Śmigłowce dla MON. Pomysł posła pomoże PZL-Świdnik?

Redakcja
Zdaniem Sobonia, zaletą Głuszca jest m.in. fakt, że maszyna jest już na wyposażeniu polskiej armii
Zdaniem Sobonia, zaletą Głuszca jest m.in. fakt, że maszyna jest już na wyposażeniu polskiej armii Materiały prasowe
Kilka zamówień zamiast jednego przetargu na śmigłowce. Takie rozwiązanie proponuje Artur Soboń z PiS. To odpowiedź na stanowisko radnych z PSL i PO. Artur Soboń, poseł PiS ze Świdnika, ma wątpliwości co do rozstrzygnięcia przetargu na śmigłowce wielozadaniowe dla polskiej armii w formie zaakceptowanej przez rząd PO-PSL. Zamiast jednego dużego kontraktu proponuje rozbicie zamówienia na kilka mniejszych, w których mógłby wystartować i PZL-Świdnik.

- Będę zabiegał o to, żeby Głuszec, który jest wielokrotnie tańszy od rozważanej oferty, był śmigłowcem wsparcia dla polskiej armii - mówi Soboń i w ten sposób odpowiada radnym sejmiku województwa, którzy 30 grudnia przyjęli trzecie już stanowisko w sprawie przetargu na zakup przez Ministerstwo Obrony Narodowej 50 śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP. Tym razem autorami dokumentu byli radni PSL i PO. „(…) oczekujemy od MON oraz lubelskich posłów Prawa i Sprawiedliwości, jako przedstawicieli partii rządzącej, jednoznacznej informacji dotyczącej możliwości uzyskania zlecenia przez lubelskie przedsiębiorstwo” - czytamy w stanowisku, które zostało przyjęte mimo sprzeciwu radnych PiS. Nie chcieli, żeby apel był skierowany wyłącznie do  posłów tej partii. Uważali, że adresatami powinni być wszyscy lubelscy parlamentarzyści.

Andrzej Pruszkowski, przewodniczący klubu PiS w sejmiku tłumaczył, że gdyby nie zmiana władzy, to koalicja rządowa PO-PSL już by przetarg rozstrzygnęła, a umowę podpisała. Przypomnijmy, ówczesne kierownictwo MON parafowało umowę z francusko-niemiecką firmą AirbusHelicopters na zakup śmigłowców Caracal. To wywołało sprzeciw konkurencyjnych zakładów (PZL-Świdnik i PZL-Mielec), związków zawodowych, Pracodawców RP i opozycji, którzy obawiają się, że wart 13 mld zł kontrakt trafi nie do polskiego biznesu, tylko do Francji. Teraz Airbusa czekają negocjacje offsetowe w Ministerstwie Rozwoju. Od ich wyniku MON uzależnia przyszłość przetargu.

Planowane wydatki na modernizację Sił Zbrojnych RP to ponad 137 mld zł do 2022 r., ale ich wykorzystanie idzie opornie. Do listopada 2015 r. zrealizowano nie więcej niż 60 proc. rocznego budżetu na unowocześnienie armii.

Lubelska drużyna
Temat śmigłowców dla polskiej armii, ale też gospodarki, kultury i infrastruktury ma być przedmiotem prac lubelskiego zespołu parlamentarnego. Taki organ funkcjonował już w poprzednim parlamencie i nad  wznowieniem jego prac zastanawiają się posłowie PiS. Jeśli powstanie, to właśnie oni będą mieli w nim przewagę. Po ostatnich wyborach na 27 posłów z Lubelszczyzny aż 18 stanowią politycy partii rządzącej. Jeszcze na ten tydzień zapowiadają dyskusję nad tym pomysłem w swoim gronie i wystosowanie propozycji członkostwa do posłów innych klubów parlamentarnych. 

Piotr Nowak

 

 

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Płacący za stołek DONALDA

PRIMO

Czy Polskę STAĆ na Caracale?

SECUNDO

Czy myslicie, że francuskie Caracale obronią nas przez Putinem, a  polskie GŁUSZCE, SOKOŁY czy Anakondy to już nie?

O świeta naiwności!

K
Kuba z Zmc

Jestem z Lubelszczyzny i chciałbym żeby śmigłowce dla armi były produkowane tutaj! Ale tutaj takie smigłowce jakie potrzebuje armia nie sa produkowane. My kupujemy przedewszystkim zdolności dla wojska i to za dużo kase. Trzeba sie walnąć w pierś i uczciwie stwierdzić że tutejsze śmigłowce nie spełniaja wymagań i sa po prostu słabe! Jestem miłośnikiem hobbystą techniki wojskowej i nie widze miejsca na sprzet na tym poziomie technologicznym.

W3 sokół bazuje na starej technologi jeszcze radzieckiej, jest za mały, kiedyś produkowaliśmi wiele dla związku radzieckiego, powstał on na tym co zostało po rozpadzie + nasze pomysły nie oszukujmy sie nie na najwyzszym poziomie światowym.

Aw 149 jest najnowszy, ale to nie jest nasza technologia tylko włoska prawa ma agusta westland, my praktycznie produjemy kadłuby reszta montowana. Pozatym nie sprawdzony, nie wystepuje w wersjach specjalistycznych, nie ma certyfikatów i możliwosci latania nadakwenami. Jest to pseudo wojskowa wersja śmigłowca aw189 który terazbedzie powstawał w rosji, po ostatnim kontrakcie jakie aw zawarłazrosjanami. Proponujesprawdzić informacje w INTERNECIE i PORÓWNAC wersje aw149 ze świdnika i AW189. Nie wierzę w tąmaszyne!

sw4 - to maluszek, mamy go w wystarczjącej ilości

do tego dochdza problemy wkontaktach i prawne z AW któranie chce rozwijać remontować i chyba chca całkowicie wycofać w3, bo niestety z zakładamikupili teżwiekszość praw.

 

Jedynymi polskimi zakładami pozostały zakłady z lodzi bydgoszczy deblina. Aleto trzeba podziekować politykom wszelkich opcji ze sprzedali świdnik i mielec!

K
Kuba z Zmc

czas takiego opracowania od pomysłu, badań do gotowego prototypu, przy założeniu że wszystko bedzie szło jak należy i odrobinie szczęscia to minimum 15 lat a pewnie wiecej...

B
Bolek2

Panie pośle bez urazy ale chyba nie jest pan poważny. 

My podatnicy mamy zapłacić za zakup czegoś co może i lata ale jego przydatność równa się na tle konkurencji niemalże zeru.

Może i są na wyposażeniu armii są głuszce ale trzeba je wymienić na coś normalnego i sprawdzonego.

To jest nieprawdopodobne jak można tak manipulować przy zakupie śmigłowców tak aby swojemu miastu co nie co załatwić. Możesz Pan sobie kupić głuszce ale za swoje prywatne pieniądze. Zostanie Pan bohaterem w Świdniku.

d
demo

A może czas pomyśleć o rozwoju własnego lotnictwa. Mamy tylu inżynierów, a zagonić ich do roboty, niech ruszą mózgami i wymyślą coś nowoczesnego. Pireniądze się znajdą, ponoć sa miliardy na inowacje.

j
ja23

Głuszec ma sens tylko po całkowitej przebudowie najdroższych elementów czyli przeniesienia napędu - obecne to technologia sprzed 50 lat i silników, które są za słabe. Pan Soboń wie o tym, że Sokoły nie były w stanie wystartować w Iraku i zostały odesłane do kraju? Ukraińcy proponują nam współpracę - przekonstruowanie przekładni, nowy winik i silniki - to jedyna sensowna propozycja. Pytanie czy włosko-francuska firma ze Świdnika zechce z niej skorzystać. Jak dotąd nie było żadnego transferu technologii. Po prostu wzięli zakład, zamknęli basen i tłuką skorupy  śmigłowców. Robota godna jakiegoś bantustanu.

K
Kuba z Zmc

Masz pewnie racje. Mi właśnie chodzi o technologie, projekt, i tych wszystkich co komentuja dlaczego produkujemy w kraju tak mało. A no właśnie dlatego że przez 25 lat może i wiecej,nic swojego nie tworzyliśmy, nie inwestowaliśmy w rozwój, wszystko co produkowaliśmy opierało sie na technologi , projektach radzieckich, licencjach. Teraz związki protestuja  żeby zamawiac w Polskich zakładach, a wojosko potrzebuje sprzętu technicznie bardziej zaawansowanego o conajmniej 25 lat. Wszyscy obudzili sie z ręka w nocniku i pozostały ewentulanie licencje zagraniczne, sprzęt zagraniczny, ewentualny ofset transfer technologii ( z tym że nasi z tego nie bardzo potrafią skorzystać), a za granicą też maja swoje związki i nie chętnie dzielą się technologia i produkcja.

Dzisiaj trwa konferencja śmogłowcowa, moża na żywo oglądać na d24, jak sie wypowiadają specjaliści to mozna wiele ciekawych rzeczy usłyszeć... jak zaczną wypowiadać sie lobbyści firm którestartuja do przetargów to polecam wyłaczyć hehe

Pozdrawiam

L
LSW

Kubuś! Fajnie chłopcze piszesz. Autentycznie. Ale drobne wyjaśnienie. W3 był projektowany ale nie  podukowany  dla ZSRR. Kilkanaście sztuk (dokładnie nie pamiętam) odebrała t. zw grażdańska awiacja inaczej Aerofłot. Jeden rozbili w okolcach Archangielska. Pilot stracił orientację w tumanach śniegu poderwanego przez wirnik. Pozostałe na początku la 90 zostały odkupione przez Heliseco i dokonują żywota w Hiszpanii przy gaszeniu pożarów. Z wielu powodów (np zawierucha historii w latach 80, ale to inna  bajka)  "radziedzcy' nie byli zainteresowani tym produktem. Chętnie bym z Tobą pogadał osobiście.

C
Chełmianin N

ŚWIR FRAJERA!
Piotr Nowak niech Lubelszczyznę na mapie wskaże
bo nikt do dziś w Lubelskiem nie znalazł jej na razie?
Lubelska ziemia jako samodzielna ziemia nie istniała,
a zatem takiemu uczonemu z historii należy się pała,
bo lubelskie, nie lubelska ziemia jakby głowa chciała
i to potwierdza, że głowa Nowaka jest przemądrzała.
Autor Piotruś się popisuje, a to to znaczy, że świruje,
ni i jak zwykle wyszedł na frajera lubelskiego kuriera!
Morał taki: wybrańcy są z województwa lubelskiego,
a nie z Lubelszczyzny jak sugeruje głowa urojonego!

I
Irasiad

My z Zenkeim też produkujom śmigłowce w garażu. Niech armia kupi ze 3 bo będziem strajskować.

 

Głupota boli, za wszystko i tak zapłacisz pieniędzmi podatników ...

A
Amkil

Czy PISiaki lobbują za włosko-angielską korporacją czy mi się wydaję? A na marginesie Caracale tylko NH-90 może zastąpić inny wybór jest błazenadą.

Po 2 Polish Air Force szukało następcy dużych śmigłowców transportowych jak Mi-8.

O
Ość

A może by, do ciężkiej i niespodziewanej ch...y - wybór pozostawić FACHOWCOM, WOJSKOWYM, PILOTOM, a nie różnistym politykierom z Bożej łaski? Wyprodukije Świdnik - tak, DOPIERO wyprodukuje, bo obecnie takiego nie ma w ofercie, to, co pakazali to dopiero MODEL, nawet nie prototyp... przestańcie w końcu wciskac kit propagandowy, tu chodzi o OBRONNOŚC POLSKI! - DOBRY smigłowiec, spełniajacy parametry wymagane na współczesnym polu walki, kompatybilny z wymaganiami NATO - kupować w Świdniku. Nie jest w stanie? Kupić od innego wytwórcy! Co to oznacza - Polska fabryka? Jest takowa? Gdzie?! Świdnik? Przecież to Augusta -Westland... i w dodatku produkuje tylko kadłubki, bebechów już nie, że nie wspomnę o oprzyrządowaniu i uzbrojeniu... Co to za gadanie po próznicy - pieniądze pozostaną w Polsce - BZDURA, bo przecież NIE MA POLSKIEJ FABRYKI produkujacej śmigłowce bojowe (BOJOWE, powtarzam, a nie taksówki), nie istnieje, nawet w ogólnym zamyśle - polski prototyp takiego śmigłowca... Armia ma czekać, aż taki śmigłowiec zostanie opracowany? Ile lat? 20? A co "nasi" potrafią - już się przekonaliśmy - kiedy miał powstać super nowoczesny okręt, a w końcu kadłub przeznaczono na jakiegos dozorowca czy czegos w tym rodzaju... tak im politycy pomagali... bo alternatywą było przeznaczenie go  ŻYLETKI. OPRZYTOMNIJCIE w końcu, wy, z PSL-u, PO, a takze i z PiS-u... Porządny smigłowiec potrzebny jest TERAZ, nie za 20 lat!

j
jk

no i będziemy mieli wnioski skierowane do psior a odpowiedź ma dać PO i PSL ! Jeszcze fajniej, i z tego wynika, że rządzący przyjmą wnioski PO, PSL i wyrzuca do kosza ! Super

z
zajc

niech poseł zajmie się polityka a wybieranie sprzetu wojskowego zostawi dla wojskowym

 

T
TRÓJNIAK

Panie Soboń, polecam lekturę ze zrozumieniem ustawy o zamówieniach publicznych a dopiero potem zabieranie głosu w sprawie. Nie jest tu celem ratowanie miejsc pracy i wiekowego zakładu ale solidne uzbrojenie armii w sprzęt kompatybilny ze sprzętem używanym w NATO. To może jeszcze motocykle WSK zamówią w ramach patriotyzmu regionalnego. 

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3