Rondo przy Gali. Kierowcy mają problem z wjechaniem w Fabryczną

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
Łukasz Kaczanowski
Kiedy kierowcy opuszczają rondo, „wyrasta” przed nimi buspas. Wielu z nich nagle przyśpiesza, żeby wyprzedzić inne auta i wjechać na właściwy pas, albo próbują się wepchnąć.

- Już się nauczyłem, jak sprawnie przejechać przez rondo – mówi pan Michał o przebudowanym rondzie pod centrum handlowym Gala. – Wiem, na jaki pas wjechać, żebym nie miał problemu ze zjechaniem z ronda w ul. Fabryczną, ale widzę, że są jeszcze kierowcy, którym zdarzają się błędy – opowiada.

Właściwie nie chodzi o błędy, ale o umiejętne ustawienie się na pasie, którym z ronda zjeżdża się w ul. Fabryczną. Po przebudowie tej ulicy i dalej na Drodze Męczenników Majdanka powstały buspasy. I to sprawia kierowcom kłopoty. Oto przykład z ostatniej niedzieli. Na rondzie przed światłami stoją dwa auta. Obydwa chcą jechać dalej Fabryczną, ale to po prawej ma przed sobą buspas. Kiedy tylko zapala się zielone światło, kierowca mocno przyśpiesza, aby wyprzedzić samochody z lewej strony i zmienić pas ruchu na właściwy.

- Ostatnio zgłaszają się do nas kierowcy, którym notorycznie na skrzyżowaniu przy Gali w Lublinie inni kierowcy zjeżdżają drogę – potwierdza Maciej Kulka, biegły sądowy i właściciel popularnego Ośrodka Szkolenia Kierowców.

- Chodzi o kierowców, którzy skręcają w lewo z ul. Unii lubelskiej w ul. Fabryczną. Skrajny prawy pas do skrętu w lewo wyprowadza kierowców na prawy pas, który za skrzyżowaniem - nie wiedzieć czemu i po co - robi się buspasem. Skrajnie lewy pas daje możliwość kontynuowania jazdy w ul. Fabryczną bez żadnych przeszkód - opisuje i dodaje, że wielu kierowców z prawego pasa na siłę próbuje wymusić pierwszeństwo, zmieniając pas na lewy.

Maciej Kulka jednocześnie wyjaśnia, że pierwszeństwo posiada pojazd jadący swoim pasem. Tylko czy w tym przypadku nie obowiązują przepisy „jazdy na suwak”, które nakazują wpuszczenie przed siebie pojazd? – Nie mają w tym przypadku zastosowania – tłumaczy Kulka i dodaje, że suwak stosuje się w przypadku „znacznego spowolnienia ruchu”. – A w tym przypadku tego nie ma – dodaje.

Przez buspas wyrastający zaraz za rondem problemy mają osoby zdające na prawo jazdy. Przepisy nakazują im jechać skrajnym prawym pasem jezdni, chociaż wygodniej i bezpieczniej na rondzie byłoby ustawić im się na środkowym pasie.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na rondzie pod Zamkiem, gdzie na al. Tysiąclecia, jadąc w kierunku centrum, też utworzono buspas. Jednak w tym miejscu bupas jest wymalowany już na rondzie. – I tak powinno być zrobione też pod Galą. Wtedy żaden kierowca nie miałby wątpliwości, na którym pasie się ustawić – mówi Kulka.

Urząd miasta obiecał ustosunkować się do tej propozycji.

Czytaj także

Branża motoryzacyjna w kryzysie.

Wideo

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Prosimy o zwolnienie inżynierow którzy projektują i zatwierdzają ostatnie rozwiązania w inwestycjach drogowych,wszystkie utrudniły tylko ruch w Lublinie

G
Gość

Nie było korków jak nie było bus pasów,rozwiązanie nasuwa się samo!

g
gol

Ja się zastanawiam na cholerę te buspasy? autobus czy trolejbus to taki sam pojazd jak auto osobowe czy ciężarówka tylko służy do transportu ludzi z jednego przystanku do drugiego i porusza się po takiej samej drodze jak reszta pojazdów zatem na cholerę tworzyć jakieś dziwaczne pasy przy stosunkowo wąskiej drodze? Nie zmniejszy to kroków a wręcz przeciwnie wydłuży je.

L
Lao

Codziennie ktoś zajeżdża mi drogę w ten sposób. Tylko widzą bus pas zjeżdżają na lewy. Masakra

G
Gość
5 lutego, 09:49, Gość:

zobaczcie ile ludzi sami siebie trują

jeżdżą pojedynczo TDI TDCi SDi CTDI TD

syf syfa syfem wyprzedza

ludzie biorą przykład z ekologów

G
Gość

ktoś POpelnił projekt, ktoś POtwiedzil że dobrze i odebrał.

gdzie PO rządzi , tam kierowca błądzi

G
Gość

Dopóki nie włączyli świateł na tym rondzie to super się przez nie jeździło...

k
krak

CO TO JEST BUS PAS? i dla kogo?

Z
Zzzzz

Ile jest zysku z tych bus pasów? Bo ile to niepotrzebnego kłopotu każdy widzi...

G
Gość
5 lutego, 09:37, Gość:

Mamy bardzo mądrego inżynier ruchu w Lublinie.

Nikt nie wie, kim jest osoba, która zatwierdza projekty ruchu. To tajemnica dyrekcji ZDM ? A może prezydent Żuk wie ?

G
Gość
5 lutego, 09:55, kuba:

Spowolniony przez buspasy przepływ samochodów osobowych powoduje więcej wydalanych substancji trujących z rur wydechowych. Buspasy - poroniony pomysł.

no jasne !

k
kuba

Spowolniony przez buspasy przepływ samochodów osobowych powoduje więcej wydalanych substancji trujących z rur wydechowych. Buspasy - poroniony pomysł.

G
Gość
5 lutego, 08:35, Ja:

Robią te buspasy po to żeby utrudnić ludziom jazdę samochodami osobowymi , urząd chce w ten sposób zmusić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej . Ciekawe jak będą wyglądały Racławickie po remoncie bo Męczenników Majdanka jest masakryczna to samo Grygowa . Wszystkie te modernizacje ulic są wykonywane bez głowy .

5 lutego, 08:40, Gość:

w czym problem ? jestem ZA

ale nie przez BUS PASY

zrobić zakaz wjazdu do centrum poniżej EURO5

i będzie efekt natychmiastowy

odetchniemy wszyscy od smrodu NOX i PM

5 lutego, 09:30, Gość:

a jakie to centrum?

5 lutego, 9:48, Gość:

mówię poważnie - i tak to nas czeka

po co mają wjeżdżać strucle do centrum

porobić parkingi na peryferiach okamerowane i przesiadka do MPK

i przesiadka do zapchanego, śmierdzącego, jeżdżącego co godz. autobusu mpk

G
Gość

zobaczcie ile ludzi sami siebie trują

jeżdżą pojedynczo TDI TDCi SDi CTDI TD

syf syfa syfem wyprzedza

E
Edi
5 lutego, 08:35, Ja:

Robią te buspasy po to żeby utrudnić ludziom jazdę samochodami osobowymi , urząd chce w ten sposób zmusić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej . Ciekawe jak będą wyglądały Racławickie po remoncie bo Męczenników Majdanka jest masakryczna to samo Grygowa . Wszystkie te modernizacje ulic są wykonywane bez głowy .

5 lutego, 8:40, Gość:

w czym problem ? jestem ZA

ale nie przez BUS PASY

zrobić zakaz wjazdu do centrum poniżej EURO5

i będzie efekt natychmiastowy

odetchniemy wszyscy od smrodu NOX i PM

zakazać wjazdu do centrum wszystkim. Odetchniemy od smrodu.... tylko, że wiatru nie zatrzymamy i ...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3