Duże zmiany szykują się w funkcjonowaniu Lubelskiego Roweru Miejskiego. Ratusz podał wyniki konsultacji społecznych z mieszkańcami dotyczących funkcjonowania systemu od przyszłego roku. To, co najbardziej dotknie użytkowników to likwidacja darmowych pierwszych 20 minut jazdy. Nie będzie można też – co sugerowali uczestnicy konsultacji – zostawić roweru poza uliczną wypożyczalnią.
Konsultacje trwały przez miesiąc (15 kwietnia – 15 maja). Uczestniczyło w nich 106 osób (najmłodsza miała 17 lat, najstarsza – 70). Miały one „podpowiedzieć” urzędnikom, jak ma działać Lubelski Rower Miejski w latach 2021 – 2023. Z końcem tego sezonu wygasa umowa z dotychczasowym operatorem LRM czyli spółką Nextbike. Ratusz musi ogłosić przetarg aby znaleźć firmę, która zajmie się rowerami od 2021 r.
Darmowa jazda do likwidacji
Wśród tematów „do dyskusji” urzędnicy wskazali możliwość likwidacji „darmowych minut”. Obecnie za pierwsze 20 minut przejazdu nie trzeba płacić. I zdecydowana większość użytkowników miejskich jednośladów korzysta z tej możliwości. Darmowe przejazdy stanowią łącznie 86 proc. podróży. Urzędnicy chcą aby od 2021 r. pierwsze pół godziny podróży kosztowało złotówkę. Dla 42 proc. badanych jest to pomysł do zaakceptowania, ale 46 proc. uczestników konsultacji - mówi „nie” takiemu rozwiązaniu.
Wśród uwag zgłoszonych przez mieszkańców pojawiła się taka aby dalej pozostawić „darmowe minuty”. Na to „nie” mówi ratusz.
„Wysokie koszty zakupu i utrzymania systemu LRM wymuszają zwiększenie udziału użytkowników w kosztach” - argumentują urzędnicy. Przychylnym okiem natomiast patrzą na przyznanie prawa do 20 bezpłatnych minut posiadaczom Lubelskiej Karty Mieszkańca czyli osobom płacącym PIT w Lublinie.
23 proc. badanych uważa „że to dobry pomysł” aby LRM był systemem całorocznym. Kolejnych 40 proc. popiera to rozwiązanie z zastrzeżeniem, że system funkcjonowałby tylko przy sprzyjających warunkach atmosferycznych. 13 proc. uważa, że nie ma potrzeby aby LRM działał przez cały rok.
Według badanych modyfikacji w rowerach wymagają biegi i przerzutki (77 proc. badanych), siodełka (56 proc.), hamulce (47 proc.). Z konsultacji wynika, że LRM rzadko służy jazdom rekreacyjnym. Najczęściej jednoślady są wykorzystywane jako środek dojazdu do szkoły, uczelni, pracy (46 proc.).
- Ranking stomatologów w Lublinie. Polecają sami pacjenci
- Weekendowy relaks lublinian nad Zalewem Zemborzyckim
- Nie straszna im pandemia. Tłumy nad Jeziorem Białym
- Tak fani żużla kibicowali nad Zalewem. Mamy dużo zdjęć
- Potężna burza nad Lublinem. Zobaczcie zdjęcia Czytelników
- „Z pól nie ma co zbierać". Nawałnice wywołały ogromne szkody
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?