Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ul. Mełgiewska: Tam gdzie była FSC, Ursus będzie robić autobusy i trolejbusy (FOTO)

Witold Michalak
Ursus tworzy w Lublinie centrum produkujące autobusy i trolejbusy. To szansa nie tylko na wskrzeszenie przemysłu motoryzacyjnego, ale także dodatkowe miejsca pracy.

Obecnie firma zajmuje część budynków wykupionych od syndyka Daewoo Motor Polska. Już teraz powstają tam ciągniki. Niebawem ma ruszyć produkcja trolejbusów i autobusów. - Dla Lublina to bardzo ważna inwestycja - podkreśla prezydent Krzysztof Żuk.

W tym roku Ursus ma w planach wyprodukowanie dziesięciu pojazdów. Pięć z nich to trolejbusy zamówione przez lubelski Zarząd Transportu Miejskiego. Konkretnie chodzi o dwunastometrowe pojazdy zdolne do poruszania się po trasach bez trakcji. Oprócz trolejbusów - pięć autobusów. Wczoraj firma nie chciała ujawnić, do kogo one trafią. Pewne jest, że trzy z nich będą sprzedane w Polsce.

Obecnie fabryka przy ul. Mełgiewskiej daje pracę ponad stu osobom. W tym roku, w związku z rozpoczęciem produkcji autobusów i trolejbusów, planuje zwiększyć zatrudnienie o około 20 osób. W 2014 r. - 40 osób, a w 2015 już blisko sto.

Lublin w planach firmy ma strategiczne znaczenie. Kilka dni temu centrala spółki została przeniesiona z Dobrego Miasta do Koziego Grodu. - To oznaka, że nasze miasto ponownie staje się centrum przemysłu motoryzacyjnego - przekonywał Krzysztof Żuk.

Ursus jest notowany na giełdzie. Zajmuje się przede wszystkim produkcją ciągników i maszyn rolniczych.

Czy pojazdy z Lublina podbiją Polskę i świat?

Różne modele autobusów i trolejbusów - to oferta notowanej na giełdzie papierów wartościowych spółki Ursus. Firma postanowiła, że produkcja tych pojazdów będzie odbywać się w Lublinie. - Chcemy specjalizować się w autobusach z napędem niekonwencjonalnym - precyzuje Marek Zmarz, zastępca dyrektora zakładu Ursus w Lublinie.

W czwartek firma pochwaliła się prototypem autobusu o napędzie hybrydowym. To na razie jedyny model tej marki, ale Ursus liczy, że niebawem uda się zdobyć zamówienia na produkcję większej liczby egzemplarzy. Autobus hybrydowy ma spalać co najmniej o 25 proc. paliwa mniej niż zwykłe pojazdy tego typu. Ma miejsce dla setki pasażerów.

Produkcja pojazdów z logo Ursus na potrzeby komunikacji miejskiej nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca z ukraińską firmą Bogdan. Pierwszym dużym zamówieniem dla Ursusa, po połączeniu sił z Ukraińcami, jest wygrana w przetargu na dostawę 38 trolejbusów dla Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

- Znaleźliśmy dobrych partnerów, z którymi przygotowaliśmy dobrą konstrukcję, z którą przystąpiliśmy do przetargu i która okazała się być najlepsza nie tylko pod względem ekonomicznym, ale również technicznym - nie ukrywał zadowolenia Zarajczyk, przewodniczący rady nadzorczej Ursus SA.

Jak dokładnie będzie wyglądać produkcja trolejbusów w Lublinie? Firma Bogdan będzie dostarczać kadłuby pojazdów. Reszta produkcji będzie odbywać się w naszym mieście. - Tutaj będą one w całości wyposażane w aparaturę elektryczną i mechaniczną, będzie się odbywać bardzo głęboki montaż aż do gotowego wyrobu. W Lublinie będą też testowane - wyjaśnia Marek Zmarz.

Ursus szuka kolejnych zamówień i ma chętkę na zwycięstwo w kolejnym przetargu ogłoszonym przez lubelski ZTM, a który dotyczy dostarczenia 12 przegubowych trolejbusów zdolnych do jazdy także po trasach bez trakcji. Ursus chce wytwarzać u nas także standardowe autobusy z miejscem dla 110 pasażerów.

Kurier Lubelski na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ul. Mełgiewska: Tam gdzie była FSC, Ursus będzie robić autobusy i trolejbusy (FOTO) - Kurier Lubelski

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski