Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Senior siądzie za kółko tylko po wizycie u lekarza?

Łukasz Chomicki, Dorota Abramowicz, JS
Częściej niż seniorzy wypadki powodują młodzi kierowcy.
Częściej niż seniorzy wypadki powodują młodzi kierowcy. Michał Pawlik
Koniec z powszechnym, bezterminowym prawem jazdy? Senatorowie proponują, by wzorem innych państw wprowadzić w Polsce obowiązkowe badania starszych kierowców.

Wkrótce rozpocznie się debata na temat granicznego wieku, po przejściu którego tylko lekarz zadecyduje, czy sędziwy kierowca może zasiąść za kółkiem. - Chodzi o osoby powyżej 70. roku życia - tłumaczy Mieczysław Augustyn, senator PO, który jest pomysłodawcą wprowadzenia poprawek dotyczących seniorów za kółkiem.

Problem dostrzegają też policjanci. - Zdarzają się sytuacje, kiedy starszy kierowca może mieć problemy np. ze wzrokiem. W tej chwili, jeżeli mamy takie zastrzeżenia, możemy jedynie wystąpić do starostwa z wnioskiem o sprawdzenie stanu zdrowia takiej osoby - wyjaśnia podkom. Renata-Laszczka Rusek z KWP w Lublinie.

1695 - tyle wypadków spowodowali w ubiegłym roku kierowcy na Lubelszczyźnie
155 - sprawcami tylu wypadków okazali się kierowcy powyżej 60. roku życia

Dane statystyczne nie wskazują jednak na szczególne ryzyko powodowane przez seniorów za kierownicą. Dużo więcej wypadków na Lubelszczyźnie powodują młodzi kierowcy do 24. roku życia. Jak wynika z policyjnych statystyk w 2009 roku na Lubelszczyźnie kierowcy spowodowali 1695 wypadków. - Do 155 z nich doprowadziły osoby po 60. roku życia - informuje Renata Laszczka-Rusek.

Ludzie dojrzali jeżdżą zwykle mniej agresywnie. - Za to niektóre schorzenia skutecznie dyskwalifikują ich jako kierowców - uważa internistka dr Ewa Massalska-Błęcka. - Przede wszystkim pogarszają się wzrok i refleks. Starsze osoby źle reagują na zmiany ciśnienia, w czasie jazdy miewają problem z koncentracją i oceną odległości od innych pojazdów. Z wiekiem coraz więcej osób ma problem z nadciśnieniem tętniczym, pojawiają się zawroty głowy, choroby serca, mogące prowadzić do zawału. Szczególnie groźna może być cukrzyca, pojawiająca się stosunkowo często u osób po 60., której objawem jest tzw. śpiączka cukrzycowa.

Badania kierowców po 70. roku życia obowiązują w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Islandii.

SONDA Czy kierowcy po 70. powinni mieć obowiązkowe badania lekarskie?

Jacek Nawrocki: - Tak. Zdecydowanie powinni. W tym wieku to strach jeździć. Mój ojciec jest już w takim wieku i nadal prowadzi. Oczywiście bardzo ostrożnie i powoli, jednak widać, że jest mu trudniej niż wtedy, kiedy był młodszy.

Magdalena Kubiś: - Uważam, że powinni. Jest to jednak podeszły wiek.
Osoby mające tyle lat, mogą już być niezdolne do prowadzenia pojazdów. Mają osłabioną motorykę ruchu i wolniej odnajdują się w stresujących sytuacjach.

Stanisław Szulborski: - Oczywiście, że kierowcy po 70. powinni przechodzić badania. To już starsi ludzie. Mają inną sprawność ruchowa. Sam mam 61 lat i
doskonale wiem, jak to jest. Młodzi o wiele szybciej reagują na trudne sytuacje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski