Tchnęli nowe życie w lubelskiego honkera

Barbara Majewska Michał Oksiński
Honkery znowu będą produkowane w lubelskiej fabryce.
Honkery znowu będą produkowane w lubelskiej fabryce. Fot. Jacek Babicz
Syndyk masy upadłości Daewoo Motor Polska w Lublinie podpisał wreszcie umowę przedwstępną na sprzedaż praw do produkcji samochodu Honker. Przyszły właściciel - spółka DZT Tymińscy - rozpoczął już produkcję pojazdów. Dało to pracę ok. 15 byłym pracownikom fabryki DMP.

- Zatrudnienie będzie wzrastać w miarę rozwoju zakładu - zapewnia Zbigniew Tymiński, prezes DZT Tymińscy.

Syndyk lubelskiej fabryki ogłaszał przetargi na sprzedaż honkera i obiektów potrzebnych do jego produkcji kilkakrotnie. Do tej pory nie było jednak chętnych na zainwestowanie w przemysł motoryzacyjny w Lublinie. W styczniu do przetargu nieoczekiwanie zgłosiły się warszawska firma "Igma - pojazdy specjalne i opancerzone" oraz DZT Tymińscy. Negocjacje trwały kilka miesięcy. W tym czasie z rozmów wycofała się Igma. Ostatecznie umowę syndyk podpisał ze spółką spod Siemiatycz, która ma zapłacić za mienie po Daewoo 43 mln zł.

- Przed nowym właścicielem stoi teraz trudne zadanie znalezienia nabywców dla honkera. Jestem gotowy mu w tym pomóc, wykorzystując moje doświadczenie w tej branży - zapewnia Leszek Liszcz, syndyk masy upadłości DMP.

Po podpisaniu przedwstępnej umowy produkcja honkera ruszyła pełną parą. Poza produkcją jednego pojazdu na zamówienie i sześciu kolejnych dla celów promocyjnych, zakład przygotowuje również specjalistyczny samochód dla kopalni miedzi. Zbigniew Tymiński nie chce jeszcze ujawniać ceny honkera - Pracujemy nad obniżeniem kosztów produkcji - skwitował.

Wraz z prawem do samochodu spółka zakupiła również m.in. montażownię, lakiernię, spawalnię, tłocznię i ośrodek badawczo-rozwojowy. Elementem spornym było włączenie do tej puli ośrodka "Relax" wraz z koniecznością uregulowania przez nabywcę nakładów poniesionych przez dotychczasowego dzierżawcę w kwocie ok. 4 mln zł. Ostatecznie syndyk wycofał się z tego zapisu.

Od czasu bankructwa fabryki samochodów w Lublinie w 2001 r., syndykowi udało się już sprzedać m.in. elektrociepłownię, kuźnię matrycową, odlewnię, fabrykę kół oraz licencję na produkcję samochodu LD 100. Ostatnia transakcja dotycząca honkera zakończy w praktyce długi proces zbywania majątku po DMP.

Jakie warunki postawił syndyk?

W ogłoszeniu o przetargu na zakup praw do produkcji honkera i majątku po DMP postawiono przyszłemu nabywcy kilka warunków, m.in.:

kontynuowanie produkcji honkera na terenie Polski, w oparciu o przedsiębiorców krajowych

kontynuowanie produkcji samochodów w zakładzie w Lublinie

przejęcie pracowników związanych z produkcją samochodów

realizację umów na dostawy oraz umów gwarancyjnych zawartych z odbiorcami przez dotychczasowego producenta

zapewnienie dostaw części zamiennych i zespołów w ilościach zamawianych przez odbiorców w okresie 10 lat eksploatacji pojazdów

przejęcie materiałów i półfabrykantów do produkcji honkera i narzędzi do produkcji samochodów

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie