Remont Racławickich w Lublinie bardzo drogi. Urzędnicy zaskoczeni oczekiwaniami wykonawców (ZDJĘCIA)

JAXA
Łukasz Kaczanowski
109-131 mln zł chcą drogowe firmy za przebudowę Lipowej, Racławickich, Poniatowskiego. Urzędnicy ratusza przecierają oczy ze zdziwienia. To dwa i pół, trzy razy więcej niż miasto planowało wydać.

Powiedzieć, że ratusz ma problem, to w tym przypadku nic nie powiedzieć. Chodzi o przebudowę kluczowego dla ruchu w Lublinie śródmiejskiego ciągu dróg: Al. Racławickie, ul. Poniatowskiego i ul. Lipowa. We wtorek ratusz poznał oferty złożone w przetargu na realizację inwestycji. Miasto zarezerwowało na ten cel 41,1 mln zł. I po otwarciu złożonych ofert okazało się, że ta kwota jest co najmniej dwa i pół razy za mała.

O kontrakt walczą cztery firmy. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum PRD Lubartów i KPRD Lublin. Opiewa na 108,8 mln zł, czyli o 67,7 mln zł przekracza kwotę, którą zarezerwował ratusz. Kolejna pod względem wartości jest propozycja PBDiM z Mińska Mazowieckie-go - 109,9 mln zł (przebija wyliczenia miasta o 68,8 mln zł). Następne na liście są Strabag - 127,2 mln zł (o 86,1 mln zł więcej, niż dysponuje miasto) i Budimex - 131,1 mln zł (o 90 mln zł więcej, niż oczekiwał ratusz).

- Liczyliśmy się z tym, że oferty będą wyższe niż zarezerwowane środki, bo to standard w przypadku ostatnio organizowanych przetargów. Ale nie spodziewaliśmy się, że będzie to aż dwa i pół, trzy razy więcej - stwierdził Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. I dodał: - Mamy teraz dwie drogi: powtórzenie przetargu lub dołożenie brakującej kwoty.

Oba rozwiązania niosą jednak ze sobą spore ryzyko. Powtórzenie przetargu mogłoby przynieść obniżenie wartości ofert. Mogłoby, ale nie ma gwarancji, że tak się stanie. Np. w przypadku budowy szkoły przy ul. Berylowej (koszt robót ratusz oszacował na 54 mln zł, a najtańsza oferta wykonawcy wynosiła 74 mln zł) ratusz nie zdecydował się na powtórzenie przetargu i dołożył brakujące 20 mln zł. - Nie ma pewności, że przeprowadzenie kolejnego przetargu przyniesie obniżenie zaproponowanych cen - tłumaczył ten krok w marcu Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

W przypadku np. parku Ludowego powtarzanie przetargów (trwa właśnie trzeci) generalnie nie powoduje obniżenia wartości ofert.

Druga opcja to dołożenie co najmniej 67,7 mln zł. Problem tylko w tym, skąd je wziąć. Przypomnijmy, że tegoroczny budżet na budowy i przebudowy lubelskich dróg to 234,5 mln zł.

Na Al. Racławickich wymieniony ma być asfalt, skrajnie prawe pasy jezdni - w obu kierunkach - zmienią się w buspasy, powstanie ścieżka rowerowa (po obu stronach drogi). Inwestycja obejmie też przebudowę ul. Lipowej - podobnie jak na Racławickich pojawią się tam m.in. buspasy - oraz poszerzenie - do czterech pasów - ul. Poniatowskiego.

Ratusz chce, aby te prace zostały wykonane do końca kwietnia 2020 roku.

Wideo

Komentarze 60

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
xx
dlateog wszystko sie sypie i robia sie dziury w jezdni po 1 sezonie....jak bierzecie najtensze oferty to nie oczekujcie ze wykonawca uzyje lepszych materiałów. te przetargi to jakis archaiczny system
B
Bleee
To efekt merkelizmu.
B
Bleee
Jeśli ma być na chodniku - "ścieżka-śmieszka" dla rowerków bobo - to prawda. Wystarczy tylko jedna.
B
Bleee
Podzielą chodnik na dwie części i jeszcze zmuszają do jeżdżenia tym czymś rowerem. A piesi są bardziej nieobliczalni w stosunku do rowerów niż kierowcy samochodów...
c
cyklista
My rowerzyści nie mamy gdzie jeździć po Lublinie. W jezdni Aleji Racławickich powinny być wydzielone specjalne pasy dla rowerów, a nie jakieś ścieżyny po bokach.
N
N.
wierz mi, że korki by zniknęły lub znacząco się zmniejszyły gdyby zlikwidowali TO przejście dl pieszych nad kładką na Sowińskiego.
l
lube3
Już Lublin jest zakorkowany przez nieudolne rządy Żuka i ZDiM w Lublinie. Teraz komuś się zamarzyły bus-pasy na ul. Lipowej i al. Racławickich . Korki już sięgają od al. Dlugosza do hotelu Unii a co będzie po wykonaniu bus-pasow ? Już zrobiono bus-pasy na ul. Muzycznej w stronę dworca kolejowego dla kilku autobusów na godzinę - to jest skandal lecz z opinią mieszkańców Żuk i PZERO się nie liczą . W ZDiM Lublin siedzą ludzie z Księżyca i oni wymyślają takie głupoty - ciekaw jestem czy się z tego cieszą ?
l
lube3
Pierwszą decyzją Żuka po objęciu władzy było wycofanie się z przebudowy Sowińskiego ( tunel metodą odkrywkową ). Następnie żuk wymyślił ( i słusznie ) poszerzenie ul. Sowińskiego do dwupasmówki i inwestycję zablokowali ludzie PRL-u tj,. mieszkańcy czerwonego RDM-u. (n dawni milicjanci , SB-ecy , prokuratorzy , sędziowie - i ich potomkowie )
Piszesz bzdury nie znając faktów.
l
lube3
Bandycka gospodarka kasą miasta Lublin przez Żuka . Obiecywał remont ul. Kalinowszczyzna już dwa lata temu i nadal jeździ się jak za PRL-u.? Zarząd Dróg i Mostów powiększył się dwukrotnie a efekty marne.
z
zocha
ale po co ścieżka rowerowa po obu stronach ? Po jednej stronie w zupełności wystarczy !! Koszty spadną.
m
mieszkaniec
Co prawda to prawda.
P
Pablo
A ja jestem zwolennikiem tej inwestycji!!! bez kolejnych buspasów nie będzie dobrej komunikacji miejskiej, podobnie jak bez nowych ścieżek rowerowych nie będzie dobrych warunków do przesiadania się z kopcących samochodów i autobusów na rowery!
.
gdyby nie pisowskie cebulaki które zablokowały przebudowę Sowińskiego(w tym zadaniu miały być też remontowane al.Racławickie), to już dawno byłaby nowa nawierzchnia
z
z ciemnogrodu
Dojna zmiana jest kosztowna - drożeje wszystko, od cen żywności, przez ceny ubezpieczenia, na cenach materiałów budowlanych kończąc. Wszystko w górę, z zarobkami Misiewiczów włącznie. I w ten oto sposób nz przetargi publiczne trzeba szykować dwa, trzy razy więcej niż się planowało.
Tak dla przebudowy! Tak dla buspasów i ścieżek rowerowych!
Dodaj ogłoszenie