reklama

Remont wiaduktu nad Kunickiego: Kolej potrzebuje dodatkowych 2 mln zł

EPZaktualizowano 
Spółka PKP PLK liczy, że marszałek zarządzający pieniędzmi z RPO, zechce ją wesprzeć Jacek Babicz
Przebudowa wiaduktu nad ul. Kunickiego w Lublinie stoi w miejscu od ponad pół roku. Kolej ma pieniądze, ale jest ich za mało, by znaleźć firmę, która zgodzi się dokończyć inwestycję. Jak się dowiedzieliśmy, brakuje około 2 mln zł. W tej sprawie kolejarze zwrócili się do marszałka.

- Odpowiedni departament urzędu jest w stałym kontakcie z beneficjentem - mówi Beata Górka, rzeczniczka Krzysztofa Hetmana. Dodaje przy tym, że sprawa jest skomplikowana, a rozmowy trudne.

Umowa zawarta z poprzednim wykonawcą opiewała na ponad 29 mln zł. W remoncie wiaduktu miała pomóc unijna dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego. Firma Expol w maju tego roku zrezygnowała jednak z realizacji inwestycji. Jej prezes twierdził wtedy jedynie, że stało się to "z przyczyn leżących po stronie zamawiającego".

W maju tego roku generalny wykonawca zszedł z budowy. Wykonał około 60 procent zaplanowanych prac

Teraz kolej zaktualizowała szacunki. - Projekt będzie kosztował łącznie ponad 30 mln zł - mówi Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Poproszony o doprecyzowanie mówi, że dodatkowo potrzeba ok. 2 mln zł. - Wolałabym tego nie komentować, bo trwające negocjacje dotyczą w głównej mierze właśnie pieniędzy - ucina Górka.

Jak to możliwe, że koszty przebudowy wiaduktu tak wzrosły? Kolej tłumaczy, że to "inwestor nie podołał realizacji inwestycji" w ustalonej wcześniej kwocie. Z przeprowadzonej kilka miesięcy temu inwentaryzacji wynikało, że firma wykonała około 60 proc. zaplanowanych prac. Na realizację pozostałej części projektu w kasie kolei pozostało ok. 3 mln zł. Spółka PKP PLK liczy, że marszałek zarządzający pieniędzmi z RPO zechce ją wesprzeć. - Żadna decyzja jeszcze nie zapadła. Gdy zostanie podjęta, będziemy o tym informować - zapewnia Górka.

Ostatnio kolej zajęła się jedynie odbudową fragmentu torów nad wiaduktem (usunął je generalny wykonawca w związku z remontem). Bez tej inwestycji nie mogłyby wejść w życie wszystkie zmiany zaplanowane w rozkładach pociągów.

- Prace się zakończyły. 6 grudnia inwestycja została odebrana, a ruch na torach nr 53 i 55 przywrócony - informuje Janusz Dudek, kierownik projektu.

A miało być tak pięknie

Według pierwszych, optymistycznych założeń przebudowa wiaduktu nad ulicą Kunickiego miała się zakończyć w marcu tego roku. Potem termin ten był przesuwany.

Projekt zakładał przebudowę układu komunikacyjnego pod wiaduktem (m.in. obniżenie jezdni), remont obiektu, przygotowanie i zagospodarowanie trójkątnego skweru przy ul. Kunickiego (od strony dzielnicy Dziesiąta), a także utworzenie przejścia bezpośrednio do dworca kolejowego oraz dwóch przejść tunelowych biegnących wzdłuż jezdni.

Codziennie rano najświeższe informacje z Lubelszczyzny prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 36

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

j
jurek

Przecież to nie pierwsza inwestycja rozgrzebana w Lublinie - tunel, Zielona Trasa, Wyścigowa, Lubelskiego Lipca itd.
Co ciekawe nasz Pan Prezydent Żak - na spotkaniach z mieszkańcami zna problem, bo wszędzie ma tam rodzinę - a bałagan kwitnie

s
sobieryba

No dobra... jest zrobiony chlew, a gdzie są winni?

.

jak chłop nie daje rady to niech zajmie się swoim polem a nie bawi w politykę

m
małpiszon

Czy puściłbyś na swoją posesję gościa co robił by Ci parę lat kopę w centrum?

s
sf

Za 30 mln to on ze złota powinien być.

niematematyk

a kto powiedział że 30 mln = 100 % i 1% = 0,3 mln?
60% kontraktu nie oznacza, że wydali 60% kwoty

n
niematematyk

a kto powiedział że 30 mln = 100 % i 1% = 0,3 mln?
60% kontraktu nie oznacza, że wydali 60% kwoty

l
liczącynapalcach

Firma Exim zanim zeszła z budowy wykonała 60% kontraktu opiewającego na 30 mln złotych.
Zakładając że wykonawca dostał zapłatę za te 60 % wykonanych robót co wcale nie wynika z informacji podawanych przez media, to jakim cudem w kasie inwestora zamiast 12 milionów ( 40% z 30) pozostały tylko trzy i to wcale nie jest pewne czy rzeczywiście tam są ????? Ktoś tu z kogoś robi w wała.

P
Piotrek

Kto kogo zrobił albo chciał zrobić w balona?????
Czy Expol który za wykonanie 60% wziął 90% kasy??? skoro z 29 zostało 3mln.
Czy kolej chciała zrobić wykonawcę i zarezerwowała za mało pieniędzy skoro zostało tylko 3mln zł a do wykonania jest jeszcze 40% robót?
Sprawą powinien zająć się Prokurator!!!

Ż
Żubr z Saskiego

Takie sytuacje będą miały miejsce do momentu, kiedy nadrzędnym kryterium będzie cena ,brak weryfikacji kosztowej projektów, a przede wszystkim zbyt niskie kary dla wykonawców. Expol bardzo dobrze skalkulował to, że opłaci im się zaniżyć wartość projektu tak aby wygrać przetarg i przerwać go w odpowiednim terminie. Kasa zarobiona, kara niewielka w stosunku do tego ile zarobili .Gdyby kary były większe to i kalkulacje były by dokładniejsze. Dziwi mnie tylko jedno, że przy zatwierdzaniu przetargu na rewitalizacje Ogrodu Saskiego urzędnicy byli w stanie przejrzeć wycenę bo było podejrzenie o zaniżenie kwoty w stosunku do ich szacunków. Wstyd i jeszcze raz wstyd.

j
jkl

2mln za co?Pare workow cement I troche cegiel?To chyba jakis zart.Zlamanego grosza bym nie dal.Miasto innowacji...lepiej brzmi bidy I przypalu

J
Joko

a no to ma do rzeczy mundrołku, że koniec końców piją razem w wódę i jak coś kręcą to każdy wie o wszystkim. pomyśleć, że taki yntelygent jest tak naiwny :D

T
Taki Gość

i nie wie jak wytłumaczyć, bo obiecywał, że z pieniędzy podatnika grosza nie dołoży, a tu następni po pieniądze.
Dajcie spokój chłopu.

L
Lubelski

W związku z tym możesz przestać używać prostacko-polaczkowatego powiedzenia "co ma piernik do wiatraka".

m
mysz pancerna

że wiadukt ten budowano aż 14 lat i że w 1925r.też wykonawca zszedł z budowy?ten wiadukt już tak ma-historia się powtarza.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3