reklama

Rewolucja w komunikacji pochłonie miliony. Ale później zapłacimy za tyle przystanków, ile faktycznie przejedziemy

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Zaktualizowano 
archiwum
To będzie kosztowna zmiana w komunikacji miejskiej. Co najmniej 15 mln zł wyda ZTM na uruchomienie systemu biletu elektronicznego. Ma być gotowy w sierpniu 2021 r.

O systemie biletu elektronicznego ZTM mówi wprost „rewolucja”. Dlaczego? - Pasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanie uruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną, zadaną liczbę dni. Z kolei rozwiązanie w postaci elektronicznej portmonetki pozwoli na gromadzenie środków w celu zakupu biletów – wskazuje Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.

W czwartek firma zajmująca się organizacją transportu zbiorowego w Lublinie dowiedziała się, ile będzie musiała wydać na system. Sama była gotowa przeznaczyć na ten cel 22,6 mln zł. W przetargu wystartowały cztery firmy. W ocenie ofert będzie brana pod uwagę nie tylko cena. Uwzględnione będą m.in. gwarancje. Jeśli chodzi o same ceny, to te wahały się od 15,3 mln zł do 33,1 mln zł. Przy czym tylko oferta spółek: Mera Systemy i R&G Plus była poniżej kwoty wskazanej przez ZTM.

Czytaj także

- Każdy użytkownik będzie miał swoje konto i wszelkie operacje, takie jak: zakup biletów, usług, płatności, skasowania, ewentualne punkty w programie lojalnościowym, zapisywane będą online w systemie centralnym. Karta, aplikacja nie będą fizycznym nośnikiem, a będą jedynie identyfikatorem użytkownika – wyjaśnia Góźdź. Choć system jest przeznaczony dla komunikacji, będzie mógł też być zintegrowany z innymi usługami miejskimi.

Nowy system uwzględnia również „infrastrukturę twardą”. Chodzi o zakup m.in. 55 biletomatów stacjonarnych oraz doposażenie 50 pojazdów w biletomaty mobilne. - Pojazdy komunikacji miejskiej zostaną również wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczych umożliwiające proste pobranie opłaty za przejazd bezpośrednio z karty bankowej – uzupełnia Góźdź.

Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek

W Poznaniu już dawno temu działa

P
Prognozując

Większy pożytek byłby z tych co najmniej 15 milionów gdyby je przeznaczono na cele charytatywne a nie taki dziwaczny technokratyczny dziwoląg. Miejmy nadzieję, że klasyczne papierowe bilety zostaną jak dotychczas a te konta pasażera to tylko taki dodatek. Bo jak nie to szykuje się nam niezłe zbieractwo danych z ludzi - jak konta to trzeba podawać dane, logować się, pamiętać hasło i login - komu to potrzebne - człowiek wsiada kasuje bilet albo ładuje jak ma miesięczny lub kilkumiesięczny w kiosku i siada grzecznie i jedzie gdzie chce, po co jakieś do tego smartfonowe fanaberie. To co może niedługo będzie jak z rowerami miejskimi albo hulajnogami - bez smartfona za przeproszeniem dupa nic nie zrobisz, bo raz nie masz konta a dwa, nawet jak masz konto a nie masz smartfona to już jesteś wykluczony - wypożyczając tzw. "ekologiczny" środek lokomocji na minuty wiedz, że nie ma opcji zapłacenia gotówką - płacenie za usługę tylko online, bezgotówkowo, kartą lub przelewem. Jeśli nowy system biletu elektronicznego wymusi na pasażerach zmianę polegającą na tym, że poprzedni system będzie usunięty na rzecz zinformatyzowania to strzał w stopę murowany - skutecznie to zniechęci a nie zachęci do komunikacji miejskiej. Obecny system ma się świetnie funkcjonuje przeszło 10 lat( bo od 2008 roku), ludzie cenią sobie przejazdówki na 30, 90 lub 150 dni na wybrane lub wszystkie linie. Nie zmieniałbym czegoś co dobrze funkcjonuje na rzecz czegoś co może stanowić niepotrzebny zbędny balast. Ponad 15 milionów na nowy system elektronicznego biletu? Nie za dużo aby? Za takie pieniądze można nie tylko uruchomić nową linię mpk ale także stać byłoby na uruchomienie dla niej przyzwoitego kursowania. Ostatnimi czasy wyczuwam jakby kryzys w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, miejmy nadzieję, że to tylko przejściowe problemy, bo 2018 do czerwca 2019 roku nic nie zapowiadało żadnych trudności, a tu jednak coś poszło nie tak. Najbardziej uporządkuje się komunikacja miejska w Lublinie wówczas, gdy pojawi się Dworzec Metropolitalny, wtedy na pewno już nie będzie zlepku komunikacji miejskiej z podmiejską jak to jest obecnie, że miejska sieć połączeń jest podporządkowywana gminom ościennym, bo dopłacają za kursy wydłużone do ich miejscowości to mają tylko nastąpi rozdział komunikacji miejskiej od podmiejskiej i tym samym może okazać się, że niektóre linie będą zbędne i będą albo usuwane albo łączone w jedną, inne po zmianach tras zyskają częstsze kursowanie inne z kolei nieco stracą na znaczeniu a może i być tak że powstaną całkowicie nowe linie - też to niewykluczone. Istnieje także przypuszczenie, że może zmienić się numeracja linii - np. linie miejskie miałyby trzycyfrowy numer zaczynający się od jedynki( co by od razu sugerowało, że jest w strefie miejskiej) -np. 113, 126, 140. Linie podmiejskie, których trasy byłyby ułożone od nowa( z uwagi na rewolucję komunikacyjną z powodu powstania Dworca Metropolitalnego) miałyby numery trzycyfrowe zaczynające się od 200. Linie trolejbusowe miałyby numery dwucyfrowe - np. nie byłoby 151 tylko 51, nie 160 a po prostu 60. Numeracja linii nocnych nie uległaby zmianie. Słowem rewolucyjne zmiany to dopiero nadciągają i na pewno dzięki Dworcowi Metropolitalnemu dużo się uporządkuje ale najważniejszy z tego będzie fakt, że nie trzeba będzie dzielić lubelskiej komunikacji miejskiej z gminami ościennymi jak to jest obecnie, co utrudnia wprowadzanie zmian i korekt. Dzięki temu trasy komunikacji miejskiej będą przejrzyste i uporządkowane, łatwiej będzie dokonywać zmian trasy, dostosowywać częstotliwość oraz tabor odpowiednio pasujący w zależności od tego jak duży jest popyt na określonych liniach, by uniknąć sytuacji, w której popyt jest zbyt duży względem podaży miejsc, co powoduje, że za dużo pasażerów stoi i robi się tłoczno, co może rodzić potencjalną okazję do wywołania sztucznego tłumu i dokonania kradzieży na pasażerach najmniej uważnych, kieszonkowcy bywają niezauważalni.

N
Nie

Ja rozumiem rorwój technologii itd ale czy jest to naprawdę potrzebne!?? Młodzi ludzie sobie z tym poradzą, ogarną ale dla starszych osób będzie to udręka 🤷

P
Pasażer

Póki co to autobusów brakuje w Lublinie!!! Pewnie znowu Żuk szykuje jakiś przekręt na grube miliony aby zarobili na tym ludzie z ratusza i firma która to przygotuje. Autobusów brakuje, a nie systemu za kilkadziesiąt milionów!

G
Gość
2019-07-19T09:31:36 02:00, Gość:

Żuk niech najpierw zapłaci faktury przewoźnikom którzy nie jeżdżą bo nie dostali zapłaty. A potem może gadać głupoty o rozwoju miasta które traci płynność finansową skoro nie płaci kontrahentom

2019-07-19T09:38:12 02:00, Gość:

Po co sie wypowiadać, obrażać jak sie nie wie jak jest ?!

a Ty wiesz?

G
Gość
2019-07-19T09:31:36 02:00, Gość:

Żuk niech najpierw zapłaci faktury przewoźnikom którzy nie jeżdżą bo nie dostali zapłaty. A potem może gadać głupoty o rozwoju miasta które traci płynność finansową skoro nie płaci kontrahentom

Po co sie wypowiadać, obrażać jak sie nie wie jak jest ?!

G
Gość

Żuk niech najpierw zapłaci faktury przewoźnikom którzy nie jeżdżą bo nie dostali zapłaty. A potem może gadać głupoty o rozwoju miasta które traci płynność finansową skoro nie płaci kontrahentom

G
Gość

Skąd taka potrzeba???

15-33 mln zł, można chyba sensowniej wydać.

Może taniej wyjdzie wprowadzenie bezpłatnej komunikacji, jak na przykład w Bolesławcu.

G
Gość

Po co wyrzucać kolejne miliony w błoto. Potrzebna jest przede wszystkim dobra komunikacja bo teraz mamy amargedon. Czas już rozliczyć ZTM za ten bałagan jaki powstał. Przystanki z małymi daszkami nie chronią pasażerów przed deszczem, śniegiem w zimie ani przed słońcem. Rozkłady źle ułożone, autobusy jeżdżą stadami a potem długie przerwy. Oto tak działa ZTM

G
Gość
2019-07-19T08:46:18 02:00, Gość:

O widzę że gostek przez przypadek odkrył ze Cyrulicą może pisać

Raczej zapomniał wkleić do translatora... ale to taki piSSowski outsourcing

s
sylwek

potrzebne jak...sraczka o poranku...

G
Gość

O widzę że gostek przez przypadek odkrył ze Cyrulicą może pisać

G
Gość

A i tak Ci co jeżdżą na gapę dalej na gapę jeździć będą bo to w genach mają na zasadzie Dziad na gapę jeździł Ojciec jeździł no to i ja jeżdżę nawet wtedy jeżeli te bilety będą za przeproszeniem za darmo przy wejściu do autobusu rozdawać

G
Gość

Póki co to jeździć nie ma czym...

:)

Przydałaby się od razu karta mieszkańca, żeby można było tez parkingi opłacać (np. z ulgą), czy mieć tańsze bilety, priorytet przyjęcia do żłobka/przedszkola, zniżki wstępu do ogrodu botanicznego czy skansenu itp. Powinno się jakoś wspierać ludzi, którzy płaca w tym mieście podatki...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3