Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Siedem węzłów przesiadkowych powstanie w Lublinie. Zostaw auto na peryferiach, a do centrum dojedź autobusem

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Ratusz chce ograniczyć liczbę prywatnych aut na lubelskich ulicach
Ratusz chce ograniczyć liczbę prywatnych aut na lubelskich ulicach Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
Ponad ćwierć miliona aut jest zarejestrowanych w Lublinie. Do tego dochodzą jeszcze samochody spoza miasta, które codziennie do niego wjeżdżają. Ratusz chce ograniczyć liczbę prywatnych aut na lubelskich ulicach. Ma do tego zachęcać system „parkuj i jedź” (Park&Ride). Trafi na ten cel ok. 60 mln zł.

Żeglarska, Zbożowa i Franczaka „Lalka” – to ulice, przy których powstają nowe pętle dla autobusów oraz parkingi. Po co? Chodzi m.in. o to, aby dojechać swoim prywatnym autem do Lublina, zostawić go na parkingu zlokalizowanym peryferiach miasta, a do centrum dojechać autobusem lub trolejbusem. Takich węzłów przesiadkowych w Lublinie będzie łącznie siedem.

- Węzły będą integrować różne rodzaje transportu: samochodowy, rowerowy, pieszy oraz komunikację miejską. Po przebudowie będą to nowoczesne obiekty z niezbędną infrastrukturą do obsługi zarówno pasażerów, jak i kierowców komunikacji miejskiej. To ważna inwestycja z punktu widzenia rozwoju i usprawnienia systemu komunikacji w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym – przekonuje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Na ul. Żeglarskiej (przy skrzyżowaniu z ul. Krężnicką, naprzeciwko sklepu Stokrotka) powstanie parking Park&Ride dla 31 samochodów. Ponadto będzie tam też miejsce dla 14 autobusów.

Kolejny węzeł przesiadkowy jest budowany przy Zbożowej. - Przeprowadzono odhumusowanie terenu, czyli zebrano 15-centymetrową warstwę ziemi urodzajnej oraz wykonano nasyp. Teraz trwają tam prace związane z budową kanalizacji deszczowej – opisuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Na pętli powstanie 10 stanowisk dla autobusów oraz parking typu Kiss&Ride z 5 miejscami postojowymi.

- Parkingi typu Park&Ride dedykowane są osobom, które dojeżdżają z przedmieść, sąsiednich gmin i korzystają z komunikacji miejskiej. Kierowcy pozostawiają swoje pojazdy w wyznaczonych miejscach, przesiadają się do komunikacji zbiorowej i w ten sposób kontynuują podróż do centrum miasta. Natomiast stanowiska typu Kiss&Ride, przeznaczone są do krótkiego postoju dla samochodów, które podwożą osoby korzystające z autobusów i trolejbusów – tłumaczy Góźdź.

Przy ul. Zbożowej zainstalowanych będzie 10 zadaszonych stojaków rowerowych. Pojawi się m.in. wyświetlacz dynamicznej informacji przystankowej oraz biletomat. Wybudowane będą dwie ładowarki dla autobusów elektrycznych.

Przy ul. Franczaka „Lalka” powstanie pętla dla 6 autobusów. Będzie też parking Kiss&Ride. Pojawią się stojaki dla rowerów.

- Wszystkie nowo powstałe węzły będą oświetlone oraz wyposażone w monitoring, co wpłynie na bezpieczeństwo osób z nich korzystających – podkreśla Góźdź.

Te węzły mają być gotowe do czerwca 2021 r. A do końca przyszłego roku mają powstać cztery kolejne: przy ul. Granitowej, al. Kraśnickiej, Grenadierów i Osmolickiej.

Budowa węzłów przesiadkowych – oraz modernizacja przystanków - ma kosztować pond 62 mln zł. Prace w 85 proc. zostaną sfinansowane z dotacji z UE.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski