MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Świąteczne zakupy last minute: najodporniejsi psychicznie konsumenci czekają za ostatnie okazje w sklepach online i stacjonarnych: 22.12.202

Zbigniew Biskupski
Opracowanie:
Łapanie świątecznych zakupowych ofert last minute. Konsumenci w znacznej mierze chcą zniżek (ponad 44 proc.), spersonalizowanych ofert (40 proc.) oraz ofert specjalnych (blisko 40 proc.). Dopiero w dalszej kolejności chcą być informowani o produkcie lub marce (prawie 28 proc.).
Łapanie świątecznych zakupowych ofert last minute. Konsumenci w znacznej mierze chcą zniżek (ponad 44 proc.), spersonalizowanych ofert (40 proc.) oraz ofert specjalnych (blisko 40 proc.). Dopiero w dalszej kolejności chcą być informowani o produkcie lub marce (prawie 28 proc.). Robert Woźniak / Polska Press
Aplikacje mobilne przywiązujące klientów do określonej sieci sklepów poprzez specjalne promocje sprawiły, że w okresie przedświątecznym ich beneficjenci spodziewają się ofert spersonalizowanych. Ogólnie wielu klientów zwlekało i nadal zwleka z zakupami na ostatnią chwilę, spodziewając się dodatkowych okazji ze znacznie większymi upustami cenowymi.

W tych oczekiwaniach na okazje last minute ważbą rolę odgrywają reklamy, zwłaszcza wysyłane poprzez sms-y, push-e i im podobne.

Świąteczne łapanie okazji online

AdColony zapytało ludzi, czego oczekują od reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych w okresie świątecznym. Okazuje się, że konsumenci w znacznej mierze chcą zniżek (ponad 44 proc.), spersonalizowanych ofert (40 proc.) oraz ofert specjalnych (blisko 40 proc.). Dopiero w dalszej kolejności chcą być informowani o produkcie lub marce (prawie 28 proc.).
Z raportu Deloitte „Zakupy świąteczne 2021” wynika, że w tym roku Polacy wydadzą średnio o 200 zł więcej na święta, niż w roku 2020. Powodem wcale nie jest lepsza sytuacja ekonomiczna, wręcz przeciwnie, wzrost budżetu na gwiazdkę może być związany ze wzrostem cen. Dlatego ludzie ochoczo zerkają w kierunku akcji promocyjnych. Dane zebrane z 25 tys. e-sklepów używających oprogramowania Shoper wykazały, że wartość zamówień podczas tegorocznego Black Friday była wyższa o ponad 55 proc. w stosunku do roku ubiegłego, a liczba zamówień wzrosła o 50 proc.

Reklamy świąteczne sprzedają

Odbiorcy reklam świątecznych zwracają szczególną uwagę na wizualne aspekty przekazu (69 proc.), a także na piosenki wykorzystane w reklamie (41 proc.). Do tego 1 na 5 konsumentów, lubiących gwiazdkowe spoty, utożsamia się z reklamami, które ogląda . Co więcej, badani po obejrzeniu reklamy na urządzeniu mobilnym w czasie okołoświątecznym deklarują, że odwiedzają stronę internetową marki (blisko 13 proc.), porównują ceny produktów w sieci (ponad 12 proc.), wyszukują reklamowaną rzecz (11,4 proc.), czytają opinie o niej lub recenzje firmy (blisko 11 proc.). Ponad 7 proc. respondentów przyznaje, że dokonuje zakupu po jakimś czasie od obejrzenia reklamy.
- Na długość procesu decyzyjnego konsumenta ma wpływ wiele czynników, m.in. poziom jego dochodów, to, czy produkt jest dla niego istotny, a nawet to w jakim stopniu sam kupujący jest podatny na przekaz reklamowy. Ankietowani twierdzą jednak, że zazwyczaj dokonują zakupu za pośrednictwem reklamy już kilka dni po wyświetleniu (ponad 30 proc.). Rzadziej nabywają towar po tygodniu (14 proc.), kolejnego dnia (11 proc.), a zdarza się, że nawet po miesiącu (8,3 proc.) – zauważa Michał Pietruszka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska w tym wyścigu wygrywa z Niemcami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski