Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sąd ogłosił upadłość Ursusa. Nie udało się rozwiązać problemów finansowych

Aleksandra Dunajska-Minkiewicz
Aleksandra Dunajska-Minkiewicz
Anna Kurkiewicz/archiwum
Firma Ursus, znany producent m.in. ciągników rolniczych, od ponad dwóch lat borykała się z problemami finansowymi. Spółka wnioskowała o rozpoczęcie postępowania restrukturyzacyjnego, ale Sąd Rejonowy w Warszawie nie wyraził na to zgody i w poniedziałek ogłosił jej upadłość.

Wniosek o upadłość złożyli wierzyciele spółki: Getin Noble Bank i PKO BP. Postanowienie jest nieprawomocne, ale „skuteczne i wykonalne z dniem jego wydania”. Sąd wyznaczył też syndyka – spółkę KGS Restrukturyzacje w Warszawie.

Początki były optymistyczne

Ciągniki z logiem Ursusa produkowane były w Lublinie od 2011 r. Dwa lata później Ursus podpisał wart 90 milionów dolarów kontrakt na dostawę trzech tysięcy ciągników i uruchomienie centrów serwisowych oraz montowni w Etiopii. Potem były kolejne umowy z krajami afrykańskimi. Prezes Ursusa Karol Zarajczyk liczył na podbój kolejnych rynków. Ursus zaczął produkować trolejbusy, autobusy elektryczne. Pojawiały się projekty wejścia na rynek autobusów elektrycznych. Podstawy do optymizmu były: rocznie z zakładów produkcyjnych w Lublinie, Dobrym Mieście i Opalenicy wyjeżdżało ok. 1,2 tys. ciągników i kilka tysięcy maszyn rolniczych sprzedawanych w Polsce i na świecie, m.in. do Czech, Belgii, Holandii i Pakistanu. Firma zaprezentowała pierwszy polski autobus wodorowy oraz projekt elektrycznego samochodu dostawczego – Elvi.

W 2013 r. przychody Ursusa powiększyły się o ponad 50 procent. Ale też rosły straty, a kłopoty rozpoczęły się od fiaska jednego z afrykańskich kontraktów. W marcu 2019 roku działający w imieniu jednego z wierzycieli komornik wkroczył do Ursusa. Zajął surowce, materiały i półprodukty, które spółka na bieżąco wykorzystuje do produkcji maszyn. Później fabryka wróciła do stabilnej pracy, ale długi pozostały.

Firma przechodziła restrukturyzację, ale nie udało się wyprowadzić jej z kłopotów.

Na początku 2020 r. spółka zmieniła siedzibę i wyprowadziła się z Lublina. Pozostała tu fabryka autobusów i ciągników.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski