Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PZL-Świdnik i AgustaWestland na targach zbrojeniowych w Kielcach (ZDJĘCIA)

PN
MSPO 2013 w Kielcach. Stoisko na którym prezentowany jest turecki śmigłowiec szturmowy T129 ATAK
MSPO 2013 w Kielcach. Stoisko na którym prezentowany jest turecki śmigłowiec szturmowy T129 ATAK EP
Zamiast śmigłowców na targach uzbrojenia Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach PZL-Świdnik prezentował jedynie makiety swoich maszyn. To milczący sprzeciw zakładu wobec kontrowersji wokół przetargu w MON.

- PZL-Świdnik jako część grupy AgustaWestland ma pełną paletę śmigłowców dla wojska. Od lekkiego SW-4 do ciężkiego AW101 i śmigłowiec szturmowy. Mamy odpowiedź na każdą możliwą potrzebę Polskich Sił Zbrojnych - zapewnia Krzysztof Krystowski, prezes PZL-Świdnik.

Mimo tych zapewnień AgustaWestland prezentowała podczas targów jedynie modele swoich maszyn. Prezes Krzysztof Krystowski przyznał, że obecność śmigłowców ze Świdnika nie miałaby sensu, bo nie ma obecnie żadnego przetargu, w którym mogłyby startować.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że to znak sprzeciwu wobec wykluczenia AW149 z przetargu na śmigłowce dla armii. Pojawił się natomiast śmigłowiec szturmowy T129 ATAK, który powstał we współpracy Agusty z firmą TAI. Maszyna lata obecnie w siłach zbrojnych Turcji i jest wykorzystywana m.in. do walki z bojownikami Państwa Islamskiego.

T129 może być brany pod uwagę przy kolejnym przetargu planowanym przez MON. Tym razem polska armia miałaby zyskać nowy śmigłowiec szturmowy. Konkurencją Agusty byłoby amerykańskie konsorcjum Sikorsky ze śmigłowcem Apache i Airbus Helicopters z Tigerem.

Przetarg jeszcze nie został ogłoszony, ale eksperci już dyskutują nad tym jakich maszyn Polska potrzebuje.

- Za niecałe 10 lat stare śmigłowce zaczną wychodzić ze służby. Będziemy potrzebowali nawet stu śmigłowców wielozadaniowych. Obecnie toczy się przetarg na 50. Pytanie brzmi, czy powinniśmy zastąpić stare nowymi, czy zmienić przy okazji strategię - zastanawia się gen. Bryg. Pil. Rez. Dariusz Wroński, prezes Centrum Wdrożeniowo Produkcyjnego ITWL.

Nowych pytań dostarczyła wojna na Ukrainie. Zdaniem Andrzeja Wilka z Centrum Studiów Wschodnich doświadczenie walk w Donbasie stawia pod znakiem zapytania strategię wykorzystania śmigłowców.

- Kiedy na niebie pojawiał się ukraiński śmigłowiec zaczynało się polowanie z nagonką. Na przestrzeni kilku tygodni stracili kilkanaście maszyn z rąk separatystów z bronią przeciwlotniczą.

Przy tej dyskusji powracają kontrowersje wokół toczącego się przetargu. Było o tym głośno w środę. To za sprawą związkowców z PZL, którzy w środę pikietowali przed wystawą Airbus Helicopters.

Ostatnio resort obrony poinformował, że negocjacje cen Caracali w ramach przetargu zakończyły się. Teraz rozmowy na temat offsetu będzie prowadziło Ministerstwo Gospodarki.

Minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak nie wyklucza, że procedurę pozyskania śmigłowców wielozadaniowych dla wojska dokończy już kolejny rząd.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski