Siedem węzłów przesiadkowych powstanie w Lublinie. Zostaw auto na peryferiach, a do centrum dojedź autobusem

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Ratusz chce ograniczyć liczbę prywatnych aut na lubelskich ulicach
Ratusz chce ograniczyć liczbę prywatnych aut na lubelskich ulicach Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
Ponad ćwierć miliona aut jest zarejestrowanych w Lublinie. Do tego dochodzą jeszcze samochody spoza miasta, które codziennie do niego wjeżdżają. Ratusz chce ograniczyć liczbę prywatnych aut na lubelskich ulicach. Ma do tego zachęcać system „parkuj i jedź” (Park&Ride). Trafi na ten cel ok. 60 mln zł.

Żeglarska, Zbożowa i Franczaka „Lalka” – to ulice, przy których powstają nowe pętle dla autobusów oraz parkingi. Po co? Chodzi m.in. o to, aby dojechać swoim prywatnym autem do Lublina, zostawić go na parkingu zlokalizowanym peryferiach miasta, a do centrum dojechać autobusem lub trolejbusem. Takich węzłów przesiadkowych w Lublinie będzie łącznie siedem.

- Węzły będą integrować różne rodzaje transportu: samochodowy, rowerowy, pieszy oraz komunikację miejską. Po przebudowie będą to nowoczesne obiekty z niezbędną infrastrukturą do obsługi zarówno pasażerów, jak i kierowców komunikacji miejskiej. To ważna inwestycja z punktu widzenia rozwoju i usprawnienia systemu komunikacji w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym – przekonuje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Na ul. Żeglarskiej (przy skrzyżowaniu z ul. Krężnicką, naprzeciwko sklepu Stokrotka) powstanie parking Park&Ride dla 31 samochodów. Ponadto będzie tam też miejsce dla 14 autobusów.

Kolejny węzeł przesiadkowy jest budowany przy Zbożowej. - Przeprowadzono odhumusowanie terenu, czyli zebrano 15-centymetrową warstwę ziemi urodzajnej oraz wykonano nasyp. Teraz trwają tam prace związane z budową kanalizacji deszczowej – opisuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Na pętli powstanie 10 stanowisk dla autobusów oraz parking typu Kiss&Ride z 5 miejscami postojowymi.

- Parkingi typu Park&Ride dedykowane są osobom, które dojeżdżają z przedmieść, sąsiednich gmin i korzystają z komunikacji miejskiej. Kierowcy pozostawiają swoje pojazdy w wyznaczonych miejscach, przesiadają się do komunikacji zbiorowej i w ten sposób kontynuują podróż do centrum miasta. Natomiast stanowiska typu Kiss&Ride, przeznaczone są do krótkiego postoju dla samochodów, które podwożą osoby korzystające z autobusów i trolejbusów – tłumaczy Góźdź.

Przy ul. Zbożowej zainstalowanych będzie 10 zadaszonych stojaków rowerowych. Pojawi się m.in. wyświetlacz dynamicznej informacji przystankowej oraz biletomat. Wybudowane będą dwie ładowarki dla autobusów elektrycznych.

Przy ul. Franczaka „Lalka” powstanie pętla dla 6 autobusów. Będzie też parking Kiss&Ride. Pojawią się stojaki dla rowerów.

- Wszystkie nowo powstałe węzły będą oświetlone oraz wyposażone w monitoring, co wpłynie na bezpieczeństwo osób z nich korzystających – podkreśla Góźdź.

Te węzły mają być gotowe do czerwca 2021 r. A do końca przyszłego roku mają powstać cztery kolejne: przy ul. Granitowej, al. Kraśnickiej, Grenadierów i Osmolickiej.

Budowa węzłów przesiadkowych – oraz modernizacja przystanków - ma kosztować pond 62 mln zł. Prace w 85 proc. zostaną sfinansowane z dotacji z UE.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
7 sierpnia, 9:47, Gość:

Po co te węzły? Wybudowano za ciężkie miliony parking na Choinach i świeci on pustkami. Komunikacja miejska została tak ograniczona, że większość przesiadła się do prywatnych samochodów. Nikt oprócz emerytów albo uczniów nie będzie korzystał z MPK jak autobusy na kluczowych liniach będą kursować raz na pół godziny. Zróbcie najpierw porządną komunikację, a dopiero później węzły. W tej chwili to wywalanie publicznej kasy w błoto, bo te parkingi będą świecić pustkami jak ten na ul. Choiny. Podobna sytuacja jest z trolejbusami. Setki milionów wydano na ten bubel, a teraz dziesiątki trolejbusów stoją nieużywane na zajezdni. Mam nadzieję, że ktoś się w końcu weźmie za tę niegospodarność.

Też mam nadzieję że się wezmą i zaczną pobierać opłaty za wjazd do miasta prywatnym samochodem , wtedy okaże się czy tak tanio i fajnie się jeździ własnym struclem. Czekamy na odważne decyzje włodarzy Lublina uwalniające zmęczonych mieszkanców od nadmiaru samochodow. Nic mnie to ie obchodzi że się wyprowadziliscie z Lublina i potrzebujecie 3-ma samochodami w rodzinie wjechać do Lublina do pracy , na zakupy , do lekarza. Wjeżdzacie prywatnym autem to płacicie, nie chcecie płacić macie do wyboru MPK plus park

p
paulo

W sumie nie wiem po co węzeł na Zbożowej, miejsca mało. Nie lepiej było zrobić na Sławinkowskiej? Tam więcej ludzi dojeżdża z podlubelskich miejscowości.

M
Magda

Jak u kogoś doba trwa 48h godzin albo i więcej to może skorzysta z takiego rozwiązania. Przykład. Kończysz pracę o 20.00, co z tego, że pod nosem masz przystanek i odjeżdżają z niego aż dwa autobusy w kierunku który Cię interesuje skoro odjeżdżają jednocześnie i tuż przed 20.00 a na następną "partię" trzeba czekać pół godziny? To wsiadam w samochód i jestem w 10 minut w domu zamiast w 50. Proste. Tych co układają rozkłady trzeba by ukarać przez przymusowe dojeżdżanie do pracy przez miesiąc mpk.

G
Gość

Po co te węzły? Wybudowano za ciężkie miliony parking na Choinach i świeci on pustkami. Komunikacja miejska została tak ograniczona, że większość przesiadła się do prywatnych samochodów. Nikt oprócz emerytów albo uczniów nie będzie korzystał z MPK jak autobusy na kluczowych liniach będą kursować raz na pół godziny. Zróbcie najpierw porządną komunikację, a dopiero później węzły. W tej chwili to wywalanie publicznej kasy w błoto, bo te parkingi będą świecić pustkami jak ten na ul. Choiny. Podobna sytuacja jest z trolejbusami. Setki milionów wydano na ten bubel, a teraz dziesiątki trolejbusów stoją nieużywane na zajezdni. Mam nadzieję, że ktoś się w końcu weźmie za tę niegospodarność.

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie