Ul. Mełgiewska: Tam gdzie była FSC, Ursus będzie robić autobusy i trolejbusy (FOTO)

Witold Michalak
Ursus tworzy w Lublinie centrum produkujące autobusy i trolejbusy. To szansa nie tylko na wskrzeszenie przemysłu motoryzacyjnego, ale także dodatkowe miejsca pracy.

Obecnie firma zajmuje część budynków wykupionych od syndyka Daewoo Motor Polska. Już teraz powstają tam ciągniki. Niebawem ma ruszyć produkcja trolejbusów i autobusów. - Dla Lublina to bardzo ważna inwestycja - podkreśla prezydent Krzysztof Żuk.

W tym roku Ursus ma w planach wyprodukowanie dziesięciu pojazdów. Pięć z nich to trolejbusy zamówione przez lubelski Zarząd Transportu Miejskiego. Konkretnie chodzi o dwunastometrowe pojazdy zdolne do poruszania się po trasach bez trakcji. Oprócz trolejbusów - pięć autobusów. Wczoraj firma nie chciała ujawnić, do kogo one trafią. Pewne jest, że trzy z nich będą sprzedane w Polsce.

Obecnie fabryka przy ul. Mełgiewskiej daje pracę ponad stu osobom. W tym roku, w związku z rozpoczęciem produkcji autobusów i trolejbusów, planuje zwiększyć zatrudnienie o około 20 osób. W 2014 r. - 40 osób, a w 2015 już blisko sto.

Lublin w planach firmy ma strategiczne znaczenie. Kilka dni temu centrala spółki została przeniesiona z Dobrego Miasta do Koziego Grodu. - To oznaka, że nasze miasto ponownie staje się centrum przemysłu motoryzacyjnego - przekonywał Krzysztof Żuk.

Ursus jest notowany na giełdzie. Zajmuje się przede wszystkim produkcją ciągników i maszyn rolniczych.

Czy pojazdy z Lublina podbiją Polskę i świat?

Różne modele autobusów i trolejbusów - to oferta notowanej na giełdzie papierów wartościowych spółki Ursus. Firma postanowiła, że produkcja tych pojazdów będzie odbywać się w Lublinie. - Chcemy specjalizować się w autobusach z napędem niekonwencjonalnym - precyzuje Marek Zmarz, zastępca dyrektora zakładu Ursus w Lublinie.

W czwartek firma pochwaliła się prototypem autobusu o napędzie hybrydowym. To na razie jedyny model tej marki, ale Ursus liczy, że niebawem uda się zdobyć zamówienia na produkcję większej liczby egzemplarzy. Autobus hybrydowy ma spalać co najmniej o 25 proc. paliwa mniej niż zwykłe pojazdy tego typu. Ma miejsce dla setki pasażerów.

Produkcja pojazdów z logo Ursus na potrzeby komunikacji miejskiej nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca z ukraińską firmą Bogdan. Pierwszym dużym zamówieniem dla Ursusa, po połączeniu sił z Ukraińcami, jest wygrana w przetargu na dostawę 38 trolejbusów dla Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

- Znaleźliśmy dobrych partnerów, z którymi przygotowaliśmy dobrą konstrukcję, z którą przystąpiliśmy do przetargu i która okazała się być najlepsza nie tylko pod względem ekonomicznym, ale również technicznym - nie ukrywał zadowolenia Zarajczyk, przewodniczący rady nadzorczej Ursus SA.

Jak dokładnie będzie wyglądać produkcja trolejbusów w Lublinie? Firma Bogdan będzie dostarczać kadłuby pojazdów. Reszta produkcji będzie odbywać się w naszym mieście. - Tutaj będą one w całości wyposażane w aparaturę elektryczną i mechaniczną, będzie się odbywać bardzo głęboki montaż aż do gotowego wyrobu. W Lublinie będą też testowane - wyjaśnia Marek Zmarz.

Ursus szuka kolejnych zamówień i ma chętkę na zwycięstwo w kolejnym przetargu ogłoszonym przez lubelski ZTM, a który dotyczy dostarczenia 12 przegubowych trolejbusów zdolnych do jazdy także po trasach bez trakcji. Ursus chce wytwarzać u nas także standardowe autobusy z miejscem dla 110 pasażerów.

Kurier Lubelski na Twitterze i Google+

Wideo

Materiał oryginalny: Ul. Mełgiewska: Tam gdzie była FSC, Ursus będzie robić autobusy i trolejbusy (FOTO) - Kurier Lubelski

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcin
Chciał bym widzieć w URSUSIE wielkiego producenta ,może kiedyś KOMBAJNY ZBOŻOWE Z DUMNYM LOGO SREBRNYM URSUS ,MAŁE POJAZDY ELEKTRYCZNE JAK MELEX ,GRAND TIGER UNOWOCZEŚNIĆ UNIEZALEŻNIĆ SIĘ OD CHIN ,ZMIENIĆ MU NAZWĘ NA URSUS W TAŃSZEJ OPCJI SILNIK ANDORIA I ZBYT PEWNY ,A MOŻE MOTORY ,SKUTERY :)
O
Ość
i wy się dziwicie, że w Polsce "nic nie wychodzi"... skoro większość nie potrafi nic, poza - nawet nie rzeczowa krytyką, ale - narzekaniem!
Ursus się podjął, chce się rozwijać - niech to czyni. A im mniej niechęci wokoło spotka - tym ma większe szanse. Po totalnym upadku przemysłu w Lublinie KAŻDA próba jego odbudowy, nawet na początku skromna - jest cenna. Ale od czegoś TRZEBA zacząć... nie da się zaczynać z zachodnimi koncernami, bo im na takim rozwoju w Polsce NIE ZALEŻY i będą się temu przeciwstawiać - to robi się to, co można. Na efekty należy poczekać, a nie od razu "too się nie uuudaaa" ponurym głosem (co ciekawe, ze sporą nutą złośliwej satysfakcji w głosie)... No i jeszcze: skoro ruszenie tego i owego w Polsce jest niemożliwe bez - hm... powiązań, a zmienić tego też szybko i łatwo się nie da - no to trzeba działać w takiej sytuacji, w jakiej się jest. DZIAŁAĆ, a nie płakać... bo z działania może coś wyjść, a łzami jeszcze nikt siebie i rodziny nie nakarmił...
j
jasny
nie macie pojecia o czym piszeci bohhdan ma juz na ukrainie podobna pozycje jak samsung czy lg w korei za lat kilka bedzie mial taka pozycje w calej europie to jest prywatna firma ze swietnymi perspektywami ktora juz dzisiaj zadziwia swiat i jeszcze nieraz o niej uslyszymy to nie jest zadna wydmuszka
K
Kacper24
Ursus w Warszawie praktycznie się nie rozwijał.Przynosił straty.Mówicie że zakończy działalność po 4 latach a w zeszłym roku zarobił 9 mln złotych ze sprzedaży maszyn.Ursus dostał też nagrodę GPW za najlepszą spółkę 2012 roku na WIG 20.Więc nie udzielajcie się jak nic nie wiecie.Bo te komentarze wyglądają tak jakbyście przypadkiem tę wiadomość znaleźli w internecie a nie śledzili na bieżąco sytuacji.Powinniście być dumni że ursus wchodzi na inne rynki.Inne branże zapewniają rentowność.Dlatego DZT mimo 4 lat w Lublinie nie upada bo zajmuje się też inną produkcją.Jeśli kiepsko będzie z traktorami to są autobusy i maszyny rolnicze, które napewno nie będą oznaczać złej sytuacji firmy, te pozostałe 2 asortymenty zapewnią firmie rentowność.Dlatego też Ursus wchodzi w nowe rynki i co z tego że autobus pochodzi z Ukrainy i to nie jest rosja to państwo słowiańskie jak Polska i nie mylcie tego z Rosją.Silnik Polski więc napewno dobry z resztą części są od producentów z angli niemiec polski francji itp.
Z
Zula
Nic historia tych ludzi nie nauczyła.Z ruskimi nie robi się interesów,a tym bardziej z kozakami od Chmiela. Jak się popatrzy na władze półki Ursus z Goryszewskim,Wielgusem i kilku inżynierami od skrawania to nic dziwnego,że nie wiedzą w co się pchają,chyba ,że Ci starsi panowie są tutaj podstawieni przez obcy kapitał,co powinno być tematem dociekań ABW.
345
Nawet nic bym nie miał do tych Bogdanów gdyby te przetargi ZTMu nie były prowadzone w dziwaczny sposób. Nawet ludzie na forach o komunikacji miejskiej wypowiadają się, że te przetargi są ewidentnie rozpisane pod Bogdana. "...kryterium doświadczenie zostało postawione na dość niskim poziomie –to 7 sztuk nowych niskopodłogowych trolejbusów, w tym co najmniej 4 sztuki trolejbusów oferowanego typu nadwozia w okresie ostatnich 3 lat." Nie ma żadnej wzmiance o pojeździe z alternatywnym źródłem napędu...
b
bis..
Cytat:"Ursus szuka kolejnych zamówień i ma chętkę na zwycięstwo w kolejnym przetargu ogłoszonym przez lubelski ZTM..."
Obawiam się, że to wszystko zakończy się tak jak z Daewoo oraz Intrall - 3-4 lata i do widzenia, ze względu na brak zamówień!
Dobre i to, gdyż ludzie przez jakiś czas będą mieli pracę.......
o
on
Moze p Syndyk odbuduje LZNS montowano tam 120 autobusow miesiecznie
z
zbycho
a tera plasticu ci dostate, elegancko wylewany....ha ha i ile tera te twoje samochody pojeżdżą 20lat i nie zamkniesz szyby bo elektronika padła
o
on
Moze p Syndyk odbuduje LZNS montowano tam 120 autobusow miesiecznie
on
Moze p Syndyk odbuduje LZNS montowano tam 120 autobusow miesiecznie
p
pasazer
w tym roku Lublin otrzyma Nobla za sponsoring producenta perpetum mobile. Jak wynika z artykułu pojazd ma zużywać 25 % energii mniej niż inne pojazdy.
k
karolka
BRAWA dla kolejnego etatowego piewcy kombinacji
k
kąśliwa
dlaczego wszechobecny zuk zajmuje się w godzinach pracy promocją jakichś bubli. Jak wynika z jego oświadczenia majątkowego pracuje w ratuszu, zasiada w kilku radach nadzorczych(w ilu) i wykłada na kilku uczelniach. Czyżby jeszcze jedno źródło dochodów. Jak on to robi - w dniu pracy obskakuje kilka etatów-zapewne jeszcze prywatnym samochodem.
k
kkk
Na jakiej podstawie twierdzi Pani Marta, że Autosany to złom?
Dodaj ogłoszenie