MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"Taki nowoczesny jest ten Dworzec Lublin, a ławek brak. Może taka jest teraz moda?"

Anna Paszkowska
nadesłane
Dworzec Lublin w styczniu został hucznie otworzony. Chwalono się wtedy jego zaletami i imponującym wyposażeniem. Podróżni zauważyli jednak, że czegoś mu brakuje.

Dworzec Lublin działa, a ławek do siedzenia brakuje

Dworzec Lublin został oficjalnie otwarty w styczniu. Impreza trwała trzy dni, było wiele atrakcji m.in. przejazdy zabytkowymi autobusami, gra miejska, występy sztukmistrzów i koncert. Chętni będą mogli posilić się w food truckach oraz wypić ciepłe napoje. Hostessy rozdadzą gościom pierniki, cukierki i balony. Zainteresowanych po budynku dworca oprowadzą natomiast przewodnicy.

- Dworzec Lublin to kompleksowe przedsięwzięcie, które w jednym miejscu integruje komunikację miejską oraz pozamiejską autobusową, busową i transport kolejowy. Został zaprojektowany, jako jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce. Projekt spełnia najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju - informowała w dniu otwarcia (12 stycznia) Katarzyna Duma, rzeczniczka prasowa Krzysztofa Żuka prezydenta Lublina.

Chwalono się wtedy też garażem podziemnym, peronami dla autobusów i busów "z efektownym szklanym zadaszeniem wspartym na filarach". Nie zabrakło informacji o dachu w formie tarasu widokowego, gdzie znajdują się stoliki, krzesła oraz hamaki. Przestrzeń dworca wypełniła zieleń. Zostały posadzone drzewa, byliny, trawy ozdobne, a także widoczna z daleka zielona ściana. Napisano o betonowej ścianie z mapą Lublina, która znajduje się od strony południowej, kumuluje ona ciepło w ciągu dnia, a wieczorem je oddaje.

Wspomniano też o zadaszeniu wiat przystankowych nad kieszeniowymi stanowiskami autobusów "stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopiono ogniwa fotowoltaiczne o podwójnej funkcji: zaciemniania dla ochrony przed słońcem oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca". Pochwalono się wtedy też nagrodami przyznanymi za m.in projekt obiektu.

Nie wspomniano wtedy o ławkach, które zazwyczaj znajdują się przy przystankach.

- Taki nowoczesny jest ten Dworzec Lublin, a ławek brak. Może taka jest teraz moda? - zastanawiał się nasz Czytelnik Paweł.

Argumentuje potrzebę takich siedzisk.

- Jest upał, do przystanków dalekobieżnych trzeba od budynku dworca przejść kawałek. Zdarza się, że te autobusy są opóźnione i wtedy trzeba stać w upale. A przecież z autobusów korzysta każdy - starsi i kobiety w ciąży - podaje Czytelnik.

Czy podróżni będą mogli liczyć na ławki przy przystankach?

Odpowiedzi w tej sprawie udzielił Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie, który sprawuje piecze nad Dworcem Lublin.

- Z myślą o pasażerach oczekujących na swoją podróż, obiekt zapewnia miejsca oczekiwania w wielu lokalizacjach, oferując dogodne warunki dla wszystkich grup, w tym także osób z niepełnosprawnościami - mówi Monika Fisz, rzeczniczka prasowa ZDiTM w Lublinie.

Fisz informuje, że w budynku na pierwszym piętrze znajduje się poczekalnia tzw. „premium”, którą stworzono z myślą o komforcie pasażerów oczekujących na swój kurs. Są tam miejsca z kanapami, fotelami, stolikami i krzesłami. To przestrzeń klimatyzowana w porze letniej oraz ogrzewana w zimowych okresach. Zaznacza także, że dzięki informacji pasażerskiej, można być tam na bieżąco, bo na elektronicznej tablicy wyświetlają się aktualne odjazdy z dworca.

Na parterze obiektu jest blisko 50 siedzących miejsc, których liczba została zwiększona już w pierwszej fazie funkcjonowania dworca.

- Na peronach zamontowano dodatkowo ławeczki (35 sztuk), z których można skorzystać na chwilę przed kursem. A taras widokowy na dachu budynku oferuje zarówno miejsca siedzące, stoliki jak i hamaki. Cały obszar dworca otoczony jest dużą liczbą dodatkowych ławek czy spoczników zarówno betonowych jak i drewnianych. Tym samym, każdy kto będzie korzystał z obiektu Dworca Lublin, na zewnątrz, wewnątrz czy na tarasie, znajdzie komfortowe miejsce do wygodnego oczekiwania na swój kurs - podsumowuje rzeczniczka ZDiTM w Lublinie.

Na terenie dworca funkcjonują 43 stanowiska odjazdowe i 2 przystanki komunikacji miejskiej, gdzie ustawionych jest 12 ławek. Korzystają z nich wszyscy podróżni.

Dworzec Lublin został uruchomiony w styczniu 2024 r. Jego budowa zakończyła się w październiku 2023 r., 15 miesięcy później niż pierwotnie zakładano. Koszt, wraz z przebudową dróg to 345 mln zł, z czego 197 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polska walczy z powodzią. Premier zapowiada pomoc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski