Samochód elektryczny czy hybrydowy? Jakie są różnice i na co się zdecydować?

Materiał partnera zewnętrznego Mazda

W przypadku zakupu samochodów napędzanych tradycyjnymi silnikami spalinowymi zastanawiamy się, czy najlepszy będzie wybór jednostki wysokoprężnej, czy jednak benzynowej. Z kolei chęć nabycia auta ekologicznego również wiąże się dokonaniem wyboru dotyczącego rodzaju napędu. Lepszy będzie samochód elektryczny czy może hybryda? Zarówno pojazdy hybrydowe jak i elektryczne zdobywają coraz większą popularność, która wynika m.in. z chęci dbania o środowisko naturalne oraz poszukiwania dodatkowych oszczędności w domowym budżecie.

Jak działa samochód z napędem hybrydowym?

Samochód hybrydowy jest pojazdem, który korzysta z dwóch różnych rodzajów napędu – silnika spalinowego oraz jednego lub kilku elektrycznych. Celem takiego połączenia jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji do atmosfery, a także podniesienie mocy samochodu i poprawienie jego osiągów. Do budowy aut hybrydowych najczęściej wykorzystuje się silniki benzynowe, czasem również wysokoprężne, ale to drugie rozwiązanie nie cieszy się zbyt dużą popularnością zarówno wśród producentów aut, jak i samych klientów.

Jaka jest zasada działania hybrydy? Sposób wykorzystania elektrycznych silników w samochodach o napędzie hybrydowym, podobnie jak ich stopień, jest zróżnicowany ze względu na ich budowę. Napęd hybrydowy równoległy polega na mechanicznym połączeniu każdego silnika z napędem kół. W tym przypadku auto może być napędzane silnikiem spalinowym, elektrycznym lub obydwoma jednocześnie.

W tej technologii wykorzystywane są niewielkie silniki elektryczne i małe baterie. Kolejnym powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest napęd szeregowy, w którym główne źródło napędu stanowi silnik elektryczny, natomiast jednostka spalinowa odpowiedzialna jest za ładowanie baterii, by utrzymać poziom energii na optymalnym poziomie. Napęd hybrydowy łączy w sobie oba powyższe rozwiązania, zapewniając najwyższą wydajność przy małych i wysokich prędkościach.

Samochody hybrydowe charakteryzują się umiarkowanym zasięgiem podczas wykorzystywania wyłącznie silników elektrycznych. Wyjątkiem są hybrydy typu plug-in. Jednostki elektryczne montowane w autach hybrydowych podnoszą ich całkowitą moc o kilkadziesiąt koni mechanicznych. Przeczytaj więcej na temat napędów hybrydowych w samochodach.

Samochód elektryczny? Co warto o nim wiedzieć?

Auta elektryczne – jaka sama nazwa wskazuje – napędzane są wyłącznie przy użyciu silników elektrycznych zasilanych pojemnymi bateriami. W przeciwieństwie do hybryd, w takich samochodach nie montuje się jednostek spalinowych, których zadaniem byłoby doładowanie baterii. Samochody elektryczne można naładować z domowego gniazdka na specjalnych stacjach ładowania. Brak spalania paliwa wpłynął na całkowite wyeliminowanie układu wydechowego, a tym samym znacznie cichszą pracę całego układu napędowego.

Z uwagi na nieemitowanie dwutlenku węgla i znacznie mniejszy hałas mają one zdecydowanie mniejszy wpływ na środowisko oraz np. mieszkańców miast.

Współczesne auta o napędzie elektrycznym mają duży zasięg, nawet 500 kilometrów, a koszt przejechania 100 km takim samochodem mieści się w przedziale 5–10 zł (ładowanie z domowego gniazdka). Czas napełnienia baterii jest zależny od tego, gdzie się odbywa. Jeśli auto ładowane jest w domowym garażu, z tradycyjnego gniazdka to czas uzupełnienia energii w baterii o dużej pojemności może sięgać dziesięciu godzin. Jeśli zaś wykonujemy je na jednej ze specjalnych stacji ładowania, to czas ich uzupełnienia do 80% pojemności wynosi średnio kilkadziesiąt minut.

Auta elektryczne posiadają podobną moc jak tradycyjne samochody napędzane silnikami spalinowymi i zapewniają zbliżone osiągi, jednak ich ogromną zaletą jest wysoki moment obrotowy, który dostępny jest od już od najniższego zakresu. Co ważne, serwisowanie takich pojazdów wyklucza wymianę oleju silnikowego oraz filtrów, których w nich po prostu nie ma.

Najpopularniejsze samochody elektryczne w 2020 roku

W roku 2019 zarejestrowano w Polsce 945 samochodów o napędzie w pełni elektrycznym. Ponad połowa z nich to małe auta miejskie – BMW i3 oraz Renualt Zoe. Jednak ponad 10% z tych aut stanowią również większe samochody, a wśród nich znalazła się Tesla Model 3, pojazd produkowany przez najbardziej rozpoznawalną firmę zajmującą się seryjną produkcją samochodów elektrycznych. Jakie cechy posiada każdy z tych pojazdów?

BMW i3 trafiło do salonów w 2013 roku i od samego początku cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem wśród klientów. Ten mierzący 400 cm długości samochód posiada baterię o pojemności 42 kWh, dzięki której zasięg w cyklu mieszanym wynosi ok. 300 km. Silnik o mocy 170 KM pozwala na rozpędzenie małego BMW do 100 km/h w 7,3 s. Klienci oczekujący lepszych osiągów mogą wybrać usportowioną wersję i3s, której moc jest o 14 KM większa, a sprint do setki jest krótszy o 0,4 s.

Renault Zoe to samochód o bardzo zbliżonych proporcjach, który francuski producent udostępnia z dwiema jednostkami napędowymi o mocach: 110 KM oraz 135 KM. W najmocniejszej odmianie ten miejski samochód przyspiesza 0–100 km/h w 10 sekund, natomiast dzięki zastosowaniu nowych baterii o pojemności 52 kWh (wcześniej miały 40 kWh) zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 390 km.

Tesla Model 3 to samochód klasy średniej, który klienci mogą nabywać od 2017 roku. Dzięki mocy wynoszącej 258 KM czas rozpędzenia się 0–100 km/h mieści się w czasie poniżej 6 sekund. Model 3 dostępny jest w dwóch wersjach – Standard oraz Long Range. W pierwszej odmianie auto może przejechać ok. 350 kilometrów na jednym ładowaniu, natomiast powiększenie baterii z 50 kWh na 75 kWh zwiększa ten dystans do ok. 500 kilometrów.

W 2019 roku została zaprezentowana również całkiem nowa, w pełni elektryczna Mazda MX-30. Jest to samochód skierowany dla rodzin z dziećmi, które dziennie pokonują kilkadziesiąt kilometrów. Z tego właśnie względu w aucie zostały zamontowane małe baterie, których pojemność wynosi 35,5 kWh. Dzięki tym parametrom auto może przejechać na jednym ładowaniu do 200 kilometrów. Natomiast ładowanie odbywające się na stacji 50 kW ma zajmować jedynie 30–40 minut. Przeczytaj więcej na temat tego modelu Mazdy tutaj.

Najpopularniejsze samochody hybrydowe typu plug-in w 2020 roku

Samochody plug-in, czyli PHEV (z ang. „plug-in hybrid electric vehicle”), to rozwiązanie pośrednie, łączące w sobie cechy napędu hybrydowego oraz elektrycznego. Tego typu pojazd można podłączać do zwykłego gniazdka elektrycznego i ładować nawet podczas jazdy. W porównaniu z innymi pojazdami elektrycznymi samochody plug in mają większą pojemność akumulatorów, co pozwala na pokonanie większej liczby kilometrów na jednym ładowaniu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, hybryda plug in umożliwia w pełni elektryczną jazdę na krótkich rasach i jednocześnie pełen zakres hybrydy na trasach długich. W ten sposób uzyskuje się mniejszą emisję spalin oraz lepszą efektywność paliwową. Najpopularniejsze hybrydy plug in w 2019 roku to Mitsubishi Outlander, MINI Countryman, BMW Serii 5 oraz KIA Niro.

Mitsubishi Outlander – to produkowany od 2003 roku kompaktowy SUV. W 2012 roku zaprezentowano trzecią generację Outlandera, która dostępna jest w Polsce od 2014 roku. Outlander PHEV wyposażono w benzynowy silnik o pojemności 2,0 l i mocy 121 KM, a także w dwie jednostki elektryczne (po jednej na oś) o mocy 82 KM każda. Według danych producenta średnie zużycie paliwa w tym modelu to 1,9 l/100 km.

Mini Countryman – to propozycja brytyjskiej marki Mini, charakteryzująca się nadwoziem typu Crossover, wprowadzona na rynek w 2010 roku, a od 2016 r. dostępna w drugiej generacji. Od 2019 roku oferowana jest również wersja typu plug-in i nosi miano Clubman SE. Pod maską tej wersji znajdziemy silnik benzynowy o pojemności 1,5 l, o mocy 136 KM oraz układ elektryczny (o łącznej mocy 224 KM). Na jednym ładowaniu auto pozwoli pokonać 42 km, z maksymalną prędkością 125 km/h.

BMW Serii 5 – jest autem klasy wyższej, które dostępne jest również w postaci hybrydy plug in (zarówno jako limuzyna, jak i kombi) noszącej miano 530e iPerformance. Od 2017 r. dostępna jest hybryda typu plug-in 530e o całkowitej mocy 252 KM.

KIA Niro – to z kolei kompaktowy Crossover produkowany od maja 2016. Jest to pierwszy samochód marki Kia Motors o napędzie hybrydowym. KIA Niro ukrywa pod maską benzynowy silnik Kappa III (1579 cm3, moc 106 KM) i jednostkę elektryczną o mocy 61 KM i pojemności baterii 8,9 kWh. W trybie elektrycznym auto może przejechać 42 km.

Samochód z napędem hybrydowym czy elektrycznym?

Samochody z napędem elektrycznym i hybrydowym cieszą się rosnącą popularnością. Jak ukazuje raport branży motoryzacyjnej 2019/2020 przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, tylko w ciągu roku (2017–2018) liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym i hybryd plug-in wzrosła aż o 25,4%, z czego niemal 43% dotyczyło napędu bateryjnego. Jak widać, auta z napędem hybrydowym plug-in są nieco popularniejsze niż te całkowicie elektryczne.

Które więc są lepsze? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wybór konkretnego typu pojazdu zależny jest od naszych potrzeb. Auto elektryczne dobrze sprawdza się w warunkach miejskich. Konieczność częstego ładowania jednostek elektrycznych sprawia jednak, że pomimo oczywistych zalet względem ekologii auto w pełni elektryczne może nie być najlepszym wyborem, gdy podróżujemy często i na długich trasach. Plusem samochodów elektrycznych jest za to mniejsza awaryjność ze względu na ograniczenie osprzętu silnikowego w porównaniu z autami tradycyjnymi (np. brak rozrusznika).

Auta hybrydowe plug-in z kolei są dobre zarówno do wypraw na miasto, jak i na dalsze trasy, ale koszty ich eksploatacji są wyższe (wymagają takiego samego serwisowania jak samochody napędzane silnikami spalinowymi) i są bardziej szkodliwe dla środowiska (w dalszym ciągu spalają tradycyjne paliwo).

Advertisement

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3