reklama

Sesja Rady Miasta Lublin. Nowe trolejbusy i elektryczne autobusy czekają na „tak” radnych

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Zaktualizowano 
ZTM ma kupić 20 autobusów elektrycznych i 15 trolejbusów<br>
ZTM ma kupić 20 autobusów elektrycznych i 15 trolejbusów archiwum
O 34,4 mln zł bogatszy stanie się Lublin. To unijne pieniądze, które trafią na dofinansowanie miejskich projektów komunikacyjnych. Pozwolą m.in. na rozstrzygnięcie przetargów na kupno nowych trolejbusów oraz autobusów elektrycznych.

Zarząd Transportu Miejskiego ma „na biegu” trzy przetargi na kupno pojazdów dla komunikacji miejskiej. Chodzi o 35 elektrycznych autobusów i trolejbusów. Problem w tym, że nie ma wystarczających pieniędzy, aby rozstrzygnąć postępowania.

Brakujące pieniądze już się znalazły. Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju zwiększyło dofinansowanie unijne do lubelskich projektów komunikacyjnych. Ale ZTM nie może dalej z nich skorzystać. Aby po nie sięgnąć, radni miejscy muszą dokonać zmian w budżecie oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej. Debatować o tym będą na czwartkowej sesji.

- Uchwalenie zmian umożliwi nam rozstrzygnięcie przetargów na zakup taboru: 20 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania oraz łącznie 15 sztuk trolejbusów przegubowych (dwa oddzielne postępowania na 5 i 10 pojazdów) - mówi Justyna Góźdź.

To nie koniec zmian w budżecie. Ratusz „zeruje” też tegoroczne środki zarezerwowane na przebudowę ul. Lipowej oraz Al. Racławickich. O tym, że inwestycja nie będzie na razie realizowana, prezydent Lublina Krzysztof Żuk poinformował już kilka miesięcy temu. Teraz następują zmiany w zapisach budżetowych. - Realizacja tej inwestycji jest uzależniona od naszych możliwości finansowych - twierdzi Żuk.

Miastu na przebudowę brakuje kilkadziesiąt milionów złotych. Ratusz przeznaczył na roboty 41 mln zł, najtańsza oferta złożona w ostatnim przetargu opiewała na 107 mln zł.

Radni zajmą się też pieniędzmi dla Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Fundacja Wolności chce, aby wysokość diet zmniejszyć w tym roku z 8 do 5 proc. płacy minimalnej, czyli ze 180 zł za posiedzenie do 112,5 zł. Nawet jeśli pomysł przejdzie, to zmiana nastąpiłaby na krótko. Ratusz chce bowiem aby od 1 stycznia 2020 r. dieta stanowiła równowartość 8 proc. Taki zapis widniej w projekcie Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, nad którym dzisiaj będą debatować radni.

Z finansami - ale z tymi na 2020 r. - związana jest petycja, którą radni dostali od grupy o nazwie Inicjatywa 100-lecia Głosu Polek Lubelszczyzna 2018. Jej działaczki chcą opracowania i uruchomienia miejskiego programu dopłat do zabiegów metodą in vitro. Przyjęcie programu rekomenduje Komisja Skarg, Wniosków i Petycji.

Czytaj także

FLESZ: Mniej zabitych, więcej pijanych. Bilans akcji "Znicz"

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Radni powinni wpierw się zapoznać z prognozą wzrostu cen energii elektrycznej. Choć wątpię, by to miało znaczenie, skoro już zeszpecono całe miasto słupami i drutami trakcji. Taka elektryfikacja to i raj dla różnych spółeczek, kupa kasy pójdzie na koncepcje i analizy. Dziwna ta ekologia w wydaniu ratuszowych - jednocześnie Górki będące korytarzem napowietrzającym miasto pozwolimy zabetonować.

G
Gość
17 października, 8:00, Gość:

Czy to prawda że jeden przegubowy trolejbus ursusa został już dawcą części do pozostałych ??

17 października, 09:17, Ółzóz:

Tak, prawda. Ale chyba lepiej żeby jeden został dawcą i reszta jeździła, niż żeby wszystkie stały. Zresztą to wina Ursusa (chociaż ZTM też niewinny nie jest).

wszystkie 15 sztuk jeździ

b
były pasażer MPK

Czy żaden z tych decyzyjnych bezmózgowców nie widzi że prąd drożeje i prognozy są dosyć nieciekawe tylko pakują pasażerów w coraz wyższe koszty biletów. Od razu wyjaśnię że to nie ma nic wspólnego z tzw. ,,ochroną środowiska,, bo to określenie jest wymyślone przez korporacje aby wyciągać kasę od społeczeństwa.

Ó
Ółzóz
17 października, 8:00, Gość:

Czy to prawda że jeden przegubowy trolejbus ursusa został już dawcą części do pozostałych ??

Tak, prawda. Ale chyba lepiej żeby jeden został dawcą i reszta jeździła, niż żeby wszystkie stały. Zresztą to wina Ursusa (chociaż ZTM też niewinny nie jest).

G
Gość

Czy to prawda że jeden przegubowy trolejbus ursusa został już dawcą części do pozostałych ??

G
Gość

Wszystko spoko, ale kto tym wszystkim będzie jeździł skoro już teraz brakuje kierowców?

G
Gość
17 października, 07:23, Gość:

Ale po co przepłacać skoro można kupić znacznie taniej używane ponad 10 letnie z niespełna milionem przebiegu Jelcze z Warszawy ?? Przecież to jawna niegospodarność !!!!

Może nie tak do końca... sprawują się zdecydowanie lepiej niż niektóre funkielnówki zakupione przez naszych kochany ZTM.

....

Kurcze kupcie już te autobusy bo to co teraz jeździ po ulicach tego miasta to jakiś obłęd!!!!! Cofneliśmy się do lat 80-tych poprzedniego stulecia. Masakra.

G
Gość

Ale po co przepłacać skoro można kupić znacznie taniej używane ponad 10 letnie z niespełna milionem przebiegu Jelcze z Warszawy ?? Przecież to jawna niegospodarność !!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3