S17. Ruszy budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Miasto odetchnie od aut

Artur Jurkowski
Podpisanie umowy na budowę obwodnicy Tomaszowa Lub. pomiędzy GDDKiA a Mota-Engil Central Europe
Podpisanie umowy na budowę obwodnicy Tomaszowa Lub. pomiędzy GDDKiA a Mota-Engil Central Europe materiały GDDKiA
Mota-Engil podpisała umowę na budowę obwodnicy. Inwestycja pochłonie 193 mln zł i ma być wykonana do wiosny 2021 roku.

W ciągu doby przez Tomaszów Lubelski przejeżdża ok. 20 tys. samochodów. Połowa z nich to ruch tranzytowy. I te za 3,5 roku mogą zniknąć z miasta. Dlaczego? Bo wtedy ma być oddana do użytku obwodnica Tomaszowa Lubelskiego, będąca częścią drogi ekspresowej S17. GDDKiA podpisała umowę na budowę drogi. Roboty wykona Mota-Engil Central Europe.

- Zaczynamy widzieć koniec kłopotów z zatłoczonymi ulicami, obniżonym poziomem bezpieczeństwa, ale też ograniczeniem rozwoju miasta - podkreślał Wojciech Żukowski, burmistrz Tomaszowa Lubelskiego.

- Dzięki budowie obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego poprawi się dostępność komunikacyjna regionu, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miasta - dodał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Kontrakt na roboty drogowe opiewa na 193,5 mln zł. Ale koszt inwestycji jest dużo wyższy. Po uwzględnieniu wykupu gruntów, prac projektowych, archeologicznych oraz nadzoru nad realizacją kontaktu sięgnie on 292 mln złotych.

- Wykonawca zaktualizuje istniejącą dokumentację do obowiązujących obecnie przepisów oraz uwzględni modyfikację decyzji środowiskowej - poinformował Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Trasa będzie przebiegać po wschodniej stronie miasta. Na przecięciu z drogą do Hrubieszowa (DW 850) powstanie węzeł Tomaszów Lubelski Północ, a na włączeniu do przebiegu DK17 węzeł Tomaszów Lubelski Południe. Obwodnica będzie jednojezdniowa, a w obrębie obu węzłów dwujezdniowa. Nad doliną rzeki Sołokiji droga pobiegnie estakadą. Zbudowane zostaną również drogi dojazdowe o łącznej długości 13,8 km, przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego. W ciągu miesiąca GDDKiA ma przekazać wykonawcy teren budowy. - Kierowcy z nowej trasy skorzystają na wiosnę 2021 roku - zapowiedział Nalewajko.

- Ale to mocno asekuracyjny termin. Liczymy, że prace zakończą się dużo wcześniej - dodał Żukowski.

Pod koniec ub. tygodnia Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z GDDKiA umowę o dofinansowanie z funduszy unijnych budowy trasy S17. Chodzi o 59 km odcinek ekspresówki między Kurowem a Garwolinem. Wartość inwestycji to 2,28 mld zł, dofinansowanie z UE - prawie 1,2 mld zł.

- Projekt jest już realizowany. Budowa odcinka zakończy się w 2019 roku. Umowa potwierdza, że dofinansowanie unijne jest już pewne - podkreślał wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński.


Zobacz także: Budowa S17 w rejonie Ryk i Puław. Kolejny etap prac

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Myślę ze obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego zaczną budować w 2021 r a zakończą w 2031 r jak dobrze pójdzie miejmy nadzieję bo na razie się biorą do budowy jak pies do jeża

g
gość

Pieniądze na tą inwestycję dostaliśmy ze środków unijnych,więc co robi ten dwulicowy chór wujów w drugim rzędzie ,który tą unię cały czas krytykuję.

...

To jest Aleja Kraśnicka. Użytkownik 23e napisał cyt. "Tak samo było z Kraśnickimi w Lublinie" sugerując błędnie, że droga nazywa się Aleje Kraśnickie - a takiej ulicy nie ma.

m
magda

A co tam robił ten babo/chłop z Chełma? Brrr...

Z
Za Lassem

Kawałek DK 19 od ronda Honorowych Krwiodawców w kierunki na Kraśnik to jest to

g
gość

Kasa z Unii,i gdyby nie to nici z obwodnicy,

...

Nie ma takiej ulicy w Lublinie.

23e

A przez 3,5 roku mieszkańcy Tomaszowa dokupią samochodów (a liczbę samochodów na 1000 mieszkańców mamy większą niż Niemcy) i tą lukę w autach z obwodnicy wypełni ruch lokalny. I będzie tak samo zasmrodzony i zatłoczony Tomaszów. Tak samo było z Kraśnickimi w Lublinie. Po oddaniu obwodnicy miały zniknąć korki. Obwodnica jest, korki są takie same.

Dodaj ogłoszenie