Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Spółki z udziałem samorządu województwa lubelskiego. Która zarobiła, która przynosi straty?

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
Lubelskie Dworce, czyli firma administrująca np. dworcem PKS na lubelskim Podzamczu ma zysk. Wynosi on 493,8 tys. zł. Jeszcze rok temu było to 273 tysiące złotych na plusie.
Lubelskie Dworce, czyli firma administrująca np. dworcem PKS na lubelskim Podzamczu ma zysk. Wynosi on 493,8 tys. zł. Jeszcze rok temu było to 273 tysiące złotych na plusie. Łukasz Kaczanowski
Znamy wyniki finansowe spółek z udziałem samorządu województwa lubelskiego. Tradycyjnie najwyższą stratę zanotował Port Lotniczy Lublin. Jest nieznacznie mniejsza niż rok wcześniej.

Pięć przedsiębiorstw, w których rządzi lub współrządzi województwo lubelskie wytłumaczyło się już ze swoich finansów za 2018 rok.

Pokazały ile zarobiły, ile wydały i jaki ostateczny wynik osiągnęły.

Zysk przyniosło tylko jedno. To Lubelskie Dworce. Reszta spółek jest na minusie i często bardzo dużym. Port Lotniczy Lublin zanotował stratę przekraczającą 30 mln złotych.

WIĘCEJ:

- Przyczyną straty są koszty funkcjonowania lotniska, które obecnie są wyższe niż przychody możliwe do uzyskania przy obecnym stanie ruchu - komentuje Krzysztof Wójtowicz, prezes PLL i tłumaczy:

- Konieczność dofinansowywania była oczywista, planowana i akceptowana jeszcze na etapie podejmowania decyzji o budowie lotniska i taka sytuacja dotyczy zdecydowanej większości lotnisk regionalnych. Korzyści z istnienia lotniska dla regionu, co potwierdzają analizy branżowe, są bowiem wielokrotnie większe, niż w sytuacji, gdyby Lubelskie pozbawione było lotniska.

Wójtowicz wskazuje też, że z roku na rok przepisy narzucają na lotniska coraz większe obowiązki, głównie z zakresu bezpieczeństwa.

- Co znacząco podnosi koszty funkcjonowania oraz próg rentowności. Rynek lotniczy jest bardzo dynamiczny, upadają i pojawiają się nowe linie lotnicze, powstają koncepcje organizacji ruchu lotniczego w kraju – z lotniskiem centralnym i komplementarnym, trudno zatem wiarygodnie oszacować, kiedy osiągniemy poziom ruchu na poziomie 1,5 czy 2 mln pasażerów, który to wg dzisiejszych standardów powinien gwarantować zyskowną działalność operacyjną, a pamiętamy, że w momencie uruchomienia lotniska wystarczał 1 mln - dodaje prezes.

Dwa PKS, w których udziały ma województwo co prawda przyniosły straty, ale znacznie poprawiły swoje wyniki w stosunku do 2017 roku.

TBS „Nowy Dom", którego zadaniem jest budowa mieszkań, zanotowało w 2018 r. 2,3 mln zł.

Miejskie spółki. Która zarobiła, która przynosi straty? (RAPORT)

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski