PZL-Świdnik: Przetarg na 70 śmigłowców wchodzi w decydującą fazę

EPZaktualizowano 
AW149 na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych AirShow 2013 w Radomiu
AW149 na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych AirShow 2013 w Radomiu Małgorzata Genca
Jeśli resort obrony zrealizuje plany, w połowie przyszłego roku dowiemy się, kto dostarczy polskiej armii 70 wielozadaniowych śmigłowców. O wart miliardy złotych kontrakt walczy PZL-Świdnik należące do grupy AgustaWestland, a także Eurocopter i Sikorsky Aircraft. Wkrótce rozpocznie się decydująca faza negocjacji w sprawie wymagań technicznych.

Tymczasem festiwal obietnic, związanych z przetargiem, trwa. Jesteśmy na etapie, na którym każdy pokazuje swoje najmocniejsze karty. Czym więc gra włosko-brytyjska grupa Agusta, właściciel zakładów w Świdniku? Firma szacuje, że zainwestowała w Świdniku już 55 mln euro. - W najbliższych czterech latach planuje zainwestować dodatkowo około 80 mln euro - mówi Nicola Bianco, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik.

Chodzi o to, by podlubelskie zakłady przystosować do produkcji śmigłowca AW149, który Agusta zaproponowała polskiej armii. Przedstawiciele firmy zapewniają, że biorą pod uwagę uruchomienie w Świdniku pełnej produkcji. Na tym jednak nie koniec. - Najważniejszą kwestią jest linia montażu końcowego, jak również działania związane z dostosowywaniem śmigłowca do potrzeb klienta, przeprowadzanie prób w locie, realizacja dostaw oraz wspieranie śmigłowca przez cały okres jego eksploatacji, co będzie należało do kompetencji PZL-Świdnik - zapewnia Bianco.

Inwestycje mają dać kilkaset nowych miejsc pracy. - Planujemy zatrudnić 50 inżynierów celem wzmocnienia dotychczasowych zdolności przedsiębiorstwa oraz posiadanej technologii. Ponadto, w przypadku wyboru śmigłowca AW149 przez MON, planujemy zatrudnić 250 wysoko wykwalifikowanych specjalistów wraz z uruchomieniem pełnej produkcji - zdradza.
PZL-Świdnik i AgustaWestland już wielokrotnie prezentowały śmigłowiec na różnych targach i pokazach, ostatnio w Radomiu, Kielcach i w Warszawie. AW149 to zupełnie nowa konstrukcja. To odróżnia śmigłowiec od maszyn konkurencji, ale może być też traktowane jako wada - samolot nie ma bowiem doświadczenia bojowego.

Przetarg i wybór najlepszej oferty to jednak zmartwienie Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej. Pierwsza tura negocjacji już się zakończyła. Trwają przygotowania do kolejnej. - Wysłanie zaproszeń do składania ofert ostatecznych planowane jest do końca 2013 r., a podpisanie umowy na połowę roku 2014 - informuje ppłk Małgorzata Ossolińska z Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Możesz wiedzieć więcej! Za to warto zapłacić: Raporty, analizy, gorące tematy

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamil

W Mielcu produkujemy rocznie do 15 śmigłowców OD ZERA a jesteśmy w stanie produkować ich nawet 25. Owszem nie jest to konstrukcja pierwszej świeżości ale wersja która jest produkowana teraz nie może być porównywana do starszych. W fabryce pracuje prawie 2500 pracowników. Produkt ze Świdnika został wyprodukowany w ilu egzemplarzach? W ilu działaniach wojennych brał udział? jacy są jego użytkownicy? ile maszyn mogło by zjechać z taśmy produkcyjnej w 2015 roku?
Podsumowując to nie wyobrażam sobie aby ten przetarg mógł wygrać ktoś inny niż PZL Mielec. Po prostu Black Hawk nie ma godnego siebie rywala w tym przetargu.

P
Przetarg

Wspieram Polską myśl gospodarczą rozwój regionów w tym najbiedniejszych oraz najlepsze innowacyjne rozwiązania. 3mam kciuki za wami w Świdniku:)

F
Fabrycjo

Cadtata ty chyba jakiś podstawiony pracownik Mielca jesteś nie wypowiadaj się na forum bo kompletnie się nie znasz i piszesz głupoty.

F
Fabrycjo

cadtata jak mówisz że Mielec i Black Howk jest lepszy od Świdnickiego Ah to znaczy,że albo jesteś ograniczony umysłowo albo nie umiesz czytać.Wyrób w Mielcu jest tylko w 1/3 robiony w Polsce a data jego oblotu to lata 70, Agusta ma produkt koncepcyjny 2010 rok najnowsza konstrukcja a w całości robiony w Polsce.

C
Cadtata

Bywam w Świdniku i w Mielcu. Jeśli porównać te obie firmy to niech nas ręka Pana broni przed zwycięstwem oferty WSK. Takiej niekompetentnej załogi już dawno nie widziałem.
Mielec zaangażowaniem, a także wyrobem jest co najmniej jedną półkę wyżej

J
Ja

Twój warunek spełnia UH-60, jest przy tym lepszy od włoskiego prototypu, więc wybór jest prosty. Żal że te miejsca pracy będą w Rzeszowie a nie w Lublinie, ale cóż, tak wyszło. WSK sprzedałaby się znacznie lepiej gdyby lata nieudolnych rządów nie doprowadziły jej do ruiny. Jak można było przez tyle dekad nie wytworzyć śmigłowca, który byłby konkurencyjny, tylko produkować stare graty. Kompletnym kuriozum jest SW-4. Wydano masę pieniędzy na maszynę, która już w koncepcji była przestarzała. Żal, po prostu żal.

p
poznań

Najlepszym rozwiązaniem ,jest aby produkt ,był całkowicie Polski jedyny przemysł ,który został od A do Z -przykłady .Samochody Skoda -Czechy 2 Samochody Dacia -Rumunia -3.Śmigłowiec -Polska .Trzymam kciuki za WSK -Świdnik aby była praca ,i rozbudowa myśli polaków i inwestycji dla najbiedniejszego regionu .

p
poznań

Najlepszym rozwiązaniem ,jest aby produkt ,był całkowicie Polski jedyny przemysł ,który został od A do Z -przykłady .Samochody Skoda -Czechy 2 Samochody Dacia -Rumunia -3.Śmigłowiec -Polska .Trzymam kciuki za WSK -Świdnik aby była praca ,i rozbudowa myśli polaków i inwestycji dla najbiedniejszego regionu .

t
t

"A włoszczyzna nadaje się do kuchni, nie na pole bitwy. Krótko i na temat"

A Polska nie potrzebuje sprzętu do wojny (bo i tak wielki g. zwojujemy), ale przemysłu. Ważniejsze są miejsca pracy niż parametry techniczne śmigłowców.

Wygra i tak Sikorsky, bo Polska musi się kłaniać nisko Ameryce, żeby mieć kolejny agrument na zniesienie wiz. jak jeszcze kupimy parę nielotów boeingów dla LOTu to dostaniemy pozwolenie na kolejną prośbę o zniesienie wiz

J
Jarek

A włoszczyzna nadaje się do kuchni, nie na pole bitwy. Krótko i na temat.

J
Jerzy

" samolot nie ma bowiem doświadczenia bojowego" ??

m
max payne

przecież to proste, wygrają jak zwykle jankesi czyli w tym przypadku Sikorsky aircraft - krótko i na temat.

C
CBA

chyba przetarg się przeciągnie bo dziś zwinęli "ekspertów przetargów wojskowych" z bazy w Malborku :-))

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3