reklama

Senior siądzie za kółko tylko po wizycie u lekarza?

Łukasz Chomicki, Dorota Abramowicz, JSZaktualizowano 
Częściej niż seniorzy wypadki powodują młodzi kierowcy.
Częściej niż seniorzy wypadki powodują młodzi kierowcy. Michał Pawlik
Koniec z powszechnym, bezterminowym prawem jazdy? Senatorowie proponują, by wzorem innych państw wprowadzić w Polsce obowiązkowe badania starszych kierowców.

Wkrótce rozpocznie się debata na temat granicznego wieku, po przejściu którego tylko lekarz zadecyduje, czy sędziwy kierowca może zasiąść za kółkiem. - Chodzi o osoby powyżej 70. roku życia - tłumaczy Mieczysław Augustyn, senator PO, który jest pomysłodawcą wprowadzenia poprawek dotyczących seniorów za kółkiem.

Problem dostrzegają też policjanci. - Zdarzają się sytuacje, kiedy starszy kierowca może mieć problemy np. ze wzrokiem. W tej chwili, jeżeli mamy takie zastrzeżenia, możemy jedynie wystąpić do starostwa z wnioskiem o sprawdzenie stanu zdrowia takiej osoby - wyjaśnia podkom. Renata-Laszczka Rusek z KWP w Lublinie.

1695 - tyle wypadków spowodowali w ubiegłym roku kierowcy na Lubelszczyźnie
155 - sprawcami tylu wypadków okazali się kierowcy powyżej 60. roku życia

Dane statystyczne nie wskazują jednak na szczególne ryzyko powodowane przez seniorów za kierownicą. Dużo więcej wypadków na Lubelszczyźnie powodują młodzi kierowcy do 24. roku życia. Jak wynika z policyjnych statystyk w 2009 roku na Lubelszczyźnie kierowcy spowodowali 1695 wypadków. - Do 155 z nich doprowadziły osoby po 60. roku życia - informuje Renata Laszczka-Rusek.

Ludzie dojrzali jeżdżą zwykle mniej agresywnie. - Za to niektóre schorzenia skutecznie dyskwalifikują ich jako kierowców - uważa internistka dr Ewa Massalska-Błęcka. - Przede wszystkim pogarszają się wzrok i refleks. Starsze osoby źle reagują na zmiany ciśnienia, w czasie jazdy miewają problem z koncentracją i oceną odległości od innych pojazdów. Z wiekiem coraz więcej osób ma problem z nadciśnieniem tętniczym, pojawiają się zawroty głowy, choroby serca, mogące prowadzić do zawału. Szczególnie groźna może być cukrzyca, pojawiająca się stosunkowo często u osób po 60., której objawem jest tzw. śpiączka cukrzycowa.

Badania kierowców po 70. roku życia obowiązują w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Islandii.

SONDA Czy kierowcy po 70. powinni mieć obowiązkowe badania lekarskie?

Jacek Nawrocki: - Tak. Zdecydowanie powinni. W tym wieku to strach jeździć. Mój ojciec jest już w takim wieku i nadal prowadzi. Oczywiście bardzo ostrożnie i powoli, jednak widać, że jest mu trudniej niż wtedy, kiedy był młodszy.

Magdalena Kubiś: - Uważam, że powinni. Jest to jednak podeszły wiek.
Osoby mające tyle lat, mogą już być niezdolne do prowadzenia pojazdów. Mają osłabioną motorykę ruchu i wolniej odnajdują się w stresujących sytuacjach.

Stanisław Szulborski: - Oczywiście, że kierowcy po 70. powinni przechodzić badania. To już starsi ludzie. Mają inną sprawność ruchowa. Sam mam 61 lat i
doskonale wiem, jak to jest. Młodzi o wiele szybciej reagują na trudne sytuacje.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

x
xxxx

Popieram powyższy artykuł . Wystarczy spojrzeć na postoje taxi w jakim wieku i o jakiej sprawności jeżdżą kierowcy (mają trudności z wysiadaniem z samochodu) . Aż strach z takimi jeździć .

d
drayver

Mam 70 lat,przejechalem ponad 1 ml.km.w Europie,Afryce i czuje sie za kolkiem jakbym mial 25 lat.Napewno przejde badania bez zastrzezen i dalej bede szczesliwie jezdzil.Wiadomo ze juz po 50 roku zycia organizm sie starzeje i badanie wzroku,sluchu czy refleksu bylyby wskazane.Znam wielu kolegow co przestali jezdzic tylko dlatego,ze nie chca, gdyz obawiaja sie,ze brak refleksu moze byc nieszczesciem.Uczyc jezdzic i badac co rok nalezy kierowcow do 25 lat gdyz statystyki sa porazajace.sami gina i innych zabijaja.

T
Twardy

Uważam że niektórzy ludzie mający powyżej 70 lat nie mają innej opcji niż jazda samochodem, lepiej we własnym samochodzie niż w autobusie pełnym ludzi, gdzie jest duszno ciasno itd...
Starsi ludzie są bardziej odpowiedzialni więc raczej potrafią rozważyć czy dziś są dobre warunki pogodowe i czy są wstanie prowadzić samochód...
I czym się różni cukrzyk 40letni od 70 letniego! Ten i ten są chorzy, i jeden i drugi mają ten sam problem(czyli moga zasnąć za kierownicą)...

Kończąc wypowiedz uważam że jest to WIELKA GŁUPOTA :|

S
SAK

Mam nadzieję, ze pomysłodawca zapłaci za badanie i inne opłaty z tym związane. Chyba dobrym rozwiązaniem będzie wydawanie prawka dla wszystkich co 5 lat w dniu urodzin (BANDI). Popieram wszystkie pomysły PO !!!!!

s
szofer

Wy co tak ochoczo popieracie projekt też będziecie po sześćdziesiątce.Do senatorów:łatwiej wprowadzić bzdurny przepis,jak ten lub światła przez cały dzień, niż poprawić bezpieczeństwo budując drogi.

M
Młoda

Popieram w 100% osobom młodym dałabym prawo jazdy dopiero po 30 roku zycia jak się wyszaleja i ustabiliują szczególnie mam tu na myśli młodych mężczyzn!

i
ilo

Takie czasowe prawka sa w wielu krajach i jest to roszadne. Nie sposob byc zdolnym do jazdy zupelnie tak samo przez cale zycie a szczegolnie na starosc.

o
oko

Badania wskazane po 70 roku życia fakt !, a to że jeżdżą tacy ludzie wolniej czyli bardziej asekuracyjnie to chyba lepiej jak młody naćpany koleś 150-200 km/G , jednak mniejsze prawdopodobieństwo że ktoś zginie w przypadku pierwszego kierowcy ! Natomiast zakałą na drodze jest ten szofer który nie potrafi jeździć w mieście i dużym ruchu szczególnie kierowcy przybyli z prowincji lub nie myślący ,sam widziałem kilka razy jadących na "rondzie" młodych ludzi pod prąd ! więc wiek to jedno a staż to drugie czyli objeżdżenie się po ulicach ,nie wspomnę o kulturze osobistej za kierownicą to i wiele innych czynników powoduje że szukamy winy nie zawsze tam gdzie trzeba !.

k
kl

Uwarzam że powinno się poddawać corocznym dokładnym badaniom ludzi juz po 50 roku życia - w tej grupie dominuja kapelusznicy, zakały polskich dróg. Dobrze byłoby wymagać też od nich co parę lat ponawiania egzaminu na prawko.

z
zima

Po 70-tce może powinni, ponieważ niewielka liczba osób w tym wieku jest całkowicie zdrowa. Z tym że choroby w tym wieku niewiele mają wspólnego z jazdą za kierwonicą i na pewno te osoby są bezpiecznijszymi kierowcami niż 18-20paroletnie osoby. Natomiast młodym osobom od 18 roku życia do conamniej 27 roku wprowadziłam również ale rokrocznie badania lekarskie w tym: przymusowo badania psychologiczne łącznie z testami na narkotyki. Bo to jest grupa zagrażająca bezpieczeństwu na drogach . Zapewne nie w 100% ale w 70-ciu z całą pewnością to jest grupa b.dużego ryzyka. Dlatego nie bójmy się o staruszków ale dbajmy o młodych aby i oni i reszta społeczeństwa wracała bezpiecznie do domu.

a
ad

Prawo jazdy powinno być wydawane tylko na określony okres czas np 5 lat i bezwzględnie przeprowadzone badania szczególnie koncentracji i wzroku, osoby powyżej 70 badania co roku jak pamiętamy wiele osób w tym wieku popełnia błedy lub jedzie ze zbyt duża ostrożnością. Młodzi powinni mieć wydawane prawo jazdy na dwa lata i w przypdku jakiegokolwiek wykroczenia wypadek to cofnięcie prawa jazdy bezwzględnie a w przypadku madatu ponowne zdawanie egzaminu

s
staruch

a tym od siedemnastu do dwudziestu dawać prawo jazdy razem z porcją amfy

B
Blob.

Starzeć zaczynamy się już w momencie narodzin aż w końcu dziecinniejemy i umieramy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3