Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rondo przy Gali. Kierowcy mają problem z wjechaniem w Fabryczną

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
Łukasz Kaczanowski
Kiedy kierowcy opuszczają rondo, „wyrasta” przed nimi buspas. Wielu z nich nagle przyśpiesza, żeby wyprzedzić inne auta i wjechać na właściwy pas, albo próbują się wepchnąć.

- Już się nauczyłem, jak sprawnie przejechać przez rondo – mówi pan Michał o przebudowanym rondzie pod centrum handlowym Gala. – Wiem, na jaki pas wjechać, żebym nie miał problemu ze zjechaniem z ronda w ul. Fabryczną, ale widzę, że są jeszcze kierowcy, którym zdarzają się błędy – opowiada.

Właściwie nie chodzi o błędy, ale o umiejętne ustawienie się na pasie, którym z ronda zjeżdża się w ul. Fabryczną. Po przebudowie tej ulicy i dalej na Drodze Męczenników Majdanka powstały buspasy. I to sprawia kierowcom kłopoty. Oto przykład z ostatniej niedzieli. Na rondzie przed światłami stoją dwa auta. Obydwa chcą jechać dalej Fabryczną, ale to po prawej ma przed sobą buspas. Kiedy tylko zapala się zielone światło, kierowca mocno przyśpiesza, aby wyprzedzić samochody z lewej strony i zmienić pas ruchu na właściwy.

- Ostatnio zgłaszają się do nas kierowcy, którym notorycznie na skrzyżowaniu przy Gali w Lublinie inni kierowcy zjeżdżają drogę – potwierdza Maciej Kulka, biegły sądowy i właściciel popularnego Ośrodka Szkolenia Kierowców.

- Chodzi o kierowców, którzy skręcają w lewo z ul. Unii lubelskiej w ul. Fabryczną. Skrajny prawy pas do skrętu w lewo wyprowadza kierowców na prawy pas, który za skrzyżowaniem - nie wiedzieć czemu i po co - robi się buspasem. Skrajnie lewy pas daje możliwość kontynuowania jazdy w ul. Fabryczną bez żadnych przeszkód - opisuje i dodaje, że wielu kierowców z prawego pasa na siłę próbuje wymusić pierwszeństwo, zmieniając pas na lewy.

Maciej Kulka jednocześnie wyjaśnia, że pierwszeństwo posiada pojazd jadący swoim pasem. Tylko czy w tym przypadku nie obowiązują przepisy „jazdy na suwak”, które nakazują wpuszczenie przed siebie pojazd? – Nie mają w tym przypadku zastosowania – tłumaczy Kulka i dodaje, że suwak stosuje się w przypadku „znacznego spowolnienia ruchu”. – A w tym przypadku tego nie ma – dodaje.

Przez buspas wyrastający zaraz za rondem problemy mają osoby zdające na prawo jazdy. Przepisy nakazują im jechać skrajnym prawym pasem jezdni, chociaż wygodniej i bezpieczniej na rondzie byłoby ustawić im się na środkowym pasie.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na rondzie pod Zamkiem, gdzie na al. Tysiąclecia, jadąc w kierunku centrum, też utworzono buspas. Jednak w tym miejscu bupas jest wymalowany już na rondzie. – I tak powinno być zrobione też pod Galą. Wtedy żaden kierowca nie miałby wątpliwości, na którym pasie się ustawić – mówi Kulka.

Urząd miasta obiecał ustosunkować się do tej propozycji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski