Testowy lot odbył się między zakładami AgustaWestland w Yeovil w Wielkiej Brytanii a Cascina Costa di Samarate koło Mediolanu we Włoszech. Podróż rozpoczęła się pionowym startem, później statek wzbił się na wysokość 8000 m, przeleciał nad Aplami i włoskim Piemontem. Jak zapewniają twórcy, odległość 1161 km pokonał w 2 godziny 18 minut, co w porównaniu z łączonym czasem podróży samochodem, śmigłowcem i odrzutowcem biznesowym oznacza oszczędność czasu rzędu 30-50 proc.
Statek powietrzny jest połączeniem śmigłowca z samolotem turbośmigłowym. Po tym pierwszym odziedziczył możliwość pionowego startu i lądowania, a drugiemu zawdzięcza szybkość. Może przewieźć do 9 pasażerów. Część prac nad projektem i wykonaniem maszyny odbywa się w PZL-Świdnik.
- Obecnie w Świdniku prowadzone są próby zmęczeniowe elementów dynamicznych AW609 TiltRotor, a w najbliższych miesiącach rozpoczną się testy szczelności drzwi kabiny ciśnieniowej. Planowane jest też poszerzenie prób zmęczeniowych o kolejne elementy dynamiczne – informuje PZL-Świdnik.
W Świdniku prowadzona jest część testów maszyny. Największym wyzwaniem dla inżynierów, będzie uruchomienie programu prób wytrzymałościowych całego kadłuba AW609. W przyszłości w zakładzie będą produkowane struktury tego statku powietrznego.
Produkcja seryjna maszyny jeszcze nie ruszyła. AW609 ma uzyskać certyfikat Federalnej Administracji Lotnictwa w 2017 r. Wkrótce potem mają się rozpocząć dostawy do kupców.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?