć że to konstrukcja sprawdzona wszechstronnie na polu walki.
Niestety w chwili obecnej jedyny rozsądny wybór to S-70i. I nie dlatego ze mam widzimisię. Po prostu relacja koszt efekt. Nie stać nas na bycie pierwszym użytkownikiem nowego śmigłowca. Przed AW-149 długa droga. Życze włochom sukcesu ale nie w tej chwili.
Hahaha - moja reakcja na argument o większej prędkości lotu - Panie Cieśla, jak kupuję dźwig to patrze na jego prędkość czy udźwig? Analogia jest wbrew pozorom bo mamy kupić śmigłowiec który skutecznie i bezpiecznie dostarczy żołnierzy na pole walki i ich z stamtąd zabierze a nie będzie szybko kursował po Polsce z generalicją...chyba że to właśnie o to chodzi. Jeśli AW-149 jest szybsze ok...w taki razie poproszę o maksymalną dopuszczalną prędkość lądowania przy której podwozie w AW-149 się nie złoży..bo tu S-70i stawia wysoko poprzeczkę, a to jest istotniejszy parametr z punku widzenia śmigłowca transportowego, jak szybko może wysadzić desant i jak szybko może odlecieć z strefy zagrożenia. S-70i może lądować z duża prędkością tak postępową jak i zniżania. Co zwiększa jego szanse na przetrwanie podczas lądowania w terenie będącym pod ostrzałem.
Więc jeszcze raz. Śmigłowiec dla 25 Bryg. Kaw. Pow. - a o to w zasadzie idzie walka, następca Mi-8. powinien być wybierany pod kątem parametrów istotnych z punktu widzenia zagrożeń jakim może być poddany podczas operacji bojowych, ekonomi, ergonomii, łatwości obsługi, odporności ....tu mimo wszytko uważam wygrywa konstrukcja sprawdzona podczas prawdziwych wojen. Ponadto wymogiem przetargu jest dostarczenie wojsku 4 wersji śmigłowca na jednej platformie: morski SAR, transportowy, lądowy SAR/CSAR, ZOP.
Augusta posiada jedynie dwie wersje jak narazie, a najdroższa do opracowani wersji ZOP nie istnieje, musielibyśmy zapłacić za jej opracowanie i mieć nadzieje że im się uda - bo to nie jest tak że biorę kadłub i wkładam do niego klocki i już. Jest wiele przykładów że firmy sobie nie radzą przykład nomen omen Sikorky S-92 w wersji ZOP dla Kanady CH-148 Cyclone - próba włożenia bebechów z SH-60 SeaHawk do większego śmigłowca - toż to epopeja kosztów i czasu trwania.

A S-70i, cóż więc po kolei - transportowa to bazowa wersja śmigłowca, SAR np HH-60J Jayhawk - sprawdzony podczas huraganu Catrina i podczas codziennej trudnej służby w bazach ratowniczych na Alasce. SAR/CSAR lądowy to np. MH-60K, MH-60G śmigłowce użytkowane tak podczas pokoju jak i do misji CSAR czy wsparcia misji oddziałów specjalnych USA, śmigłowiec ZOP - SH-60 Seahawk, cała rodzina śmigłowców morskich użytkowanych przez Marynarki Wojenne wielu państw, używane m. in na lotniskowcach. U Sikorskiego wszytkie wersje bierzemy z półki, są sprawdzone, nie musimy wymyślać koła, w Aguscie zapłacimy drogo za coś co prawdopodobnie tylko my będziemy używać- sami włosi w tej kategorii kupują NH-90 NFH/TTH, śmigłowiec produkowany przez Agustę w kooperacji z Francją, Niemcami, śmigłowiec od podstaw projektowany dla wojska, w wersji lądowej i morskiej, to będzie podstawowy typ śmigłowca w europejskich armiach NATO, również Włoskiej...czemu nam go nie zaoferowali - to jest prawdziwi konkurent S-70i , pod wieloma względami go przewyższający a nie AW-149, w zasadzei jest to na swój sposób kopia S-70i, trochę po tuningu..

P.S. Nie mieszajcie proszę Sokoła i S-70i. To dwie różne kategorie śmigłowców. Żeby tak nakreślić pusty Sokół waży ok 3700 kg. Aw-149 i S-70i mają udżwig rzędu 4 ton...pojedynczy silnik z tych dwóch konstrukcji ma moc taką samą o ile nie większą niż ( moc nadzywczajna i takie tam) 2 silnik Sokoła.. To tak proforma bo niektórzy wychwalają Sokoła nad Czarnego Sokoła ( Black Hawk) ;)

Pzdr.
Zainteresowanym proponuje poczytać o S-70i, NH-90 ( i kto go kupuje) zanim zaczną wydawać osądy o amerykańskim gracie. AW umoczyła spore pieniądze w AW-149 bo chcieli go sprzedać TURCJI, tam wygrał S-70. Teraz szukają frajera by chociaż trochę odbić sobie kasę wpakowaną w konstrukcję na którą w świecie a szczególnie w Europie nie będzie zbytu - sami Włosi kupią aż 10 sztuk dla swojego wojska...szał nie?? Więc jeśli już ktoś chce nas wyd..pczyć za przeproszeniem to nie kowboj z USA a piękny żigolo z południa europy. I tym kończę swój wywód.
Pzdr. rraz jeszcze.

k
kali

....następny koncert życzeń.....Agusta nie wygra z Sikorskym ...szkoda.

M
Michał

przekonany, że masz sto procent racji a na dodatek uesa w pupę nas zrobi znowu tak jak w przypadku ostatniego ofsetu ciekawi jedynie dlaczego cały czas jesteśmy ruchani albo przez ruskich albo przez uesańczyków

M
Memento

W 100 % wygra Mielec. I aby Świdnik nie świecił gołym fiutem po przegranej, to MON już włożył mu bokserki o wartości 380 milionów i zamówił 5 nowych Sokołów VIP (posiada już 2 takie maszyny), oraz remonty i modernizacje pozostałych 14 maszyn (8 Mi-2 i 6 Sokołów). I takie działanie nie jest dziełem przypadku, lub zbiegiem okoliczności

M
Memento

W 100 % wygra Mielec. I aby Świdnik po klęsce nie świecił gołym fiutem, MON założył mu bokserki o wartości 380 milionów zł na dostawę 5 W-3 Sokół VIP i remonty , oraz modernizacje innych 14 śmigłowców (Mi-2 i Sokoły). I to nie jest przypadek, kub zbieg okoliczności.

m
max payne

to nie jest polski śmigłowiec, dałem się nabrać :(((

m
max payne

był jest i będzie sokół - tyle

J
JJ

Jeszcze kilka lat temu popukał bym się w czoło czytając twój wpis, dziś przyznam Ci 100 % racje.

P
PełOwskie_państwo

kto da wieksza łapuwe ten wygra przetarg

L
Lubelak

To jest test na sprawdzenie skuteczności lobbingu lubelskich posłów i władz województwa. Konstrukcja konstrukcją ale rywal jest pod bokiem i po prostu trzeba zawalczyć. Te nasze patafiany powinni codziennie drążyć gdzie trzeba, żeby pokazać ten projekt z jak najlepszej strony i go wypromować. Tak walczą o lotnisko a nie będą potrafili zawalczyć o lokalny przemysł lotniczy?
Związki zawodowe z zakładów powinny się tym zająć, żeby przydusić lokalnych rządzących aby to wychodzili nawet na kolanach. Inaczej powinni wywieźć ich na taczkach.

A fabryce proponuję szybki konkurs na polską nazwę tego śmigłowca. Bo to też będzie atut marketingowy. Hołka już jednego mamy i dobrze że jeździ na czterech kółkach...

m
marek .m

Amerykanie mają nas tam, gdzie kończą się plecy. Ale Mr. Sikorski i cała plejada polityków ,bez wazeliniarstwa i służalczości wobec Ameryki ma dzień stracony. 80% amerykanów nie wie gdzie jest Polska i z kim graniczy. Nie znają naszej historii - chyba ,że ktoś ma przodków z Polski lub jest historykiem. Ja mam liczną rodzinę w USA ale nie będę się poniżał i czekał na ich wizę więc nie wybieram się tam. Wolę zwiedzać Europę. Dlatego trzymam za sukces oferty ze Świdnika.

Q
Q.

Na pewno wygra i tak Mielec ze swoim Black hawkiem. Świdnik nie jest tak faworyzowany - przecież jesteśmy Polska "B" albo i "C".
"Fachowcy" stwierdzą, że to nowa niesprawdzona w boju konstrukcja i wybiorą kilkudziesięcioletnią starą technologię, pewnie dużo droższą ale z hameryki. Tak więc nie ma po co ogłaszać przetargu bo i tak znany jest zwycięzca (już dogadują pewnie szczegóły dostaw, a reszta to tylko dla picu).

O
Obserwatorka

Najwększymi terrorystami na świecie są izraelici oraz bezkarni rozwydżeni krętacze żydzi z amerykańskim obywatelstwem, którzy obskoczyli jak karaluchy cały Waszynkton oraz z pełnym wyrachowanym cynizmem zbankrutowali USA, a teraz bankrutują Europę przechwytując w swoje krwawe zafałszowane szpony systemy finansowe całej Europy.

Czy rzeczywiście ten nowy helikopter obroni świat przed inwazją żydoskiego morderczego BANDYTYZMU lub napuszczaniem i szczuciem na wszystkich kogo biologicznie nie-nawidzą rozwydżeni bezkarni żydzi gardzący gojami ?

m
max payne

piękna maszyna !!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3