Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Spółki marszałka województwa lubelskiego liczą straty. Są milionowe

Sławomir Skomra
Z raportu wynika, że nadal potężne problemy mają PKS-y. Każdy zanotował na koniec 2015 roku straty. Największą miały Lubelskie Linie Autobusowe - minus 870 tys. zł.
Z raportu wynika, że nadal potężne problemy mają PKS-y. Każdy zanotował na koniec 2015 roku straty. Największą miały Lubelskie Linie Autobusowe - minus 870 tys. zł. Anna Kurkiewicz/archiwum
PKS-y dramatycznie dołują, lotnisko na minusie, Targi Lublin są nierentowne. Za to Park Naukowo-Technologiczny zaskoczył i w 2015 r. zarobił 4,8 mln zł.

- Już kolejny raz muszę się z tego tłumaczyć. Marszałek województwa także nie mógł uwierzyć, że mamy taki dobry wynik finansowy - mówi Tomasz Małecki, prezes Lubelskiego Parku Naukowo-Technologicznego.

Andrzej Pruszkowski, radny wojewódzki PiS, poprosił Sławomira Sosnowskiego, marszałka województwa, o informacje dotyczące finansów spółek, w których województwo ma udziały. Marszałek „wyspowiadał” się z niemal wszystkich firm, oprócz Przewozów Regionalnych i Centrum Innowacji i Transferu Technologii LPNT (nie mylić z samym parkiem), które jeszcze nie przedstawiły sprawozdań.

Z raportu wynika, że nadal potężne problemy mają PKS-y. Każdy zanotował na koniec 2015 roku straty. Największą miały Lubelskie Linie Autobusowe - minus 870 tys. zł.

Spółka Lubelskie Dworce (zarządza nieruchomościami i jest liderem grupy) zanotowała zysk w wysokości 2,5 mln zł, ale na jej sytuację rzutują finanse spółek przewozowych. Bilans grupy nie jest jeszcze ujawniony.

Jak już pisaliśmy, poprawiła się sytuacja Portu Lotniczego Lublin, jednak 2015 rok lotnisko zamknęło stratą 26,4 mln zł.

Targi Lublin. Ich udziałowcem jest zarówno województwo, jak i miasto. Spółka informuje, że branża targowa w Polsce mocno się rozwija i jeszcze będzie rosła. Ale na razie średnio to widać po finansach TL. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 5,5, mln zł, ale strata za miniony rok wyniosła 1,1 mln zł.

Na pocieszenie trzeba dodać, że to znacznie lepiej niż rok wcześniej, kiedy minus wyniósł ponad 2,5 mln zł. W 2013 r. było jeszcze gorzej - minus 2,8 mln zł. Spółka informuje, że wskaźnik zadłużenia jest na bezpiecznym poziomie, ale też dodaje, że Targi Lublin są „nierentowne”.

Wróćmy do Lubelskiego Parku Naukowo-Technologicznego i zaskoczenia jego wynikami. „Kuźnia nowoczesnego biznesu” z Felina miała przychody rzędu 9,8 mln zł i zanotowała zysk w wysokości aż 4,8 mln zł. Dodatkowo LPNT wylicza, co udało mu się w 2015 r. osiągnąć: zainicjował 9 transferów technologii, było 60 zainicjowanych wsparć projektów bizne-sowo-naukowych, przy udziale kapitału parku powstało 20 spółek, a 40 opracowało biznesplan. - Po prostu zainwestowaliśmy w dobre firmy, w najlepsze start-upy. Teraz odnoszą sukcesy i my jako udziałowiec na tym zarabiamy - wyjaśnia prezes Małecki.

Historyczny sukces MPK. Ma roczny zysk. To całe 7 tys. zł.

Radni Prawa i Sprawiedliwości pytają o finanse spółek z udziałami miasta i województwa. Która zarobiła, a która zanotowała straty?

Radni PiS - Andrzej Pruszkowski w województwie i Piotr Breś w mieście - postanowili prześwietlić spółki, w których udziały mają miasto Lublin i województwo lubelskie. Chodzi o finanse na koniec 2015 roku.

Miasto na razie nie udzieliło takich informacji, bo czeka na oficjalne sprawozdania finansowe. Z województwem Pru-szkowskiemu poszło lepiej. Otrzymał pełne raporty o finansach firm z zastrzeżeniem, że są to jednak wstępne dane.

Zaznaczmy, że udziały w Targach Lublin i Porcie Lotniczym Lublin mają zarówno miasto, jak i województwo.

Marszałek jest właścicielem kilku PKS-ów i spółki Lubelskie Dworce, która kontroluje kolejnych przewoźników. Od lat sytuacja PKS-ów nie jest dobra. Zyskiem może się pochwalić tylko spółka Lubelskie Dworce. Inne firmy przyniosły straty: PKS Zamość - minus 741 tys. zł, PKS Biłgoraj - minus 392 tys. zł, PKS Międzyrzec Podlaski - minus 372 tys. zł, PKS Hrubieszów - minus 497 tys. zł, PKS Wło-dawa - minus 717 tys. zł, Lubelskie Linie Autobusowe - minus 870 tys. zł.

Przewoźnikom nie pomagają nawet plany naprawcze. Na przykład zamojski PKS w ostatnim okresie otrzymał z województwa 3 mln zł i sprzedał swoje wszystkie nieruchomości za 8 mln zł.

Lubelski Rynek Hurtowy, czyli popularną giełdę w Eli-zówce kontroluje państwo, ale województwo ma w nim nieco pond 1 proc. udziałów.

Widać wyraźnie, że rosyjskie embargo nałożone na polską żywność Elizówce nie za-szkodziło. 2015 rok spółka zakończyła z zyskiem 683,4 tysiąca złotych, czyli o ponad 100 proc. większym niż rok wcześniej.

Mimo że miasto na razie nie ujawnia bilansów swoich spółek, to udało nam się pewne fakty ustalić. LPEC zamknął zeszły rok z 9 mln zł na plusie. MPK - mimo że w 2014 r. nie-dochodowe - w 2015 roku miało zysk. To całe 7 tys. zł.

Roczny bilans spółek z udziałem samorządu

Lubelskie Dworce SA plus 2,5 mln
Port Lotniczy Lublin minus 26,4 mln
Lubelski Rynek Hurtowy plus 683,4 tys.
Targi Lublin minus 1,1 mln
Lubelski Park Naukowo-Technologiczny plus 4,8 mln
LPEC plus 9 mln
MPK Lublin plus 7 tys.
PKS-y w sumie minus 3,5 mln

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski