reklama

Rusza IV edycja Festiwalu Promocji Miast i Regionów

Barbara StefańskaZaktualizowano 
Z Anną Proszowską-Salą, dyrektor Festiwalu Promocji Miast i Regionów, i dr Magdaleną Florek, członkiem jury festiwalu, specjalistką od marketingu terytorialnego, rozmawia Barbara Stefańska

Marketing firm, marketing polityczny - to już znamy. Mniej słyszymy o marketingu terytorialnym. Czemu służy promocja marek miast i regionów?M.F.: Celem marketingu terytorialnego jest głównie zwiększenie dobrobytu mieszkańców przez kształtowanie atrakcyjnego wizerunku miast i regionów przyciągającego turystów i inwestorów. Miasta promują już wydarzenia i atrakcje turystyczne, ale profesjonalny marketing, który wykorzystuje nowoczesne narzędzia, rozwija się intensywnie dopiero od niedawna.

W gminach brakuje dobrych dróg, pieniędzy na szpitale i szkoły. Lokalne władze mogą myśleć: po co inwestować w wizerunek, który nie przynosi od razu rezultatów?
M.F.: Budowanie marek regionu jest zadaniem na lata. Trzeba się uzbroić w cierpliwość i prowadzić te działania konsekwentnie. Natychmiastowe efekty przynosi organizowanie wydarzeń, wtedy od razu widać, ilu turystów przyjechało, ile wydali na noclegi, rozrywki. Na długofalowe rezultaty trzeba zapracować. Ale naprawdę warto. Atrakcyjny wizerunek przełoży się na to, że turyści będą odwiedzać to miejsce, firmy będą miały większe zaufanie, żeby tam inwestować, przybędą też nowi mieszkańcy.

Gmina zdecydowała się na strategię marki. Co ma zrobić w takiej sytuacji? Sama zorganizować promocję czy kogoś zatrudnić?
M.F.: Warto zaangażować profesjonalistów. Ale we wszystko muszą być także zaangażowani mieszkańcy, przedstawiciele instytucji i organizacji lokalnych. Najpierw trzeba zarazić tą koncepcją lokalną społeczność i dopiero wtedy wyjść na zewnątrz. Ale kontrolę nad tym procesem należy powierzyć specjalistom.

Czyli najpierw tworzymy kampanię skierowaną do mieszkańców, a dopiero potem wychodzimy na zewnątrz.
M.F.: Cały proces zaczyna się od przeprowadzenia badań: jakie są problemy w mieście, jak mieszkańcy chcieliby, żeby ich miasto wyglądało. Prowadzi się jednocześnie badania dotyczące wizerunku miasta czy gminy na zewnątrz, żeby wybrać jakiś kierunek działań, który następnie jest konsultowany ze społecznością lokalną. Mieszkańcy miasta czy gminy muszą się oswoić z koncepcją marki i ją zaakceptować, gdyż raz wypromowana marka powinna obowiązywać przez długi czas.

Chodzi o wyczucie klimatu miejsca i przełożenie go na strategię?
M.F.: Tak. Wizerunek musi bazować na specyfice miejsca, tradycjach. Agencje wyszukują coś, co wyróżnia dane miejsce, nawet jeśli mieszkańcy nie zdają sobie z tego sprawy. Sztucznie wykreowany wizerunek może funkcjonować krótko, aż okaże się, że jest po prostu fałszywy.

Festiwal skupia się w tym roku m.in. na komunikacji online. Jak wykorzystać internet do marketingu terytorialnego?
M.F.: Przez strony internetowe, wysyłanie newsletterów, portale społecznościowe: Facebook, Nasza-klasa, Twitter, blogi i inne narzędzia Web 2.0 Te nowe możliwości polskie miasta już wykorzystują, np. Szczecin, Wrocław, Radom, Częstochowa. Przez portale społecznościowe internauci uzyskują szybką i zwięzłą informację o wydarzeniach w mieście czy regionie. To jest szczególnie skuteczna metoda dotarcia do młodego pokolenia. Warto przy okazji powiedzieć, że internauci tworzą alternatywny obieg informacji o mieście. Urzędy nie mogą go w pełni kontrolować, ale mogą współpracować z internautami.

Kampania online jest nową kategorią nagród - Złote Formaty. Jaki jest cel przyznawania tego wyróżnienia i jakie korzyści przyniesie ono gminom?
A.P.-S.: Z jednej strony, konkurs Złote Formaty ewoluuje wraz z profesjonalizacją działań promocyjnych miast. Z drugiej zaś strony, wyznacza kierunek tego rozwoju. Kategoria Kampania online została wprowadzona w celu wyróżnienia tych samorządów, które - realizując działania online - myślą kompleksowo, strategicznie o celu, jaki chcą osiągnąć. Zdobycie pierwszego miejsca w tej kategorii, poza wymierną wartością, jaką jest m.in. ogólnopolska kampania outdoorowa, daje również prestiż Złotego Formatu i pewność, że realizując promocyjne działania online, zmierzamy w słusznym kierunku.

Do 9 marca można zgłaszać udział w Festiwalu Promocji Miast i Regionów

Ruszyła IV edycja Festiwalu Promocji Miast i Regionów. Termin nadsyłania projektów promocyjnych upływa 9 marca br.

Przyznane zostaną nagrody Złotych Formatów w pięciu kategoriach: Event, Wydawnictwo promocyjne, Kampania online, Outdoorowa kampania reklamowa oraz za całokształt działalności promocyjnej - Grand Prix Festiwalu.

W dniach 21-22 kwietnia odbędzie się w Warszawie dwudniowa impreza: konferencja oraz gala połączona z rozdaniem nagród.

Więcej informacji na: www.promocjamiast.pl, lub pod nr. biura organizacyjnego: 22 478 44 27.

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3