Siedem grzechów głównych polskiego wymiaru sprawiedliwości
Funkcjonowanie sądów
Po zmianach wprowadzonych przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, ogromnie wzrosły kompetencje ministra sprawiedliwości. W sądach powszechnych zyskał on wpływ na obsadę wszystkich stanowisk funkcyjnych. Politycy zyskali także decydujący wpływ na skład Krajowej Rady Sądownictwa, a tym samym na obsadę stanowisk sędziowskich. Te zapisy nowych ustaw, wzbudzają, i, niezależnie od tego, kto będzie sprawował władzę ustawodawczą i wykonawczą, będą wzbudzać kontrowersje. Środowiska sędziowskie apelują, aby powierzyć nadzór administracyjny nad sądami powszechnymi Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, analogicznie, jak nad sądami administracyjnymi ma go Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, co będzie zgodne z konstytucyjną zasadą odrębności i samodzielności władzy sądowniczej.
Środowiska sędziowskie podnoszą też, że sądy są dzisiaj nadzorowane, a powinny być zarządzane, że brak myślenia perspektywicznego o sądach jako nowoczesnych organizacjach, odpowiadających na potrzeby obywateli, biznesu, nowoczesnego społeczeństwa.
Sędziowie powtarzają, że nie wysokość wyroków odstrasza przestępców, ale fakt, że kara jest nieuchronna