Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rondo Lubelskiego Lipca '80 do zmiany. Koniec inwestycji najpóźniej w 2020 roku

Artur Jurkowski
Małgorzata Genca
Do końca roku ratusz chce mieć dokumentację przebudowy ronda Lubelskiego Lipca ’80. Zniknie „zawijas” na Trasie Zielonej przy ul. 1 Maja. Ale ta ostatnia dalej zostanie drogą ślepą.

Najpóźniej do końca 2020 roku przebudowane ma być rondo przy Gali, czyli Lubelskiego Lipca ’80. To inwestycja, o której ratusz mówi od lat. I mimo zapowiedzi, inwestycja nie została zrealizowana. - Faktycznie się trochę „zakurzyła”. Teraz ją reaktywujemy - podkreśla Karol kieliszek z biura prasowego ratusza.

Urzędnicy szukają firmy, która przygotuje dokumentację projektową dla tego zadania. Ale nie tylko: zlecenie obejmuje też m.in. budowę trakcji trolejbusowej przy ul. Mełgiewskiej, budowę bus-pasów wzdłuż części Drogi Męczenników Majdanka.

- Wszystkie te inwestycje są elementami wielkiego projektu modernizacji komunikacji zbiorowej, który chcemy realizować przy dofinansowaniu z unijnego programu Polska Wschodnia - wyjaśnia Kieliszek.

1 Maja dalej będzie ślepa

Zmiany na rondzie dotyczą przede wszystkim wlotu z ul. Lubelskiego Lipca ’80 od strony al. Piłsudskiego. - Zniknie „zawijas” na wysokości ul. 1 Maja - opisuje Kieliszek.

W zaleceniach dla projektantów ratusz mówi, że nie będzie wlotu na rondo z ul. 1 Maja. Ta ostatnia ulica dalej ma być ślepa.

- To złe rozwiązanie, sprzeczne z tym, co proponują organizacje społeczne, które postulują aby ul. 1 Maja stała się południową osią łączącą dworzec metropolitalny z centrum - ocenia Jan Kamiński, przewodniczący Rady Kultury Przestrzeni.

W 2013 r. Forum Rozwoju Lublina przedstawiło koncepcję ponownego otwarcia dla ruchu ul. 1 Maja. Miały po niej jeździć tylko autobusy i trolejbusy oraz rowerzyści. Wśród korzyści takiego rozwiązania FRL wymieniało m.in. zmniejszenie liczby tzw. wozokilometrów, czyli obniżenie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, pasażerowie szybciej docieraliby do dworca PKP. To jednak wymagałoby „odślepienia” ul. 1 Maja i połączenia jej z ul. Lubelskiego Lipca ’80.

- Teraz poprzez arbitralne decyzje inżynierów ruchu tracimy szanse na takie rozwiązanie i to na długie lata - dodaje Kamiński. I zapowiada, że RKP wystąpi do prezydenta Lublina o zmiany w proponowanych przez ratusz rozwiązaniach.

- Zdania w sprawie ul. 1 Maja są podzielone, część mieszkańców i działających przy niej przedsiębiorców nie chce zmian - ripostuje Kieliszek.

Nowy most i bus-pasy

Wraz z rondem przebudowany ma być most na Czerniejówce w ciągu ul. Fabrycznej. - Jest w fatalnym stanie. Pod względem technicznym to jeden z gorszych obiektów w mieście - przyznaje Kieliszek.

Przebudowę ronda i mostu ratusz szacuje na 50 mln zł. - Inwestycje chcemy zrealizować najpóźniej do 2020 r. Przy czym w przyszłym roku prace raczej jeszcze nie ruszą - twierdzi Kieliszek.

Ma też powstać dokumentacja budowy bus-pasów na Drodze Męczenników Majdanka (od Grabskiego do Fabrycznej) oraz przebudowy skrzyżowania tej arterii z Sulisławicką i Grabskiego.

Trolejbusy dostaną nowe trasy

Przetarg obejmuje ponadto wykonanie dokumentacji przedłużenia trakcji trolejbusowej na ul. Mełgiewskiej. Chodzi o odcinek od istniejącej pętli, przez ul. Metalurgiczną do ul. Grygowej (przy tej ostatniej też ma być sieć trakcyjna).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski