Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PZL-Świdnik: Przetarg na 70 śmigłowców wchodzi w decydującą fazę

EP
AW149 na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych AirShow 2013 w Radomiu
AW149 na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych AirShow 2013 w Radomiu Małgorzata Genca
Jeśli resort obrony zrealizuje plany, w połowie przyszłego roku dowiemy się, kto dostarczy polskiej armii 70 wielozadaniowych śmigłowców. O wart miliardy złotych kontrakt walczy PZL-Świdnik należące do grupy AgustaWestland, a także Eurocopter i Sikorsky Aircraft. Wkrótce rozpocznie się decydująca faza negocjacji w sprawie wymagań technicznych.

Tymczasem festiwal obietnic, związanych z przetargiem, trwa. Jesteśmy na etapie, na którym każdy pokazuje swoje najmocniejsze karty. Czym więc gra włosko-brytyjska grupa Agusta, właściciel zakładów w Świdniku? Firma szacuje, że zainwestowała w Świdniku już 55 mln euro. - W najbliższych czterech latach planuje zainwestować dodatkowo około 80 mln euro - mówi Nicola Bianco, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik.

Chodzi o to, by podlubelskie zakłady przystosować do produkcji śmigłowca AW149, który Agusta zaproponowała polskiej armii. Przedstawiciele firmy zapewniają, że biorą pod uwagę uruchomienie w Świdniku pełnej produkcji. Na tym jednak nie koniec. - Najważniejszą kwestią jest linia montażu końcowego, jak również działania związane z dostosowywaniem śmigłowca do potrzeb klienta, przeprowadzanie prób w locie, realizacja dostaw oraz wspieranie śmigłowca przez cały okres jego eksploatacji, co będzie należało do kompetencji PZL-Świdnik - zapewnia Bianco.

Inwestycje mają dać kilkaset nowych miejsc pracy. - Planujemy zatrudnić 50 inżynierów celem wzmocnienia dotychczasowych zdolności przedsiębiorstwa oraz posiadanej technologii. Ponadto, w przypadku wyboru śmigłowca AW149 przez MON, planujemy zatrudnić 250 wysoko wykwalifikowanych specjalistów wraz z uruchomieniem pełnej produkcji - zdradza.
PZL-Świdnik i AgustaWestland już wielokrotnie prezentowały śmigłowiec na różnych targach i pokazach, ostatnio w Radomiu, Kielcach i w Warszawie. AW149 to zupełnie nowa konstrukcja. To odróżnia śmigłowiec od maszyn konkurencji, ale może być też traktowane jako wada - samolot nie ma bowiem doświadczenia bojowego.

Przetarg i wybór najlepszej oferty to jednak zmartwienie Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej. Pierwsza tura negocjacji już się zakończyła. Trwają przygotowania do kolejnej. - Wysłanie zaproszeń do składania ofert ostatecznych planowane jest do końca 2013 r., a podpisanie umowy na połowę roku 2014 - informuje ppłk Małgorzata Ossolińska z Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Możesz wiedzieć więcej! Za to warto zapłacić: Raporty, analizy, gorące tematy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski