Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tchnęli nowe życie w lubelskiego honkera

Barbara Majewska Michał Oksiński
Honkery znowu będą produkowane w lubelskiej fabryce.
Honkery znowu będą produkowane w lubelskiej fabryce. Fot. Jacek Babicz
Syndyk masy upadłości Daewoo Motor Polska w Lublinie podpisał wreszcie umowę przedwstępną na sprzedaż praw do produkcji samochodu Honker. Przyszły właściciel - spółka DZT Tymińscy - rozpoczął już produkcję pojazdów. Dało to pracę ok. 15 byłym pracownikom fabryki DMP.

- Zatrudnienie będzie wzrastać w miarę rozwoju zakładu - zapewnia Zbigniew Tymiński, prezes DZT Tymińscy.

Syndyk lubelskiej fabryki ogłaszał przetargi na sprzedaż honkera i obiektów potrzebnych do jego produkcji kilkakrotnie. Do tej pory nie było jednak chętnych na zainwestowanie w przemysł motoryzacyjny w Lublinie. W styczniu do przetargu nieoczekiwanie zgłosiły się warszawska firma "Igma - pojazdy specjalne i opancerzone" oraz DZT Tymińscy. Negocjacje trwały kilka miesięcy. W tym czasie z rozmów wycofała się Igma. Ostatecznie umowę syndyk podpisał ze spółką spod Siemiatycz, która ma zapłacić za mienie po Daewoo 43 mln zł.

- Przed nowym właścicielem stoi teraz trudne zadanie znalezienia nabywców dla honkera. Jestem gotowy mu w tym pomóc, wykorzystując moje doświadczenie w tej branży - zapewnia Leszek Liszcz, syndyk masy upadłości DMP.

Po podpisaniu przedwstępnej umowy produkcja honkera ruszyła pełną parą. Poza produkcją jednego pojazdu na zamówienie i sześciu kolejnych dla celów promocyjnych, zakład przygotowuje również specjalistyczny samochód dla kopalni miedzi. Zbigniew Tymiński nie chce jeszcze ujawniać ceny honkera - Pracujemy nad obniżeniem kosztów produkcji - skwitował.

Wraz z prawem do samochodu spółka zakupiła również m.in. montażownię, lakiernię, spawalnię, tłocznię i ośrodek badawczo-rozwojowy. Elementem spornym było włączenie do tej puli ośrodka "Relax" wraz z koniecznością uregulowania przez nabywcę nakładów poniesionych przez dotychczasowego dzierżawcę w kwocie ok. 4 mln zł. Ostatecznie syndyk wycofał się z tego zapisu.

Od czasu bankructwa fabryki samochodów w Lublinie w 2001 r., syndykowi udało się już sprzedać m.in. elektrociepłownię, kuźnię matrycową, odlewnię, fabrykę kół oraz licencję na produkcję samochodu LD 100. Ostatnia transakcja dotycząca honkera zakończy w praktyce długi proces zbywania majątku po DMP.

Jakie warunki postawił syndyk?

W ogłoszeniu o przetargu na zakup praw do produkcji honkera i majątku po DMP postawiono przyszłemu nabywcy kilka warunków, m.in.:

kontynuowanie produkcji honkera na terenie Polski, w oparciu o przedsiębiorców krajowych

kontynuowanie produkcji samochodów w zakładzie w Lublinie

przejęcie pracowników związanych z produkcją samochodów

realizację umów na dostawy oraz umów gwarancyjnych zawartych z odbiorcami przez dotychczasowego producenta

zapewnienie dostaw części zamiennych i zespołów w ilościach zamawianych przez odbiorców w okresie 10 lat eksploatacji pojazdów

przejęcie materiałów i półfabrykantów do produkcji honkera i narzędzi do produkcji samochodów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski