To byłby jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w kraju. Czy taka inwestycja powstanie w Zamościu?

Bogdan Nowak
Bogdan Nowak
Przystanek Zamość Starówka. W przyszłości być może powstanie na tym terenie dworzec, a w sąsiedztwie okazały tunel
Przystanek Zamość Starówka. W przyszłości być może powstanie na tym terenie dworzec, a w sąsiedztwie okazały tunel Bogdan Nowak
Udostępnij:
Ta sprawa już rozpala emocje. Na poniedziałkowej sesji zamojskiej Rady Miejskiej (29 listopada) zaprezentowano plany budowy szybkich kolei, które są opracowywane na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jeden z pomysłów zakłada budowę w Zamościu podziemnego dworca oraz tunelu o długości 6,5 km!

- Wariant tunelowy byłby najlepszym rozwiązaniem – podkreślał na sesji Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa. - Stacja znajdowałaby się wówczas na terenach pomiędzy ulicami Peowiaków i Orlicz-Dreszera. Tam powinny się koncentrować wszystkie możliwe systemy transportu w Zamościu.

Tysiąc osiemset kilometrów... nadziei

- Tory kolejowe w Zamościu pamiętają jeszcze czasy Franciszka Józefa. Infrastruktura ma często ponad 100 lat – mówił z kolei radny Krzysztof Sowa. - Tym trzeba się zająć.

Dyskusja została wywołana obecnością na sesji Huberta Bobrowskiego, inżyniera, który na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego opracowuje studium budowy trasy szybkiej kolei z Trawnik do Bełżca, m.in. przez Zamość. Opowiadał o tym projekcie radnym.

- Centralny Port Komunikacyjny to najgorętszy temat inwestycyjny w kraju – podkreślał Bobrowski. - Planowana jest też rozbudowa w kraju kolejowej sieci transportowej, która będzie do tego miejsca prowadziła. To w sumie 1800 km linii, które zostaną ujęte w 30 zadaniach inwestycyjnych.

Według planów owe inwestycje będą realizowane do 2034 r. Po nowiutkich torach pomkną wtedy pociągi dużych prędkości. Według zapowiedzi, czas przejazdu z miast naszego regionu do Warszawy Centralnej ma się wówczas znacznie skrócić: z Chełma do 2 godz. 30 minut, z Białej Podlaskiej do 1 godz. 35 minut, a z Zamościa do 2 godz. 15 minut.

Zamojska część tego wielkiego projektu została nazwana roboczo „Szprychą nr 5”. - Jeśli chodzi o Zamość, analizowanych jest siedem wariantów. Prowadzą one przez miasto, ale także wokół niego – wyjaśniał Hubert Bobrowski. - Jeden z nich nazwany został tunelowym.

To on budzi największe emocje. Dlaczego? Radni mogli się dowiedzieć, że w tej wersji zakłada się wybudowanie w centrum Zamościa (pomiędzy ulicami Peowiaków i Orlicz-Dreszera) podziemnego dworca oraz tunelu o łącznej długości ok. 6,5 km. Koszt tak ogromnej inwestycji nie został jeszcze oszacowany. Wiadomo jednak, że 40 proc. nakładów zostałoby wysupłane z budżetu państwa, resztę pokryłoby dofinansowanie unijne.

Z dyskusji na sesji wynika, że gorącym orędownikiem realizacji tego wariantu jest prezydent Zamościa Andrzej Wnuk. Takie rozwiązanie popiera także część rajców. Emocje studził jednak radny Sławomir Ćwik.

Potrzebny jest spójny głos

- Ów wariant tunelowy byłby super, jeśli ktoś nam taką inwestycję rzeczywiście zafunduje. Pamiętajmy jednak, że mówimy o tunelu o długości 6,5 km. Jaka to jest skala! – mówił radny Ćwik. - Przecież dla porównania warszawskie metro ma łącznie długość ok. 36 km, a np. najdłuższy tunel kolejowy w stolicy naszego kraju – 2,5 km długości. Gdy wybierzemy taki wariant koszty zostaną wręcz wywindowane w kosmos. Dlatego może warto zastanowić się nad innym rozwiązaniem.

Nie tylko o to chodzi. Hubert Bobrowski przyznał, że inwestor liczy się z tym, że bez wywłaszczeń prywatnych nieruchomości, domów itd., realizacja takiego przedsięwzięcia nie będzie możliwa. A może to spowodować protesty.

- Takie inwestycję muszą ingerować w miejską tkankę – przypomniał radnym. - Dlatego ustalcie państwo, także w ramach konsultacji społecznych, jaki wariant dla miasta byłby najkorzystniejszy, a my to przełożymy na odpowiedni projekt oraz oszacujemy koszty. Prosimy o spójny głos w tej sprawie.

UE- Zobacz, gdzie ceny poszły najbardziej w górę

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Patryk P
Super. Mamy juz akademię. Będziemy mieli najdłuższy tunel podziemny w Polsce po którym będę jeździć 3 pociagi na dobę. Dalej bedzie województwo i stolica województwa, a później być moze nawet Polski w Zamościu
T
Tom
Uwielbiam tą polską megalomanię miało juz być CPK, milion mieszkań, polski samochód elektryczny, stocznia promów w Szczecinie, nawet tzw stępkę położyli i co i nic......teraz najdłuższy tunel w Polsce będzie w Zamościu...a w najbardziej katolikiem państwie w 50 tysięcznym miescie nie ma oddziału pedriatycznego w szpitalu, moze więc zacząć tak jak mówił kiedyś lizus Pietrzak " gwoździe i widły w kazym sklepie mają byc! " Zacznijmy od tego najpierw....
G
Glosrozsadku
Widze ze radny Cwik chce byc przeciw ..dla zasady.Powuem tak siły i srodki jednoczyc a nie trwonic to jest zasada konstruktywnejbopozycji a nie dla zasady. Obstrukcje stosowac gdzie trzeba a nie by zaistniec Zamosc iady nie wyda wiec czym sie martwic?
M
Mozemyposzakef
Tunel jak najbardziej jest mozliwy do zrobienia i trzeba wyjsc wreszcie z torami z ulicy Partyzantow bo hamuja ruch i wyglda to bardzo prowincjonalnie.Duze miasta Jatowice K dz Jrakow Wawa naja dworce pod ziembe no Zamosc duzy nie jest ale Olsztyn ten nie jest metropolia a tramwaj posiada.Kwestia checie rozmyslu i moze sie udac.Tym bardziej ze miasto nie partycypuje w kosztach .wiec mozna zaszalec za czyjes a co mamy ciagle byc prowincja.
Dodaj ogłoszenie