System Zarządzania Ruchem w Lublinie zapala się powoli (ZDJĘCIA, WIDEO)

Artur Jurkowski
28 mln zł kosztował system, który ma usprawnić ruch na lubelskich drogach. Kierowcy odczują zmiany za trzy miesiące.

Nawet o połowę może się skrócić czas przejazdu na wybranych ulicach w Lublinie. Wszystko za sprawą inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem, który obejmuje 69 skrzyżowań. W czwartek ratusz zaprezentował centrum sterowania nowym systemem. - To jedno z dwóch serc systemu, drugim jest serwerownia. Wszystko po to, aby na wybranych ulicach mogła funkcjonować zielona fala - podkreślał Andrzej Matacz z Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie.

- Pracownicy centrum mogą zarządzać pracą sygnalizacji świetlnych we wszystkich aspektach, łącznie z wyłączeniem świateł na każdym ze skrzyżowań objętych systemem - opisywała Martyna Abendrot, prezes firmy StarITS, która wykonywała część prac.

Operatorów systemu „nadzoruje” elektroniczny protokół bezpieczeństwa. - Gdyby pracownik centrum włączył z jakiegoś powodu zielone światła na skrzyżowaniu dla dwóch przecinających się ze sobą kierunków, co prowadziłoby do kolizji aut, to ta decyzja spowoduje automatyczne przejście pracy sygnalizacji na tryb awaryjny, czyli zapali się migające żółte światło - precyzowała Abendrot.

W centrum sterowania, na wielkiej wizyjnej ścianie złożonej łącznie z 12 monitorów, operatorzy widzą, co aktualnie dzieje się na poszczególnych skrzyżowaniach. Dane pochodzą z 303 kamer wideodetekcji ruchu oraz 21 monitoringowych.

- Kamery do wideodetekcji pozwalają określić natężenie ruchu na poszczególnych pasach, co pozwala dostosować długość zielonego światła do aktualnych potrzeb - wyjaśniała Abendrot.

Odczytują też numery tablic rejestracyjnych, co pozwala określić czas przejazdu między skrzyżowaniami, pokazują, czy doszło do jakichś zdarzeń drogowych, np. kolizji, które powodują utrudnienia w ruchu.

- Te dane: czas przejazdu, informacje o utrudnieniach, robotach drogowych czy sugerowanych objazdach, trafią na wyświetlacze dla kierowców, które stanęły na lubelskich ulicach. Łącznie jest 10 takich tablic - wskazywał Dawid Klempka, dyrektor kontraktu z firmy Qumak, która realizowała inwestycje.

Obraz z kamer, ale też grafiki z natężeniem ruchu na ulicach będą prezentowane na portalu internetowym (csr.lublin.eu).

- Portal zostanie uruchomiony przed świętami. Wówczas też na wyświetlaczach zaczną być umieszczane informacje dla kierowców - dodał Klempka.

Czy nowy system zlikwiduje korki na ulicach? - Raczej nie. Ale na pewno skróci czas oczekiwania w zatorach drogowych. Zakładamy, że okres przejazdu po ulicach może skrócić się od 10 do 50 procent w stosunku do obecnego - uzupełniał Matacz. Na usprawnienie ruchu jednak poczekamy. System musi się „nauczyć” ruchu na lubelskich drogach. - To może potrwać trzy miesiące - mówił Matacz.

Przebudowa objęła 69, czyli ponad połowę, skrzyżowań w mieście. Chodzi o te m.in. na Kraśnickiej, Solidarności, Tysiąclecia, Mełgiewskiej, Drodze Męczenników Majdanka, Krańcowej, Dywizjonu 303, Racławickich i Krakowskim Przedmieściu. Inwestycja kosztowała 28 mln zł.

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jacek

System okazał się rewelacyjny,zwłaszcza na Al Kraśnickich,jadąc w sobotę 16 lipca po godz 17 (totalny brak korków) wszystkie czerwone moje.
Niedzielne przedpołudnie,umiarkowany ruch jedno zielone reszta czerwona,Bosko i rewelacyjnie
Może w weekendy nie działa ?

J
Ja Klaudiusz

Dla ścisłości...... do 15-go grudnia trwała budowa systemu (prace kanalizacyjne, światłowody, konfiguracja urządzeń etc) - te kolejne 3 m-ce to czas na naukę systemu czyli system musi dowiedzieć się gdzie jest największe zazwyczaj i ile natężenia ruchu i dopiero potem zacznie normalnie pracować. Jeśli 3 m-ce dane systemowi to dużo, to tak wiadomości powiem że np. w Gdansku etc. system uczył się ponad rok.

z
znam się i się wypowiem :)

jeśli jechałeś ul. Zana to faktycznie wina systemu... którym przecież ciąg ul. Zana objęty nie jest :)

.... ..

Ba! Ale - jak to brzmi: "zarządzanie ruchem" :)

Na razie zapowiada się to jednak jako zarządzanie korkami :(

.... ..

W rzeczy samej - interesująca samokrytyka :)

M
Michalina słoik

Jeśli ktoś ma problem z korkami w Lublinie to zapraszam do Warszawy :) od kiedy zamieszkałam w stolicy doceniam poruszanie się po lubelskich drogach nawet w okresie kiedy jest mega dużo studentów.

w innych miastach takich jak Warszawa czy Białystok system się sprawdził. u nas też się sprawdzi tylko potrzeba czasu. dajmy mu szansę zamiast narzekać

K
Kamil z Kaliny

Polscy internauci - eksperci od wszystkiego. Rodzą się ze wszystkimi możliwymi umiejętnościami i wiedzą wszystko najlepiej. Nie potrzebują się niczego uczyć - wszystko już potrafią. Wszystko wiedzą od razu - nie rozumieją, że na wszystko potrzeba czasu. I w tym przypadku jet TAK SAMO. Załamuje mnie poziom komentarzy... co niektórzy myślą, że na prawdę nie potrzeba czasu na wdrożenie tego systemu? Myślicie, że po prostu o, zrobili i wszystko ma działać cacy? Szkoda, że wasze mózgi tak nie działają, o ile to by było lepsze dla nas pozostałych...

.

Jarek pozwolił tobie zasięgać opinii innych ?

k
kicia

1h 10min czas przejazdu między Spółdzielczości Pracy a Zana. Macie system zarządzania ruchem a kierowcy stoją w cholernym korku i na każdym skrzyżowaniu czerwone. ruszasz spod jednych świateł żeby stać na kolejnych, paranoja!! Na jednej zmianie świateł przejadą dwa samochody i tyle, stoisz dalej. zepsuli zupełnie płynność ruchu w mieście.

g
gość

A co o tym sądzi Petru?

L
LLU

To się przejedź al. Kraśnicką albo skręć z Unii Lubelskiej w Fabryczną - gorzej? Czyżby?

z
zdm

mówił [naruszenie regulaminu forum]

.

Typowe pisowskie malkontenctwo w czytanych wpisach! W tekście napisano przecież, ze system musi sie uczyć (podlega on tzw kalibracji) Nie ma możliwości wyposażenia systemu od razu w dane, ktore pozwolą mu na natychmiastowe skuteczne sterowanie ruchem. Sytem musi zgromadzić dane o intensywności ruchu i nauczyć sie " organizować zielona fale".

m
murek

Pożyjemy zobaczymy ,bo w tej chwili jest gorzej niż było bez tego inteligentnego systemu . Okazuje się na razie ,że jak zwykle usprawnienia pogorszyły sytuację o 100%.

Dodaj ogłoszenie