Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruszyła inwestycja za ćwierć miliarda. Żeby powstał nowy dworzec autobusowy trzeba najpierw zburzyć stary

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Najpierw burzenie, później budowanie – rozpoczęły się prace przy dworcu metropolitalnym, który stanie przy ul. Dworcowej. Ogrodzony teren budowy ma dwa hektary. Na razie nie będzie utrudnień dla kierowców, ale pojawią się one w drugiej połowie lutego – zamknięta wówczas dla ruchu będzie ul. Gazowa.

18 miesięcy – tyle czasu zajmie budowa dworca metropolitalnego przy ul. Dworcowej. Zgodnie z umową ma być gotowy do końca lipca 2022 . Prace właśnie wystartowały. Pochłoną 231 mln zł.

– Jedna z największych i najważniejszych inwestycji Miasta, na którą Lublin czeka od dawna, wkracza w etap realizacji – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublin. I podkreśla: - Pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową, powstanie nowoczesny dworzec na miarę XXI wieku, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej.

Teren budowy – obejmujący m.in. obszar dawnego dworca południowego PKS - ma ponad 2 hektary. Został już ogrodzony. Ruszyły rozbiórki.
- Aktualnie trwa demontaż instalacji wewnętrznych znajdujących się w budynkach. Prace obejmą również przełożenie uzbrojenia podziemnego – precyzje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Inwestycja obejmą nie tylko budowę samej siedziby przyszłego dworca ale też przebudowę sąsiadujących z nim ulic.
- Prace będą wykonywane jednocześnie na rozległym terenie o łącznej powierzchni ponad 4 ha, a sam budynek dworca, w trudnych warunkach gruntowo – wodnych. Realizacja tej inwestycji to nie tylko ogromne przedsięwzięcia od strony technicznej, ale także organizacyjnej – mówi Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina. I dodaje: - Będziemy się starali minimalizować utrudnienia dla mieszkańców związane z prowadzonymi robotami.
Na razie kierowcy ani pasażerowie komunikacji miejskiej nie odczują utrudnień w ruchu. Ale ten stan nie utrzyma się długo.

- W pierwszym etapie prac nie przewiduje się zmiany organizacji ruchu w rejonie realizowanej inwestycji. Nastąpią one dopiero przy realizacji prac w zakresie infrastruktury drogowej, co jest planowane w drugiej połowie lutego. Wówczas konieczne będzie zamknięcie ul. Gazowej, która koliduje z nowo budowanym budynkiem dworca. Zamknięcie to wymusi zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej – informuje Góźdź.

Jak to będzie wyglądać

Wraz z budową dworca przebudowany będzie układ komunikacji wokół niego. Z pl. Dworcowego zniknie ruch samochodowy. - Stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także zaplanowano postój TAXI – opisuje Góźdź.

Przedłużeniem pl. Dworcowego będzie ul. 1 Maja. Pojawią się na niej m.in. nowe drzew i krzewy, elementy małej architektury, 58 miejsca postojowe i stojaki rowerowe.
Zmodernizowane zostaną ulice: Młyńska, Pocztowa i Gazowa. Na Pocztowej wymianę będzie konstrukcja jezdni chodników. Przebudowany zostanie wlot Pocztowej w Kunickiego, co umożliwi przejazd tamtędy autobusom komunikacji miejskiej.
Przebudowę zostanie ul. Młyńska na odcinku od Ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstanie na niej ścieżka rowerowa oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie.

- Ponadto by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego cofnięty w stronę torów będzie pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego – wskazuje Góźdź.

Rondo Sportowców - zbieg ulic, Stadionowej, Krochmalnej, Gazowej i Młyńskiej - będzie rondem turbinowym. - Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstanie zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów.

Dworzec południowy PKS

Dworzec południowy PKS uruchomiono z końcem kwietnia 1977 r. – Znajduje się tu obszerna poczekalnie, 3 kasy biletowe oraz informacja autobusowa i kolejowa. Obszerny plac manewrowy oraz parking po drugiej stronie mogą pomieścić duża liczbę autobusów. Wkrótce powstanie tu także myjnia oraz stanowiska do obsługi technicznej autobusów – donosił Kurier Lubelski 2 maja 1977 r. W chwili otwarcia rozkłady jazdy obejmowały 150 kursów m.in. Przemyśla, Bychawy czy Świdnika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski