Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rada Kultury Przestrzeni negatywnie o świątecznych dekoracjach w Lublinie

Małgorzata Szlachetka
Rada Kultury Przestrzeni zauważa, że świąteczne iluminacje w tym roku pozostawiają wiele do życzenia
Rada Kultury Przestrzeni zauważa, że świąteczne iluminacje w tym roku pozostawiają wiele do życzenia Małgorzata Genca/Archiwum
Rada Kultury Przestrzeni przy prezydencie Lublina zajęła głos w kwestii tego, jak powinny wyglądać dekoracje na święta w mieście. Tegoroczne ich zdaniem pozostawiają wiele do życzenia.

To reakcja na zamieszanie związane z zawieszeniem baneru reklamowego Herbapolu na zabytkowej Bramie Krakowskiej. - Rozwiązanie przyjęte w Lublinie polegało na ufundowaniu i opracowaniu przez firmy we własnym zakresie iluminacji w zamian za reklamę. Jest ono dla miasta bezkosztowe finansowo, ale rodzi pytanie o koszty estetyczne - czy produkty zaoferowane przez firmy faktycznie spełniają oczekiwania, tzn. czy są piękne, pasują do Świąt, budzą poczucie dumy czy też może wstydu i niesmaku? Okazało się, że to drugie - ocenia Rada Kultury Przestrzeni w piśmie wysłanym m.in. do władz miasta.

Rada Kultury Przestrzeni zauważa, że świąteczne iluminacje w tym roku pozostawiają wiele do życzenia. Punktuje świąteczne ozdoby w centrum Lublina, te na deptaku, ale także oprawę choinki na Starym Mieście. - Można zadać pytanie, jaki związek ze Świętami Bożego Narodzenia mają kokardki zawiązane na „listkach” reklamowej dekoracji Perły na deptaku, które w dzień rzucają się w oczy swoimi niedyskretnymi stelażami i prawie czarnym wypełnieniem? Jak wyglądają rachityczne pędy iglaka wystające z plastikowych doniczek? Co jest głównym przesłaniem choinki ustawionej przy Trybunale? Czy to jest jeszcze informacja o fundatorze choinki, który chce sprawić przyjemność mieszkańcom, czyli już tylko choinka dołączona do reklamy? - czytamy w stanowisku Rady Kultury Przestrzeni.

Rada proponuje pięć zasad, do których stosowanie się pozwoli uniknąć estetycznych błędów w przyszłości. M.in. zabytki nie mogą być przytłoczone iluminacjami, powinno się też opracować jeden projekt iluminacji dla miasta, a sponsorzy winni się dostosować do tych propozycji. Poza tym, zdaniem przedstawicieli Rady Kultury Przestrzeni, forma iluminacji powinna być efektem konkursu ogłaszanego już w pierwszej połowie roku, a w jury takich konkursów powinni zasiadać specjaliści - plastycy, architekci, urbaniści, konserwatorzy zabytków, ale również przedstawiciele organizacji społecznych.

Przypomnijmy, że reklamę Herbapolu z Bramy Krakowskiej tuż przed świętami kazał zdjąć wojewódzki konserwator zabytków, przede wszystkim dlatego, że płachta oraz świąteczne iluminacje zostały zawieszone na jednym z najstarszych zabytków Lublina bez konserwatorskiej zgody. Wcześniej przeciw reklamie na Bramie Krakowskiej zaprotestowało Forum Rozwoju Lublina.

W przypadku wyglądu iluminacji na deptaku miasto mówiło wprost, że doszło do ustępstw na rzecz Perły, w stosunku do wymagań miejskiego konserwatora zabytków dotyczących tego, jak powinna prezentować się przestrzeń objęta konserwatorską ochroną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski