Rosyjski samolot-kolos rusłan na lotnisku w Świdniku? To możliwe

Ewa Pajuro, DUN
Rusłan
Rusłan Lotnisko Chopina
Rusłan to jeden z największych samolotów świata. Z pełnym ładunkiem waży około 600 ton. Z jego usług korzysta m.in. PZL Świdnik. W tym miesiącu rusłan zabrał z lotniska w Jasionce pod Rzeszowem dwa śmigłowce sokół. Maszyny kupiły Filipińskie Siły Powietrzne. Kolejną dostawę zaplanowano na początek przyszłego roku. Czy tym razem kolos przyleci do Świdnika? To możliwe.

- Jesteśmy otwarci na każdą propozycję współpracy ze strony PZL, zwłaszcza że powstała droga kołowania łącząca nasz pas startowy z terenem fabryki - mówi Piotr Jankowski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin.

Jankowski zapewnia, że na lubelskim lotnisku są techniczne możliwości dla lądowania i startu ogromnego rusłana. Pas startowy w Świdniku (2,5 km) jest wprawdzie krótszy np. od tego w Jasionce (3,2 km), ale jeśli rosyjski kolos nie byłby maksymalnie obciążony, mógłby wznieść się w powietrze. Zdaniem prezesa PZL Świdnik, przylot rusłana albo innego kolosa, jak Ił-76 byłby sporym wydarzeniem. - Wszędzie, gdzie się pojawiają, ściągają setki miłośników lotnictwa - stwierdził Mieczysław Majewski, szef PZL w rozmowie z "Głosem Świdnika".

PZL Świdnik, należący do koncernu AgustaWestland sprzedał na Filipiny łącznie osiem sokołów. Umowę w tej sprawie podpisano w 2010 r. Pierwsze cztery śmigłowce w wersji wojskowej przeznaczonej do transportu żołnierzy dostarczono do bazy lotniczej Clark (niedaleko stolicy Filipin - Manili) w lutym tego roku.

- Doskonałe możliwości sokoła oraz różnorodność misji, w których może uczestniczyć pozwolą wzmocnić zdolności operacyjne Filipińskich Sił Powietrznych - zapewnia Nicola Bianco, dyrektor zarządzający PZL Świdnik.

Zamówienie obejmuje także wyposażenie naziemne, części zamienne, usługi wsparcia technicznego i szkolenia dla pilotów i mechaników.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 46

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotrek

Dokladnie...kod referencyjny lotniska nie jest jakims ograniczeniem..dlatego na lotniska z kodem 4D (np. Krakow, Wroclaw) ladowaly takie samoloty jak An-124, B 747, B777

f
falwej

Ja Wam dam dobrą radę. Poczytac trochę na ten temat a później się wypowiadać. AN-124 Rusłan jest samolotem klasy E, a sama klasyfikacja lotniska w Świdniku nie dyskwalifikuje tegoż lotniska z przyjmowania tak dużych maszyn. Lotniska w Katowicach, Wrocławiu tez mają taki sam pas a ten samolot już kilka razy tam siadał i z nich startował. Poduczyć się w kwestii lotnictwa bo zieloni jesteście a udajecie znawców jak pan Maciarewicz z wiadomo jakiej partii. Tyle.

O
Obserwator.

Wszystkiego najlepszego...

m
motyla noga

Będzie. Od godziny 5 do 17 odlot co 15 minut, a od 17 do 24 co 30 minut.

e
ebi

Najewiekszy na swiecie AN 255 (mniejszy brat to Rusłan Antonov 124) uzwaja lotniska o parametrach:
szerokosc: 45m
pas startowy: max. załadowany 3000m
Antonow jest z tego znany ze nie potrzebuje długie drogi startowej. Czyli na te kilka smiglowcow (szuta tylko 4.000kg) wystarczył by ten pas startowy 2520m. Ale jak firma AgustaWestland PZL Świdnik chętna dolozenia do opcji w planach lotniska rozbudowy pasa startowego do 3000m, to bardzo proszę.

k
ka

i znowu jakiś głupek nawiedzony chce zaistnieć! chce napisać nie wiadomo o czym?Wyluzuj się faciu i daj sobie na wstrzymanie!I takie badziewie robi wizerunek Lublina!Proponuję modlić się o zdrowie/psychiczne/bo o rozum już jest za późno. AMEN!

k
kolka

....lampy oświetlające pas to nie smoleńskie brzozy a wytrzymałość skrzydła Rusłana to nie jakiegoś tam TU-154. W razie czego to Tusk poprosi Anodinę o opinię -a ta jak się domyślam odpowie ,że gdyby Komorowski nie usiadł za sterami Rusłana i nie pomylił go z drzwiami od stodoły to nic by się nie stało i wszystko by przebiegło bez BULU

k
kolka

....lampy oświetlające pas to nie smoleńskie brzozy a wytrzymałość skrzydła Rusłana to nie jakiegoś tam TU-154. W razie czego to Tusk poprosi Anodinę o opinię -a ta jak się domyślam odpowie ,że gdyby Komorowski nie usiadł za sterami Rusłana i nie pomylił go z drzwiami od stodoły to nic by się nie stało i wszystko by przebiegło bez BULU

k
kolka

latarnie oświetlające pas to nie smoleńska brzoza a wytrzymałość skrzydeł Rusłana to nie ta co u TU-154. Tak że zapakować Komorowskiego do Rusłana i niech ląduje w Świdniku. W razie czego
to Tusk poprosi Anodinę o wyjaśnienie a ta ogłosi, że gdyby Komorowski nie pomylił samolotu z drzwiami od stodoły to wsjo byłoby w parjadkie.

k
kolka

latarnie oświetlające pas to nie smoleńska brzoza a wytrzymałość skrzydeł Rusłana to nie ta co u TU-154. Tak że zapakować Komorowskiego do Rusłana i niech ląduje w Świdniku. W razie czego
to Tusk poprosi Anodinę o wyjaśnienie a ta ogłosi, że gdyby Komorowski nie pomylił samolotu z drzwiami od stodoły to wsjo byłoby w parjadkie.

K
Kubeba

Czyli- gdyby Rusłan był napełniony powietrzem to wzniósłby się w powietrze ...........to chciałaś nam przekazać Ewo Pajuro i DUN ?. Tyle tylko że nie trzeba być Ajnsztajnem aby wiedzieć że dwa Sokoły są ciut cięższe od powietrza i jak ich woziliśmy do odprawy w Rzeszowie tak i wozić je będziemy.
Rusłanem co najwyżej do Świdnika może przylecieć Komorowski ale już bez Pierwszej Damy bo jej ciężar mógły spowodować to że Rusłan zatrzymałby się dopiero na ogródkach działkowych u zbiegu Lotniczej i Żwirki i Wigóry

K
Kubeba

Czyli- gdyby Rusłan był napełniony powietrzem to wzniósłby się w powietrze ...........to chciałaś nam przekazać Ewo Pajuro i DUN ?. Tyle tylko że nie trzeba być Ajnsztajnem aby wiedzieć że dwa Sokoły są ciut cięższe od powietrza i jak ich woziliśmy do odprawy w Rzeszowie tak i wozić je będziemy.
Rusłanem co najwyżej do Świdnika może przylecieć Komorowski ale już bez Pierwszej Damy bo jej ciężar mógły spowodować to że Rusłan zatrzymałby się dopiero na ogródkach działkowych u zbiegu Lotniczej i Żwirki i Wigóry

r
ravajas@wp.pl

Skoro tak Cię boli, że lotnisko nazywa się Portem Lublin, to zapomnij, że polecisz do Londynu! Możesz sobie polecieć co najwyżej do Lutonu albo do Stansted. I też sobie zobacz gdzie te lotniska leżą. Np lotnisko Warszawa Modlin leży w... Nowym Dworze Mazowieckim i nikt się nie pruje. Ech ta świdnicka frustracja.

P
Piotrek

Pas ma nawet 45 m szerokości (+ po 7,5 opaski utwardzone, ale po nich samolot sie nie porusza). Tak dla przykladu na Heathrow gdzie laduje masa B747, A380 pasy maja 40m i 50m szerokosci.

Pytasz jakim "jakim cudem ma siadać rusłan o rozpiętości >73m?". Takim, ze rozpietosc skrzydel nie ma tutaj znaczenia..znaczenie ma rozstaw kol..

Juz niedawno byl tutaj taki artylul, ze dreamliner nie wyladuje, bo pas jest za waski..no po prostu rece opadaja..

p
papi

coś tu kolego zmyślasz .... ja ciągle patrze w niebo i nic nie widziałem. Nie widać skrzydeł dlatego to ma nie być helikopter? ( po polsku śmigłowiec ) Przeważnie śmigłowce nie mają skrzydeł.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3