To jedne z najdroższych pojazdów na ulicach Lublina. Gdzie można spotkać nowe przegubowce?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
UM Lublin (mat. nadesłane)
To jedne z najdroższych pojazdów, które można zobaczyć na lubelskich ulicach. Każdy kosztuje prawie 3 mln zł. Na trasy wyjechało 10 nowych przegubowych trolejbusów. Wożą pasażerów m.in. na Choiny i Węglin.

Trolejbusy dostarczyła firma Solaris. Każdy pojazd może zabrać do 120 pasażerów (ze względu na pandemię obowiązują jednak limity przewożonych osób). – Wtorkowego poranka na ulice Lublina wyjechały nowe, przegubowe trolejbusy marki Solaris Trollino 18M. Zostały skierowane do obsługi linii nr 150, 151, 153, 156 i 160 – informuje Monika Fisz z ZTM Lublin.

Pojazdy dotarły do Lublina na początku kwietnia. Była to druga - i ostatnia - transza dostawy w ramach kontaktu, który ZTM podpisał z Solaris Bus & Coach. Umowa obejmuje dostawę 15 podjazdów. Lublin zapłaci za nie łącznie 44,3 mln zł, czyli 2,95 mln zł za każdy.

– To fabrycznie nowe, 18-metrowe, niskopodłogowe i klimatyzowane pojazdy. Są to kolejne przegubowe trolejbusy Solaris z nadwoziem IV generacji po modyfikacji designu. Są wyposażone w baterie trakcyjne, które pozwolą im pokonywać odcinki tras bez trakcji trolejbusowej – opisuje Fisz.

Ponadto pojazdy posiadają monitoring oraz automaty do sprzedaży biletów, akceptujące wyłącznie płatności zbliżeniowe kartami i telefonami komórkowymi. – Przystosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy posiadają również system do zliczania pasażerów – wylicza Fisz.

Lublin był pierwszym polskim miastem, który postawił na fabrycznie nowe i niskopodłogowe trolejbusy przegubowe. W 2014 roku miasto kupiło dwanaście Solarisów Trollino 18. W 2018 r. natomiast pojawiło się 15 sztuk Ursusów CS18LFT. – Dzięki realizacji ostatnich dostaw, w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej łącznie są już 42 przegubowe trolejbusy – wskazuje Fisz.

W tym roku Solaris dostarczy do Lublina też autobusy elektryczne. Będzie to realizacja dwóch kontraktów.

– Bieżący rok to dla Lublina ważny moment – podkreśla Fisz. – Już w czerwcu do Lublina trafi pierwsza partia pięciu sztuk autobusów elektrycznych. Kolejne 15 sztuk zostanie dostarczone we wrześniu.

ZTM zapłaci za te pojazdy ponad 62 mln zł. Będą skierowane do przewozu pasażerów na liniach 13 i 23.

Solaris dostarczy też 12 „elektryków” o długości 12 metrów. Łącznie kosztują 35 mln zł. Siedem pojazdów z tego kontraktu ma dojechać do Lublina w listopadzie 2021 roku, kolejne pięć – w kwietniu 2022 roku.

– Siedem autobusów elektrycznych zostanie skierowanych na linie nr: 1, 6 i 7, zaś pozostała „piątka” do obsługi linii nr 2 – mówi Fisz.

Przystanek wraca przed wejście do Ogrodu Saskiego

Od czwartku (6 maja) przywrócona zostaje pierwotna lokalizacja przystanku Ogród Saski 03. Z rejonu gmachu Akademii Medycznej trafi ponownie w rejon wejścia głównego do parku. Przy czym na razie autobusy i trolejbusy nie będą korzystały z przebudowanej zatoki przystankowej. – Na czas tzw. dojrzewania betonu, który zagwarantuje jakość zgodną z opisem przedmiotu zamówienia, obsługa przystanku będzie pełniona z pasa drogowego – informuje Fisz.

Nowymi trolejbusami na Felin i na Choiny. Kiedy nowe przegub...

Gigant inwestuje w Niepołomicach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie