Obecnie firma zajmuje część budynków wykupionych od syndyka Daewoo Motor Polska. Już teraz powstają tam ciągniki. Niebawem ma ruszyć produkcja trolejbusów i autobusów. - Dla Lublina to bardzo ważna inwestycja - podkreśla prezydent Krzysztof Żuk.
W tym roku Ursus ma w planach wyprodukowanie dziesięciu pojazdów. Pięć z nich to trolejbusy zamówione przez lubelski Zarząd Transportu Miejskiego. Konkretnie chodzi o dwunastometrowe pojazdy zdolne do poruszania się po trasach bez trakcji. Oprócz trolejbusów - pięć autobusów. Wczoraj firma nie chciała ujawnić, do kogo one trafią. Pewne jest, że trzy z nich będą sprzedane w Polsce.
Obecnie fabryka przy ul. Mełgiewskiej daje pracę ponad stu osobom. W tym roku, w związku z rozpoczęciem produkcji autobusów i trolejbusów, planuje zwiększyć zatrudnienie o około 20 osób. W 2014 r. - 40 osób, a w 2015 już blisko sto.
Lublin w planach firmy ma strategiczne znaczenie. Kilka dni temu centrala spółki została przeniesiona z Dobrego Miasta do Koziego Grodu. - To oznaka, że nasze miasto ponownie staje się centrum przemysłu motoryzacyjnego - przekonywał Krzysztof Żuk.
Ursus jest notowany na giełdzie. Zajmuje się przede wszystkim produkcją ciągników i maszyn rolniczych.
Czy pojazdy z Lublina podbiją Polskę i świat?
Różne modele autobusów i trolejbusów - to oferta notowanej na giełdzie papierów wartościowych spółki Ursus. Firma postanowiła, że produkcja tych pojazdów będzie odbywać się w Lublinie. - Chcemy specjalizować się w autobusach z napędem niekonwencjonalnym - precyzuje Marek Zmarz, zastępca dyrektora zakładu Ursus w Lublinie.
W czwartek firma pochwaliła się prototypem autobusu o napędzie hybrydowym. To na razie jedyny model tej marki, ale Ursus liczy, że niebawem uda się zdobyć zamówienia na produkcję większej liczby egzemplarzy. Autobus hybrydowy ma spalać co najmniej o 25 proc. paliwa mniej niż zwykłe pojazdy tego typu. Ma miejsce dla setki pasażerów.
Produkcja pojazdów z logo Ursus na potrzeby komunikacji miejskiej nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca z ukraińską firmą Bogdan. Pierwszym dużym zamówieniem dla Ursusa, po połączeniu sił z Ukraińcami, jest wygrana w przetargu na dostawę 38 trolejbusów dla Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
- Znaleźliśmy dobrych partnerów, z którymi przygotowaliśmy dobrą konstrukcję, z którą przystąpiliśmy do przetargu i która okazała się być najlepsza nie tylko pod względem ekonomicznym, ale również technicznym - nie ukrywał zadowolenia Zarajczyk, przewodniczący rady nadzorczej Ursus SA.
Jak dokładnie będzie wyglądać produkcja trolejbusów w Lublinie? Firma Bogdan będzie dostarczać kadłuby pojazdów. Reszta produkcji będzie odbywać się w naszym mieście. - Tutaj będą one w całości wyposażane w aparaturę elektryczną i mechaniczną, będzie się odbywać bardzo głęboki montaż aż do gotowego wyrobu. W Lublinie będą też testowane - wyjaśnia Marek Zmarz.
Ursus szuka kolejnych zamówień i ma chętkę na zwycięstwo w kolejnym przetargu ogłoszonym przez lubelski ZTM, a który dotyczy dostarczenia 12 przegubowych trolejbusów zdolnych do jazdy także po trasach bez trakcji. Ursus chce wytwarzać u nas także standardowe autobusy z miejscem dla 110 pasażerów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?