Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

SP nr 51 przy Bursztynowej w Lublinie ma tzw. budżet uczniowski. Dzięki niemu powstała strefa ciszy. Właśnie została otwarta

Maciej Wijatkowski
Otwarcie tzw. strefy ciszy w SP nr 51 w Lublinie
Otwarcie tzw. strefy ciszy w SP nr 51 w Lublinie Maciej Wijatkowski
W szkole podstawowej nr 51 w Lublinie otwarto tzw. strefę ciszy. Pomysł wygrał konkurs w ramach budżetu uczniowskiego.

W szkole podstawowej nr 51 im. Jana Pawła II, przy ul. Bursztynowej, otwarto w piątek strefę ciszy, projekt zrealizowany w ramach tzw. budżetu uczniowskiego, który stworzono bazując na idei budżetów obywatelskich, obecnych w gospodarce lokalnych samorządów.

Pieniądze budżetu uczniowskiego pochodzą z funduszu rady rodziców. Jak duże są i na co były wcześniej przeznaczane?

- Wysokość składki na fundusz rady rodziców jest w naszej szkole dobrowolna - mówi Monika Lewocka, członkini rady i inicjatorka pomysłu uczniowskiego budżetu.

- Dotychczas sporą część pieniędzy przeznaczaliśmy na nagrody książkowe, wręczane na zakończenie roku. To mogło stwarzać niekomfortowe sytuacje, gdy np. dziecko rodzica, który wpłacił znaczną sumę nie dostało nagrody. Po utworzeniu budżetu uczniowskiego, dzieci mogą same proponować formę takich nagród i jednocześnie uczą się współdecydowania i gospodarowania - wyjaśnia Monika Lewocka.

Na projekty postanowiono przeznaczyć 4 tys. złotych: 500 zł na realizację małego projektu i 3,5 tys. na duży. Wzory wniosków były do pobrania w sekretariacie szkoły. Należało je wypełnić i szczegółowo opisać swoje propozycje, uzasadniając także ich przydatność dla całej szkolnej społeczności. Wpłynęły dwa projekty dużych przedsięwzięć i jeden mały. W tym ostatnim uczniowie proponowali dokupienie niektórych pozycji do biblioteki szkolnej, a dwa duże, to: stworzenie oddzielnej sali dla miłośników gier planszowych i właśnie strefa ciszy.

- Wobec tak zbliżonych celowo pomysłów, postanowiliśmy je powiązać - mówi Monika Lewocka. - Całą sumę przeznaczyliśmy na strefę, która spełni łącznie wszystkie cele tych projektów.

Sam pomysł nie rodził się długo, ale jego detale zostały dokładnie przemyślane i opisane.

- Byliśmy na szkolnej wycieczce w Londynie i tam, w jednej ze szkół zobaczyliśmy podobne rozwiązanie - opowiada Natalia Dysput z VII klasy, jedna z inicjatorek projektu. - W tamtej szkole był kącik z poduchami, gdzie można było odpocząć w czasie przerw. Zrobiliśmy projekt, wizualizacje i udało nam się - podsumowuje.

Realizacja pomysłu nie kończy działań rady rodziców wspierających samodzielność. - Takie przedsięwzięcia uczą dzieci samorządności i gospodarowania wspólnymi pieniędzmi - tłumaczy Marta Brożyna, przewodnicząca rady. - Planujemy wdrożenie cyklu zajęć, które będą propagowały inne aspekty samorządności, np. konieczność udziału w wyborach, które są podstawą demokracji - dodaje.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski