Spis treści
Te polskie miasta chcą wprowadzić Strefy Czystego Transportu
Już w przyszłym roku w Krakowie rozpocznie się wprowadzanie strefy czystego transportu. Pierwsze obostrzenia dotyczyć będą samochodów auta rejestrowanych od 1 marca 2023.
Strefy czystego transportu są z założenia bardziej restrykcyjne dla samochodów z silnikami Diesla, szczególnie tych wyprodukowanych przed 2005 r. (czyli dziś niespełna 20-letnich). Za dwa lata w całej Europie stref ma być ponad 500.
Od lipca 2024 r. cały Kraków objęty zostanie strefą czystego transportu. Będzie to ten sam czas, gdy strefa zacznie obowiązywać w śródmieściu Warszawy. Los stolicy nie jest jednak jeszcze przesądzony, ponieważ trwają konsultacje społeczne.
Natomiast we Wrocławiu miejskie władze planują wprowadzenie takiego eko-obszaru na prawdopodobnie 2025 r.
Wszystkie te działania mają za cel poprawić jakoś powietrza w miastach i jednocześnie ograniczyć zanieczyszczenia emitowane przez niektóre samochody.
Gdzie sprawdzić, czy samochód spełnia normy emisji spalin?
Ograniczenia w polskich miastach wprowadzane jako efekt ciągu dyrektyw Unii Europejskiej. W ten sposób został wypracowany Europejski Standard Emisji Spalin. Na podstawie tej normy będzie ustalany dopuszczalny poziom emisji spalin w pojazdach sprzedawanych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Unii Europejskiej.
Czy samochód spełnia normy emisji spalin możemy dowiedzieć się ze specjalnej tabeli przygotowanej przez serwis bidcar.pl. Musimy jednak znać datę pierwszej rejestracji pojazdu.
Etapy wdrażania Strefy Czystego Transportu w Krakowie
W Krakowie zaplanowano dwa etapy:
- Etap 1. Potrwa od lipca 2024 do końca 2025 r. i obejmie auta po raz ostatni zarejestrowane przed 1 marca 2023 r. Auta napędzane silnikami benzynowymi oraz z instalacją LPG będą musiały spełniać normę Euro 1 (wyprodukowane po 1992), a te z silnikami Diesla – Euro 2 (wyprodukowane po 1996). Dzięki temu niemal wszyscy posiadający dany samochód przed 1 marca 2023 r. będą mogli nadal jeździć nim po Krakowie.
- Etap 2. Auta rejestrowane obecnie (czyli po 1 marca 2023 r.) podlegać będą już wymogom drugiego etapu wdrażania Strefy Czystego Transportu, obowiązującym od 2026 r. Wtedy do Krakowa wjadą samochody zasilane benzyną (LPG) spełniające min. normę Euro 3 (wyprodukowane po 2000) oraz Diesle z min. normą Euro 5 (wyprodukowane po 2010).
SCT w Warszawie. Jakie będą etapy przejściowe?
- Etap 1. Od lipca 2024 r. planowane obostrzenia będą nieco bardziej restrykcyjne niż w Krakowie – min. norma Euro 2 (wyprodukowane po 1996) dla aut z silnikami benzynowymi i Euro 4 (wyprodukowane po 2005) dla Diesli.
- Etap 2. Normy mają być takie same jak w Krakowie i wdrożone mają być w tym samym czasie.
- Etapy 3-5. W kolejnych etapach, które wprowadzane będą co dwa lata (2028, 2030, 2032), samochody będą musiały spełniać normy o jeden stopień wyższe, niż w poprzednim.
Samochody używane, a informacje o normach emisji spalin
Jak zauważa Artur Kopania, współzałożyciel Bidcar.pl, platformy aukcyjnej z samochodami używanymi, dotychczas na normy emisji spalin uwagę zwracali głównie właściciele ciężarówek jeżdżących transporcie międzynarodowym.
– Wprowadzenie stref czystego transportu w pierwszych polskich miastach spowoduje, że również kupujący auta osobowe częściej będą interesować się tym jaką normę Euro spełnia oferowany samochód – podkreśla Artur Kopania.
Dodaje również, że w serwisach ogłoszeniowych i na platformach aukcyjnych ten parametr stanie się niezbędnym elementem ofert sprzedaży samochodów używanych.
W przepisach o strefach czystego transportu zawarto też szereg wyłączeń. Dlatego też bez względu na spełniane (lub nie) normy, na obszar SCT zawsze wjechać będą mogły samochody, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, pojazdy specjalne (służby, pomoc drogowa itp.), samochody historyczne i zabytkowe oraz motocykle.
Zgodnie z wyliczeniami Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnych SAMAR, strefy czystego transportu w pierwszym etapie obejmą stosunkowo niewielki odsetek samochodów. Będzie to tylko 2 proc. aut obecnie zarejestrowanych w Krakowie i ok. 5,5 proc. zarejestrowanych w Warszawie. W liczbach bezwzględnych da to łącznie dla obu miast ok. 70-80 tys. samochodów, w wieku ponad dwudziestu, a w przypadku Krakowa nawet ponad trzydziestu lat.