W tych oczekiwaniach na okazje last minute ważbą rolę odgrywają reklamy, zwłaszcza wysyłane poprzez sms-y, push-e i im podobne.
Świąteczne łapanie okazji online
AdColony zapytało ludzi, czego oczekują od reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych w okresie świątecznym. Okazuje się, że konsumenci w znacznej mierze chcą zniżek (ponad 44 proc.), spersonalizowanych ofert (40 proc.) oraz ofert specjalnych (blisko 40 proc.). Dopiero w dalszej kolejności chcą być informowani o produkcie lub marce (prawie 28 proc.).
Z raportu Deloitte „Zakupy świąteczne 2021” wynika, że w tym roku Polacy wydadzą średnio o 200 zł więcej na święta, niż w roku 2020. Powodem wcale nie jest lepsza sytuacja ekonomiczna, wręcz przeciwnie, wzrost budżetu na gwiazdkę może być związany ze wzrostem cen. Dlatego ludzie ochoczo zerkają w kierunku akcji promocyjnych. Dane zebrane z 25 tys. e-sklepów używających oprogramowania Shoper wykazały, że wartość zamówień podczas tegorocznego Black Friday była wyższa o ponad 55 proc. w stosunku do roku ubiegłego, a liczba zamówień wzrosła o 50 proc.
Reklamy świąteczne sprzedają
Odbiorcy reklam świątecznych zwracają szczególną uwagę na wizualne aspekty przekazu (69 proc.), a także na piosenki wykorzystane w reklamie (41 proc.). Do tego 1 na 5 konsumentów, lubiących gwiazdkowe spoty, utożsamia się z reklamami, które ogląda . Co więcej, badani po obejrzeniu reklamy na urządzeniu mobilnym w czasie okołoświątecznym deklarują, że odwiedzają stronę internetową marki (blisko 13 proc.), porównują ceny produktów w sieci (ponad 12 proc.), wyszukują reklamowaną rzecz (11,4 proc.), czytają opinie o niej lub recenzje firmy (blisko 11 proc.). Ponad 7 proc. respondentów przyznaje, że dokonuje zakupu po jakimś czasie od obejrzenia reklamy.
- Na długość procesu decyzyjnego konsumenta ma wpływ wiele czynników, m.in. poziom jego dochodów, to, czy produkt jest dla niego istotny, a nawet to w jakim stopniu sam kupujący jest podatny na przekaz reklamowy. Ankietowani twierdzą jednak, że zazwyczaj dokonują zakupu za pośrednictwem reklamy już kilka dni po wyświetleniu (ponad 30 proc.). Rzadziej nabywają towar po tygodniu (14 proc.), kolejnego dnia (11 proc.), a zdarza się, że nawet po miesiącu (8,3 proc.) – zauważa Michał Pietruszka.
Strefa Biznesu: Polska w tym wyścigu wygrywa z Niemcami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?