Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szkoły w Lublinie: Gdzie uczniom łatwiej osiągać postępy w nauce (TABELE)

Maria Krzos
Wskaźniki EWD tworzone są dla niemal wszystkich gimnazjów, liceów i techników w Polsce. Powstają na bazie wyników ze sprawdzianu szóstoklasisty, egzaminu gimnazjalnego oraz matur.

Edukacyjna Wartość Dodana to metoda, która ma pokazywać, czy dana szkoła wykorzystuje potencjał i rozwija zdolności swoich uczniów. Oblicza się ją porównując wyniki, jakie uczniowie mieli rozpoczynając naukę w danej szkole, z tymi, które osiągnęli opuszczając placówkę. W przypadku gimnazjów wyniki sprawdzianu szóstoklasisty zestawiane są z wynikami egzaminu gimnazjalnego. Podobny mechanizm wykorzystywany jest przy tworzeniu EWD dla liceów i techników. Tu wyniki egzaminu gimnazjalnego porównywane są z wynikami matur.

Jak interpretować wartość EWD? Jeśli wynik danej placówki oscyluje w granicach zera, oznacza to, że jest to szkoła neutralna. Uczeń opuści ją z takimi samymi wynikami, z jakimi do niej przychodził.

Im wyższy wynik EWD, tym większa szansa na postęp. Np., jeśli do szkoły z wysokim EWD trafi uczeń z dobrymi wynikami, jest duża szansa, że po kilku latach nauki w tej placówce jego wyniki staną się bardzo dobre. W przypadku szkół z EWD na minusie istnieje największe ryzyko, że uczeń nie tylko nie zrobi postępów, a wręcz przeciwnie, jego wyniki "na wyjściu" będą gorsze niż "na wejściu".

Ważną cechą EWD jest to, że pozwala ona na docenienie szkół, które nie wypadły dobrze w ocenie dokonanej tylko na podstawie wyników egzaminów. Działa to też w drugą stronę. Pokazuje, że szkoły, które na co dzień okupują szczyty rankingów, niekoniecznie muszą zawdzięczać tę pozycję swojej pracy.

Z naszych zestawień wynika, że większość "topowych" lubelskich szkół dobrze rozwija potencjał swoich uczniów. Okazuje się jednak, że bywają lepsi od nich. Przykładem może być Technikum Elektroniczne, którego EWD z przedmiotów ma-tematyczno-przyrodniczych jest zdecydowanie wyższe niż jakiegokolwiek lubelskiego ogólniaka. Podobnych niespodzianek w naszych zastawieniach jest więcej. Pokazują one również, że większość naszych szkół ma kłopot z nauczaniem matematyki oraz innych przedmiotów ścisłych.

Tabele, które prezentujemy, powstały na podstawie najnowszych, opublikowanych w inter-necie zestawień EWD (wykonano je na bazie egzaminów z lat 2010-2012).

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski